Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jodå, jag förstår att det går att tälja med ett långt blad, det har väl alla gjort.Sen beror det ju på vad man täljer, spetsa till en käpp kan det vara lämpligt till. Det går att skotta snö med en grep också. ( obs , försök till skämt ).
Fast jag har testat att tälja med den här kniven och resultatet blev över förväntan. Just tack vare det mycket lätta bladet i kombination med ett utmäkt grepp och den snäva eggvinkeln så klarade den uppgiften galant.

Som jag skrev så är en dedicerad täljkniv bättre men den är å andra sidan rätt värdelös på att filéa fisk med eller passa passa vilt med. Också på campingen i samband med lättare matlagning är en kniv av den här kalibern bättre än en kortbladig täljkniv med ett smalt blad och skandinavisk slipfas.

Så återigen. Man måste ta hänsyn till hela bilden. En utekniv är inte enbart en täljkniv. Den har många andra uppgifter varav täljning är bara en.

Ärligt talat så använder jag mina knivar mest till fiske och jakt. Täljning kommer nog inte ens på tredje plats.

~Paul~
 
Fast jag har testat att tälja med den här kniven och resultatet blev över förväntan. Just tack vare det mycket lätta bladet i kombination med ett utmäkt grepp och den snäva eggvinkeln så klarade den uppgiften galant.

Som jag skrev så är en dedicerad täljkniv bättre men den är å andra sidan rätt värdelös på att filéa fisk med eller passa passa vilt med. Också på campingen i samband med lättare matlagning är en kniv av den här kalibern bättre än en kortbladig täljkniv med ett smalt blad och skandinavisk slipfas.

Så återigen. Man måste ta hänsyn till hela bilden. En utekniv är inte enbart en täljkniv. Den har många andra uppgifter varav täljning är bara en.

Ärligt talat så använder jag mina knivar mest till fiske och jakt. Täljning kommer nog inte ens på tredje plats.

~Paul~

Att hitta den ultimata allt-i-allo-kniven är riktigt svårt :)

På tal om priset på smör. Varför är det populärt i USA med sågtandade blad på s.k. överlevnadsknivar? Min teori är att deras innebörd av "överlevnad" helt skiljer sig från vårt begrepp.

Här i Norden tänker vi nog mest på överlevnad i skogen och naturen och där gör sig ett sågtandat blad inte så bra. I USA kan jag tänka mig att överlevnad innefattar allt från hur en sjukvårdare jobbar med kniven till hur en militär sågar upp taket på en bil med sin kniv.

Vad är era tankar om sågtandat blad i överlevnadssituationer och hur tror ni att vår och "deras" syn på överlevnad skiljer sig?
 
Min teori om "överlevnadsknivar" stämmer överens med din.
En annan sak är att det i nordisk "överlevnad" inte finns något behov av att hugga kniven i saker med spetsen före. En kniv utan fingerskydd är ju ingen riktig överlevnadskniv på andra sidan havet.

En annan skillnad är just vad du skall "överleva".
I Norden är den största "fienden" kyla, regn osv. och det besegrar man med kunskap och en morakniv. Överlevnad och Bushcraft är nästan samma sak. Kravet på en överlevnadskniv är i princip att den skall hålla skärpan länge och kunna skära av saker.


I USA är det mer "combat survival" och då skall kniven kunna fungera i strid mm.
Ofta brukar de skryta med att en "survival knife" skall kunna skära av remmar, såga sig igenom flygplanskroppar och slå sönder fönster. Titta bara på en Gerber LMF II. Den är ett monster jämfört med en Morakniv men de "skär" lika bra, eller snarare, Moran skär mycket bättre och väger ingenting.

Med en nordisk kniv frestas du heller inte att brôta runt och försöka använda kniven där kunskapen saknas. Det krävs mer list och kunskap att överleva med "liten kniv".
 
Senast ändrad:
1. Att hitta den ultimata allt-i-allo-kniven är riktigt svårt :)

2. Varför är det populärt i USA med sågtandade blad på s.k. överlevnadsknivar? Min teori är att deras innebörd av "överlevnad" helt skiljer sig från vårt begrepp.......... I USA kan jag tänka mig att överlevnad innefattar allt från hur en sjukvårdare jobbar med kniven till hur en militär sågar upp taket på en bil med sin kniv......Vad är era tankar om sågtandat blad i överlevnadssituationer och hur tror ni att vår och "deras" syn på överlevnad skiljer sig?
1. Verkligen. Jag får ibland den famösa frågan: Vilken kniv är bäst? Svaret är självklart att det beror på personliga preferenser, dvs vad man sysslar med mest, samt hur man hanterar kniven. Av denna anledning kan därför min personliga favorit vara helt ointressant för en annan. Här är ytterligare en bild på Frostkniven som kanske är lite rättvisare i proportionerna:
MinFrosts7157UG5.jpg
Den här kniven har som sagt blivit en favorit. Som synes så har jag redan lyckats repa den. Trä kan vara ganska skoningslöst ibland ;).

2. Precis som du skriver så har ju amerikanarna en väldigt annorlunda syn på överlevnad jämfört med oss. Deras motto är ju alltid "bigger is better" med allt vad det innebär. De använder sin överlevnadskniv oftast i urban miljö, där t ex förmågan att skära av ett bilbälte prioriteras. En annan viktig aspekt är den taktiska inriktningen.

Dessa aspekter är ju totalt ointressanta för de flesta européer i allmänhet och för oss i synnerhet.

~Paul~
 
Tänkte jag skulle visa min samling av köksknivar. Några har som synes blivit slipade några gånger och befinner sig i "mint kondition". Här syns några av föregångarna till dePauls nya favorit! Ser du någon bra täljkniv dePaul? :D

dcx0g5.jpg
 
Tänkte jag skulle visa min samling av köksknivar. Några har som synes blivit slipade några gånger och befinner sig i "mint kondition". Här syns några av föregångarna till dePauls nya favorit! Ser du någon bra täljkniv dePaul? :D
Många fina pjäser. Någon direkt täljkniv ser jag inte, dock en del potentiellt bra uteknivar, dvs knivar som även skulle klara av att tälja med, samtidigt som de är bra på många andra saker ;).

En del av dessa har jag också i min samling. Hur lång är bladet på Frosts trancherkniv? (tvåa från höger).

~Paul~
 
Många fina pjäser. Någon direkt täljkniv ser jag inte, dock en del potentiellt bra uteknivar, dvs knivar som även skulle klara av att tälja med, samtidigt som de är bra på många andra saker ;).

En del av dessa har jag också i min samling. Hur lång är bladet på Frosts trancherkniv? (tvåa från höger).

~Paul~
Bladet är 25-26 cm långt beroende på om man mäter från ryggen av handtaget närmast bladet eller nederdelen av handtaget närmast bladet.
 
Har använr en santoku i köket jag själv gjort o tycker det är en bra modell i köket. Funkar för mig som lite allround i köket :)
Visst, har man ingen traditionell kockkniv så är Santoku ett bra val. Jag har alla sorters köksknivar, allt från korta skalknivar till kockknivar över 30 cm i bladlängd. Den längden som passar mig personligen bäst är mellan 24 - 27 cm. Det har i sin tur att göra med att jag kör rätt mycket push-cut och därför är ett längre blad mer användbart.

Santoku kör jag bara när jag fixar mängder med mirrepoix, brunoise eller julienne där noggrannheten och ringa storlek på det skurna materialet är av vikt.

Egentligen skulle jag lätt klara mig med endast tre knivtyper i köket: Skalkniv, kockkniv och en vågtandad kniv, typ Karlsson/Nilsson:

Skalkniv, Victorinox med 8 cm långt blad (tvåa från höger)
Minaanvndarkksknivar2.jpg


Kockkniv, Anders Petter Oxelgren 26
MinAndersPetterOxelgren262.jpg


Bröd-/konditorkniv, KN (tidigare Karlsson-Nilsson. De två högst upp i bild)
KN-knivar2twbs.jpg


Samma kniv som Skogstoker också har i sin samling, Jernbolaget Eskilstuna
Jernbolagetstyckkniv100916.jpg


En till som Skogstoker också har, nämligen en Erik Anton Berg skinkkniv/laxkniv
MinErikAntonBergfilkniv.jpg


~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.