Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kul att du satsar henjon, trevliga inlägg!
Tackar som frågar, slipen är igång. Har dock inte fått till varvtalsstyrning ännu vilket känns som viktigt.
Har köpt lite billiga plattjärn att öva på. Har tyvärr ingen bild just nu. Ska försöka lägga upp bilder, hade varit kul att visa från första fiasko till slutgiltig kniv. Med heltidsjobb och massa ungar att hålla efter på fritiden så är utrymmet för verkstadstid begränsad tyvärr.. ☺️
 
Kul att du satsar henjon, trevliga inlägg!
Tackar som frågar, slipen är igång. Har dock inte fått till varvtalsstyrning ännu vilket känns som viktigt.
Har köpt lite billiga plattjärn att öva på. Har tyvärr ingen bild just nu. Ska försöka lägga upp bilder, hade varit kul att visa från första fiasko till slutgiltig kniv. Med heltidsjobb och massa ungar att hålla efter på fritiden så är utrymmet för verkstadstid begränsad tyvärr.. ☺️

Gött med riktig slip. I wish... Ju mer jag håller på desto mer begränsad känner jag mig med min billiga, och ja, varvtalsstyrning är nog centralt om man ska göra ”allt”. Min går för fort för slutslipning, det blir alldeles för varmt alldeles för fort om man inte är supernoga. Vore kul med bilder förstås, om du visste vad många gamla köksknivar jag sabbat genom åren :)
 
Här är en bild på ett första försök. Det är bara billigt plattjärn som sagt, för att öva upp känslan på. Slipat med 120 korn.
 

Bilagor

  • DSC_1326.jpg
    DSC_1326.jpg
    33.6 KB · Visningar: 482
Här är en bild på ett första försök. Det är bara billigt plattjärn som sagt, för att öva upp känslan på. Slipat med 120 korn.

Snyggt! Jig eller frihand? Jag tycker området kring ”plunge line” är svårast. Så lätt att det tar lite extra på knivryggen när man fixar där och då blir det lätt för tunt till slut
 
Snyggt! Jig eller frihand? Jag tycker området kring ”plunge line” är svårast. Så lätt att det tar lite extra på knivryggen när man fixar där och då blir det lätt för tunt till slut

Ja precis, det där känns som en svår detalj. Nu lade jag mest krut på att försöka få till en plan yta här och funderade inte så mycket på resten ☺️. Nästa försök ska jag försöka göra mer komplett. Jag har 1 m 3x30 och 1 m 3x50 mm plattjärn som jag lovat mig själv att öva på innan jag ger mig på "finstålet".
Slipjobbet gjorde jag på frihand utan bord eller jig. Tänkte att det är bäst att lära sig det ordentligt liksom. Finns ju många jiggar därute förvisso, men jag är ärligt talat inte intresserad. Det ska ju vara riktigt hantverk ☺️
 
Ja precis, det där känns som en svår detalj. Nu lade jag mest krut på att försöka få till en plan yta här och funderade inte så mycket på resten ☺️. Nästa försök ska jag försöka göra mer komplett. Jag har 1 m 3x30 och 1 m 3x50 mm plattjärn som jag lovat mig själv att öva på innan jag ger mig på "finstålet".
Slipjobbet gjorde jag på frihand utan bord eller jig. Tänkte att det är bäst att lära sig det ordentligt liksom. Finns ju många jiggar därute förvisso, men jag är ärligt talat inte intresserad. Det ska ju vara riktigt hantverk ☺️

Fint! Enda (!) fördelen med dålig bandslip är att jag inte har något val än att ”jobba in en känsla”. Men till slut blir det ändå en begränsning när man jobbar med riktigt svåra material eller marginaler. Så bra slip i kombo med gott hantverk är nog vägen att gå
 
Klart! Gåva till brorsan som bor utomlands, tema familj och Sverige. Har ansträngt mig lite... Knapp med tre kronor från farsans gamla polisrock infällt i handtagets baksida. Noggrant utvald och syftesmässigt rötad björk från egna trädgården i handtag och saya. Aluminiumdetaljer från en tavelram där ett porträtt på oss tre syskon alltid suttit. Min nu avlidna systers gamla örhängen i form av snöflingor infällda i handtaget, brorsans fru och dotter älskar snö. Ytterligare knapp med tre kronor till sayans bladlås, som jag skapat själv och fällt in magnet från en av våra gamla leksaker i botten på. Magneten möter en infälld metallbricka, från en annan gammal leksak, på sayans insida. Fem lager hårdvaxolja på allt. Lackat insidan av sayan med tre lager för att bättre stå emot tropisk fuktighet. Bladet är 100% individanpassat. Ett Frosts/Mora-blad med ”made in Sweden” på som jag profilerat om helt för att passa estetiskt. Rostfritt krävs i tropikerna dit kniven ska, och bladet behöver vara någorlunda lättslipat då brorsan inte på något enda sätt ärvt min fäbless för dylika aktiviteter. Extremt roligt projekt.
 

Bilagor

  • E49158C3-0052-4F0D-A32D-13541FB1BA05.jpg
    E49158C3-0052-4F0D-A32D-13541FB1BA05.jpg
    39.9 KB · Visningar: 399
  • 94E2EAEA-5B7F-45CC-B07A-7825D5A9B08D.jpg
    94E2EAEA-5B7F-45CC-B07A-7825D5A9B08D.jpg
    65.1 KB · Visningar: 422
  • 5D838DCB-85B3-4319-8BB9-A746C5985318.jpg
    5D838DCB-85B3-4319-8BB9-A746C5985318.jpg
    45.6 KB · Visningar: 395
Du är alldeles för ödmjuk. Tycker du kan hålla en kurs sen för mig, när jag snott ihop lite blad ☺️

Alltså, ett tips sen när du känner dig säker på hand, som ett mellansteg till finstål, är övning på gamla filar. Det är jättekul. Nu gör jag min andra halvrundfil, en större variant på 30 cm, som blir dubbelt så bra som den första. Denna är jag nöjd med!
 

Bilagor

  • FA6AEC80-4C64-4AFC-83AB-9B6264226EDC.jpg
    FA6AEC80-4C64-4AFC-83AB-9B6264226EDC.jpg
    248.4 KB · Visningar: 388

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.