Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den aktuella kniven verkar vara ett riktigt så kallat bottennapp. En Kinakniv i mediokra material med usel precision i produktionen. Hela konceptet framstår som sjukt oseriöst. Vill inte framstå som dryg eller så, men så verkar det verkligen vara.
För de pengarna får du ju en t ex Peltonen M95 och växel.
 
Den aktuella kniven verkar vara ett riktigt så kallat bottennapp. En Kinakniv i mediokra material med usel precision i produktionen. Hela konceptet framstår som sjukt oseriöst. Vill inte framstå som dryg eller så, men så verkar det verkligen vara.
För de pengarna får du ju en t ex Peltonen M95 och växel.

Man får vad man betalar för.

Den kniven säger mig ingenting. Finska knivar är näst bäst i världen. Det vet vi ju redan. Att testa en finsk kniv är som att äta Fjällfil en gång till. Jag vet hur den smakar.

Jag vill ha något nytt och mer spännande som går att modda. Jag kan inte montera isär en finsk kniv för den är för gediget ihoplimmad och för bra hantverk att ens vilja fingra på. Den är perfekt som den är.
 
Istället för APO-1 finns det ju alternativ som går att skruva isär. En snarlik kniv är TOPS BOB, i vart fall användningsmässigt, storleksmässigt, etc. "Made in USA." Otrolig precision i hantverket. Enastående kvalitet. En fröjd att hålla i. Och inget gynnande av diktaturer i Öst. Trump visserligen, i nuläget. Men han försvinner väl på sikt, så att USA återfår sitt sanna jag.
 
Istället för APO-1 finns det ju alternativ som går att skruva isär. En snarlik kniv är TOPS BOB, i vart fall användningsmässigt, storleksmässigt, etc. "Made in USA." Otrolig precision i hantverket. Enastående kvalitet. En fröjd att hålla i. Och inget gynnande av diktaturer i Öst. Trump visserligen, i nuläget. Men han försvinner väl på sikt, så att USA återfår sitt sanna jag.

Ja, det var ett alternativ. Men jag vill vara annorlunda.

Den här hade jag också kunnat välja:
https://messerdepot.de/trc-knives-special-k1-apocalyptic-finish-elmax-canvas-black.html?language=en
 
Senast ändrad:
Problemet med de knivarna är att ryggen inte är skarp. De är alltså bara dekorativa knivar och inte funktionsdugliga, annat än att skära vanligt med kanske då.

Lite som en skådespelare som spelar soldat. Mot äkta vara.

Eller ännu bättre analogi: Marionetten Obama, som låtsades vara en ledare... mot Magniducem Trump som äger dem alla, till och med historiskt.
 
Senast ändrad:
Man kan givetvis få ha vilken kniv man vill... jag har ju själv nördat in på Morakniv, Esee, och TOPS, och de senare (särskilt TOPS) är ju allmänt avskydda i detta forum (?).

Men - några tillrättalägganden:

1. TOPS BOB i rostfritt utförande har skarpslipad knivrygg, men är en väldigt dyr kniv.

2. Knivspetsen och "shango notch" på TOPS BOB i kolstål kan få bra gnistor ur eldstål. Dessutom - om du är fixare - så kan man ju slipa ryggen själv med en fil och några brynen.

3. Esee Camp-Lore PR4, som jag nyss fick hem, har en extremt skarpslipad knivrygg - helt i klass med Mora Garberg. Skollorna i micarta går enkelt att skruva av: fritt fram för olika slöjdarbeten, alltså.

Fördelen med kolstål i kniven är bland annat att den kan ge gnistor som ett traditionellt eldstål och en bit flinta - vilket inte är möjligt med rostfritt stål med låg kolhalt. Och det synes som om APO-1 har ett rostfritt stål i bladet. Här har du alltså en begränsning.

Svenska Youtubern Emelie fixar det: https://www.youtube.com/watch?v=p3ZC-jNSk6c

En utmaning för alla oss som tror att tändstickor och tändare alltid kommer att vara allmänt tillgängliga - även i en krissituation.
 
TRC Knives Special K1 Apocalyptic finish M390 Canvas black?
För 343.01 USD - det tycker jag låter som ett överpris... visserligen handgjorda i Litauen...

https://www.lamnia.com/en/sc/145/knives/custom-knives?mid=362&ipr=3

Jag tror man klarar sig ganska bra med en Mora Garberg i en apokalyptisk överlevnadssitiation...
Eller F1.
Eller TOPS BOB.
Eller en rad av Esees knivar, 4, 5, 6.
Etc.

Tycke och smak, till trots... men varför just TRC och APO-1 skulle ha apokalyptiska kvaliteter förstår jag inte.
 
TRC Knives Special K1 Apocalyptic finish M390 Canvas black?
För 343.01 USD - det tycker jag låter som ett överpris... visserligen handgjorda i Litauen...

https://www.lamnia.com/en/sc/145/knives/custom-knives?mid=362&ipr=3

Jag tror man klarar sig ganska bra med en Mora Garberg i en apokalyptisk överlevnadssitiation...
Eller F1.
Eller TOPS BOB.
Eller en rad av Esees knivar, 4, 5, 6.
Etc.

Tycke och smak, till trots... men varför just TRC och APO-1 skulle ha apokalyptiska kvaliteter förstår jag inte.

Jag tror det handlar om magi faktiskt.

Jag kan ta vilken kniv som helst. Överleva med den och sen kalla den min älskling för den har blivit magisk.

Det är väl därför de sätter sådana namn och sådan färg på bladen, för att de ska bli "heliga".

I verkligheten räcker det med att den är funktionsduglig.
 
Givetvis är det så att funktion går före utseende.
Det man inte lärt sig med redskapet före, kommer man knappast att lära sig när det behövs.
Magin i dyrbara leksaker skiljer sig rejält från funktionella redskap i tränade händer.

go tur
 
Fördelen med kolstål i kniven är bland annat att den kan ge gnistor som ett traditionellt eldstål och en bit flinta - vilket inte är möjligt med rostfritt stål med låg kolhalt. Och det synes som om APO-1 har ett rostfritt stål i bladet. Här har du alltså en begränsning.

Det förutsätter:

1. Att man är på en plats där flinta finns.
2. Att man kan hittar den flinta som finns.

Behöver man "överleva" i Sverige har de flesta större chans att hitta en tappad BIC-tändare än de har att hitta flinta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.