Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Alltså 38 och 45 är samma kniv?
Ja och nej ;). Ämnet är komplicerat.

Eller som soundoptics skriver: "Det finns två konstruktioner vad gäller hur fjäderstål är fästa: antingen ovanför bakre bussning/skruv eller med genom bakre bussning/skruv.
Antal fjäderstål: 1, 2 eller 3.
Rundade eller platta mässingsskruvar.
De förekommer i många kombinationer av ovanstående men kanske inte varje möjlig kombination."


http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=664581&postcount=11174

Ärligt talat så tror jag att inte ens de anställda på EKA har fullt grepp om det här ;). Hur som helst så är de flesta 45-or bestyckade med träskollor och de flesta 38-or med plastskollor.

~Paul~
 
Bara fel?

Fick ”feeling” idag och började på ett japaninspirerat ”wirkkalaslipat” handtag som jag satte på ett blad från en gammal svensk kött/styckkniv. Det blev en konstig mix på något vis, men den har ändå ”något”. Tror jag... Har bara grovslipat/format handtaget och kan inte bestämma mig för om detta är värt att färdigställa eller om det är ett rent missfoster. Vad tycker ni?
 

Bilagor

  • A23A3BC2-16CE-4B93-8EC1-74754AECF9CF.jpg
    A23A3BC2-16CE-4B93-8EC1-74754AECF9CF.jpg
    78.8 KB · Visningar: 498
Gillar allt med din kniv förutom själva avslutningen på bladet intill handtaget. Skulle vilja ha den lite rakare, som på japanska slicers.

Jag är som sagt värdelös på att hantera ritprogram men något i den stilen som min usla bild försöker visa.

~Paul~
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    74.3 KB · Visningar: 547
Gillar allt med din kniv förutom själva avslutningen på bladet intill handtaget. Skulle vilja ha den lite rakare, som på japanska slicers.

Jag är som sagt värdelös på att hantera ritprogram men något i den stilen som min usla bild försöker visa.

~Paul~

Haha, kul, för det var e x a k t vad jag gjorde innan kvällskvisten + tog ner lite på bladet på ovansidan mot spetsen till. Får se hur det urartar sig härnäst
 
Haha, kul, för det var e x a k t vad jag gjorde innan kvällskvisten + tog ner lite på bladet på ovansidan mot spetsen till. Får se hur det urartar sig härnäst
Vi tänker väldigt lika, den eventuella andra ändringen jag inte vågade föreslå var just att ta ned bladbredden intill spetsen på själva bladryggen samt forma den mer konkav. Dvs de sista 2.5 cm. :)

~Paul~
 
En mycket trevlig kniv – speciellt versionen med kolstål! Har väl också funnits med träskollor? Fint med en slipjoint som går att demontera.

Hos EKA webbshop finns i skrivande stund 6 st exemplar kvar av en version av 38:an med svart blad och orange skollor: https://eka-knivar.se/produkt/swede-38/

Jag vill minnas att det funnits versioner av 38:an med träskollor.

EKA tycks ha väldigt små produktvolymer. Så fort de har versioner med björkskollor synes de ta slut ganska omgående - i vart fall för vissa modeller. Så varför inte strunta i allt annat (som t.ex. bubinga) och köra med björk - samt kanske uppdatera med micarta?

På fodralsidan har ju EKA börjat med kydex. Gör man A (kydex) bör man väl också göra B (micarta)? G10 har man ju redan anammat.
 
1. Hos EKA webbshop finns i skrivande stund 6 st exemplar kvar av en version av 38:an med svart blad och orange skollor

2. Jag vill minnas att det funnits versioner av 38:an med träskollor.

3. EKA tycks ha väldigt små produktvolymer. Så fort de har versioner med björkskollor synes de ta slut ganska omgående - i vart fall för vissa modeller. Så varför inte strunta i allt annat (som t.ex. bubinga) och köra med björk - samt kanske uppdatera med micarta?

4. På fodralsidan har ju EKA börjat med kydex. Gör man A (kydex) bör man väl också göra B (micarta)? G10 har man ju redan anammat.
1. Det var ett rejält tilltaget pris. Frågan är om det är ett skäligt sådant med tanke på det förhållandevis simpla materialet i både greppet och bladet, avsaknaden av bladlås, samt konkurrenssituationen.

2. Ja, det har vi mer eller mindre fastslagit i den här tråden ;).

3. När det gäller EKA-s strategier i fråga om diverse material och modeller så har vi inte tillräckligt mycket insyn för att kunna resonera i ämnet. Förmodligen vet EKA-s ledning vad de sysslar med. De har ju trots allt inte kursat än :).

4. Se punkt nr 3.

~Paul~
 
1. Det var ett rejält tilltaget pris. Frågan är om det är ett skäligt sådant med tanke på det förhållandevis simpla materialet i både greppet och bladet, avsaknaden av bladlås, samt konkurrenssituationen.

2. Ja, det har vi mer eller mindre fastslagit i den här tråden ;).

3. När det gäller EKA-s strategier i fråga om diverse material och modeller så har vi inte tillräckligt mycket insyn för att kunna resonera i ämnet. Förmodligen vet EKA-s ledning vad de sysslar med. De har ju trots allt inte kursat än :).

4. Se punkt nr 3.

~Paul~

299 kr är nog det lägsta priset jag sett för 38:an under senare tid.

Givet att det nästan alltid finns bubinga-versioner och annat kvar hos EKA, och björken nästan alltid är slut för vissa serier, så kan man anta att konsulterna gissat fel. Björk är ett typiskt svenskt material, och EKA hade nog vunnit på att accentuera det samtidigt som man utvecklade sin taktisk-militära sida med mer tekniskt intressant material, som G10, kydex och micarta. Även lösningar med mollefästen. För en tid sedan tog de visserligen fram T9 och W9 med paracord som ett slags skollor - oklart hur väl det slog ut.

Morakniv synes ha lyssnat väldigt noga på kundunderlaget när man tog fram Garberg, och ännu mer nu när kniven ska komma i svärtat kolstål. Men där har man ju också en amerikansk konsult att lyssna till. Vilka EKA lyssnar till är inte lika klart.
 
1. 299 kr är nog det lägsta priset jag sett för 38:an under senare tid.

2. björken nästan alltid är slut för vissa serier

3. Björk är ett typiskt svenskt material

4. EKA hade nog vunnit på att accentuera det samtidigt som man utvecklade sin taktisk-militära sida med mer tekniskt intressant material, som G10, kydex och micarta. Även lösningar med mollefästen.

5. För en tid sedan tog de visserligen fram T9 och W9 med paracord som ett slags skollor - oklart hur väl det slog ut.

6. Morakniv synes ha lyssnat väldigt noga på kundunderlaget när man tog fram Garberg, och ännu mer nu när kniven ska komma i svärtat kolstål. Men där har man ju också en amerikansk konsult att lyssna till.

7. Vilka EKA lyssnar till är inte lika klart.
1. Lite för mycket pengar, som sagt var.

2. Ja, dessa knivar snappas snabbt upp av samlare.

3. Absolut! Både i sin vanliga form, samt masur/vril.

4. Det handlar om tradition. Att avlägsna sig alltför långt från sin ursprungliga originalitet har ofta visat sig vara en dålig lösning. Jag tycker trots allt att EKA kommit med tillräckligt många nya modeller för att kunna tillfredsställa en ganska bred användningsgrupp.

5. Går bättre i USA än inrikes. Inga jättesiffror dock.

6. Man närmar sig helt klart de amerikanska förlagorna i form av bushcraftknivar. Dock med svensk touch. Jag tycker att det är en fin kniv men den har två svagheter i mitt tycke. För det första så är den lite dyr och för det andra så skulle jag vilja ta bort den lilla ansatsen/ricasson som trots allt finns där. Det är min käpphäst, som bekant ;).

7. Jag är säker på att EKA, liksom andra knivtillverkare kikar mycket på just USA. Men EKA är stort nere i Europa, framför allt i Tyskland. Man kan således inte svänga ut allt för långt. Balans är ordet!

~Paul~
 
Frågan är varför björken hos EKA ska vara så utomordentligt begränsad.

Det synes mig groteskt, att EKA på sin hemsida marknadsför Swede 88 med en reklamfilm/recension från Youtube som just hyllar versionen i masurbjörk - men denna saluförs ej. Bara andra, exotiska träslag erbjuds samt svart gummi. Se https://eka-knivar.se/produkt/swede-88-bjork/

Det är verkligen att håna sina kunder.
 
1. Frågan är varför björken hos EKA ska vara så utomordentligt begränsad.

2. Det synes mig groteskt, att EKA på sin hemsida marknadsför Swede 88 med en reklamfilm/recension från Youtube som just hyllar versionen i masurbjörk - men denna saluförs ej.

3. Det är verkligen att håna sina kunder.
1. Kanske för att det inte är så lätt att finna fin masur/vril över huvud taget.

I USA finns masurjägare som får bra betalt för sina produkter. Kanske något att satsa på även här? ;).

2. Fast den kommer med jämna mellanrum. Kanske för att höja förväntningarna?

3. Tror inte att det är syftet. Snarare försäljningstaktik.

Bilderna visar en engelsk kniv. Modellen är en "British Navy Jack Knife (Pattern 317)". Det 97 mm långa bladet är i Sheffield-kolstål, skollorna i bakelit och fjädrarna i rostfritt stål. Kniven är utrustad med ett Sheepsfoot blad, syl, stor skruvmejsel, konservöppnare/kapsylöppnare, samt en stålöggla för säkring av kniven.
 

Bilagor

  • Min British Navy Jack Knife modell 317.jpg
    Min British Navy Jack Knife modell 317.jpg
    21.4 KB · Visningar: 407
  • Min British Navy Jack Knife modell 317, 2.jpg
    Min British Navy Jack Knife modell 317, 2.jpg
    25.2 KB · Visningar: 425
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 415

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.