Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.63 i medelbetyg (320 röster). Visningsalternativ
Gammal Igår, 15:38
MAW MAW är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av henjon Visa inlägg
På tal om Loveless. Den här videon är ju en klassiker. Även om hans gärning helt självklart är på en helt annan nivå sätter han fingret på något svårformulerat om varför man liksom måste hålla på som man gör

https://youtu.be/SsEHWbs5lk4
Så sant som det var sagt.
Svara med citat
Gammal Igår, 16:16
henjon henjon är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
En Lovelessfårfot kanske? 3.8 mm RWL 34. 240 korn. Härdning sen.
Själv fipplar jag med det här. Lite oklart vad det ska bli till slut, men slipningen gick riktigt bra, det kommer att få bra skäregenskaper. Ska platta till buken lite ytterligare bara

Svara med citat
Gammal Igår, 16:55

Goa grejer! Förstår vad du menar med buken,profilen blir ännu bättre då. Är det en fil från början?
Svara med citat
Gammal Igår, 17:11

Citat:
Goa grejer! Förstår vad du menar med buken,profilen blir ännu bättre då. Är det en fil från början?
Japp. Huvudsyftet med bladet är att prova lite hamonteknik, så det blir nog något japaninspirerat igen
Svara med citat
Gammal Igår, 19:54

Citat:
Ursprungligen postat av henjon Visa inlägg
Japp. Huvudsyftet med bladet är att prova lite hamonteknik, så det blir nog något japaninspirerat igen
Det här är bilden jag fick i huvudet av bladet, något att ha..? Ev. en passande träslida till i så fall, därav det minimala ”parerskyddet”, bara precis så stort att det möter slidan

Svara med citat
Gammal Igår, 21:09

Tycker absolut du ska spinna vidare på det! Vad för trä?
Svara med citat
Gammal Igår, 21:36

Citat:
Tycker absolut du ska spinna vidare på det! Vad för trä?
Har en jättefin bit flammig ask, kanske tar den. Men tror att ett mörkare träslag eg. vore bättre...
Svara med citat
Gammal Idag, 06:19

Ja mörkare känns spontant snyggt där. Men asken blir ju knappast ful liksom
Svara med citat
Gammal Idag, 08:42

Två små EDC i 2.6 mm RWL 34. En med lite rakare egg, och med lite mer buk. Ca 170 mm.

Svara med citat
Gammal Idag, 09:49

Måste säga att RWL 34 är en breeze att slipa. På de här tunna bladen började jag med ett slitet keramiskt 120 korn och sedan till trizact 220. Trizact är helt fantastiska. Har även lite brunröd "ädelkorund" i samma korn, är som natt och dag.
Svara med citat
Gammal Idag, 11:05

Citat:
Två små EDC i 2.6 mm RWL 34. En med lite rakare egg, och med lite mer buk. Ca 170 mm.
Den där bladprofilen är verkligen bra. Inte minst på ett mindre blad där man når fram med pekfingret långt fram på ovansidan av bladet för precisionsskärning. Hur tänker du själv kring träslag för handtag? Samma som till den större? Jag blev sugen nu på att göra en "workhorse" snarare än de köks- och byrålådsknivar jag nu håller på med. Jag har ett par jätteraspar som jag bl.a. funderar på att göra huggare av till det tyngre trädgårdsarbetet, det vore en helt ny utmaning också
Svara med citat
Gammal Idag, 12:55

Ja! Vi vill se dig göra en riktig best!

På de små blir det inte trä, utan mest sannolikt "textured g10". Dvs helt platta sidor 3.2 mm med greppig yta. Alternativt tunna formade i micarta eller slät g10.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.