korttidsprognoser i fjällen

Tänkte jag skulle bli lite bättre på att förutsäga fjällvädret utifrån vindriktning, moln, lufttryck etc. Är det någon som har bra lästips, helst böcker men även websidor och annat?

SMHIs prognoser har man ju inte så mycket nytta av efter ett par dar i radioskugga och vädret i högfjällsområdena är ju i vilket fall mycket lokalt. Det jag är ute efter är att kunna göra en bedömning av de närmsta timmarna, kanske uppemot ett halvt dygn för att bättre kunna bedöma om det är dags att gå ner på lägre höjd, val av tältplats, kanske vilken dalgång som kan förväntas ge bäst väder och liknande.
 
Det finns gott om meteorologiböcker, men den praktiska tolkningen kräver erfarenhet.
Det finns t o m fackböcker om väder i bergen och fjällen, men en av svårigheterna är att det sker snabbt, en invandrande lågtrycksfront kan gå vida fortare än du. Om det blir regn eller snö beror på flera faktorer men en snöstorm på sommaren har många varit med om. Är man exponerad då kan det gå illa.

Biblioteket kan säkert hjälpa dig. Svenska Fjällklubben har avhållit fjällväderkurser i terrängen.

go tur
 
I Skottland sålde de vykort med den enkla metoden för att förutspå väder där:

"Man tittar upp mot bergen. Om man ser topparna så vet man att det snart kommer att börja regna. Om man inte ser dem så regnar det redan."

Funkar kanske i Svenska fjäll också? ;)
 
Det enda jag själv håller lite koll på om jag är uppe på en bergskam eller liknande oskyddad terräng som det kan ta lite tid att retirera från, är om det bildas höga cumulonimbusmoln en varm sommardag, eftersom de nästan säkert förebådar ett konvektionsåskväder. I och för sig betydligt mindre vanligt i fjällen än i mer alpina bergsområden på lägre breddgrader, men jag har faktiskt råkat ut för det ett par gånger även häruppe.

Annars har SMHI en trevlig och lagom kortfattad snabbkurs i molntolkning. Säkert mycket förenklad, men ungefär så mycket man orkar komma ihåg som lekman.
 
Kag kom på att fall någon letar efter sånt här någon gång i framtiden kan det ju vara bra att skriva ner vad jag faktiskt hittade online efter en tids letande. Trots mycket sökande hittade jag inget vettigt angående specifikt fjällen men en del annat användbart. Jag var ute för att bättre förstå hur det hela hänger ihop någotsånär och därefter försöka lära mig tyda det på en basal nivå. Det är alltså inte snabba tumregler och dessutom tror jag en viss naturvetenskaplig vana hjälper när man ska ta sig igenom diagram och resonemang:

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/atmosfarens-allmanna-cirkulation-1.5608

Atmosfärens allmänna cirkulation är en riktigt bra snabbkurs i hur det hela hänger i hop. Märkligt svår att hitta på deras hemsida dock. Inte inriktad på berg men bra att börja med.

Det bästa jag hittat som specifikt om bergsväder - som ligger tillgängligt nu - finns på MetEds Comets sida:

https://www.meted.ucar.edu/training...guageSorting=1&module_sorting=publishDateDesc

Det finns enormt mycket för den väderintresserade av alla intriktningar, inte bara berg. Man måste registrera sig, men det är inga betalningar eller andra konstigheter som dyker upp om man gör det.

Tyvärr har de tagit bort den allra bästa länken som jag använt mest. Ett universitet i Alaska hade kurser baserade på "Practical mountain weather" av John Papineau och hade fått lov att lägga ut hela boken på nätet i pdf. Den är tyvärr borta från nätet nu vad jag kan se.
 
När jag ändå håller på kan jag ju lägga till att Iphone 7 (och ev Iphone 6?) har en förvånansvärt bra trycksensor, vilket inte verkar vara speciellt känt.

Ladda ned en enkel app och du har en barometer/höjdmätare med god noggrannhet, om än batterihungrig. Utan extravikt om du har den med ändå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...