Upphängning gjutjärnsgryta? (Mha ”järnring”)

Hittade en stor gjutjärnsgryta med rund botten på loppis, den har kant runtom för att kunna sättas i vedspis direkt mot eld.
Jag tänkte fixa dels en ring med fötter som man kan sätta grytan i över eld, och dels en ring som mha tre kedjor ska kunna hängas i en trefot över elden, så att man kan lyfta av och på grytan enkelt från denna ring.
Vad tror ni om den lösningen, skulle det vara smidigt?
Jag tycker hänkel eller vad det heter blir så ostabilt, grytan tippar lätt när man rör om, detta skulle vara stabilare.

Har letat efter järnringar passande för ändamålet som man kan svetsa på ben på eller montera kedja på men hittar inget, nån som har tips?
Gärna platta ringar men runda funkar ju oxå. Har googlat på ”rundstål ring” men hittar ej tillräckligt stor (nånstans runt 250mm diam)

En reserv-ring till vedspis i rätt strl skulle nog oxå funka men känns som detta skulle bli dyrare än själva grytan som kostade 150.

En lösning där man t ex surrar bandjärn med ståltråd skulle ju finka men inte bli så snyggt :)
 
Men nog måste det väl finnas gamla järnspisringar på loppisar? Sånt ligger ju och skräpar i lador och uthus. Jag vill inte ge bort mina då jag fortfarande har spis men kanske någon här kan avvara en?
 
En smed borde kunna fixa det av ett plattjärn. Själv bör du kunna fixa med en plåt och några skruvar och muttrar samt vajer eller kätting.

Plåten bör inte vara galvad (giftiga ångor).

Ett lättare sätt kanske en triangel av fyrkantjärn runt kitteln. Ögglor i triangelns spetsar där du kopplar kätting. Alternativt ben nedåt som trefot.

Thure
 
En snygg lösning har en bekant till mig på andra sidan pölen, ett 1/2" fyrkantjärn är svetsat i en liksidig
triangel som passar utanpå grytan, i hörnen har han borrat och gängat för ben av rundstång. Inte lättast med funkis.
Han gjorde den själv med bågfil, fil, pinnesvets och pelarborr. Några borr och en gängsats.
En baggis för en smed.

go tur
 
Senast ändrad:
Jag har gjort ett ställ till en 2,5 liters gjutjärnsgryta.
Det är 8 mm rundjärn, som är böjt till en ring, och sedan svetsat på tre ben.
Benen är utsvängda för att få plats med grytan inne i det uppochnervända stället.
Om man gör en annan form på foten, än den jag har gjort, kan man nog koppla kedjor till benen på uppochnervända stället, för att hänga grytan över elden.
Svante
 

Bilagor

  • 2..jpg
    2..jpg
    62.4 KB · Visningar: 353
  • 1.jpg
    1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 385
  • 2.jpg
    2.jpg
    54.3 KB · Visningar: 373
Senast ändrad:
Jättesnyggt! Smidde du rundstålet eller hur böjde du?
Bor tyvärr i en stad där det är långt till smedja och där man inte hittar loppisar fulla av rostiga gjutjärnsringar och andra klenoder (gör man det så är de dyra)

Triangelformen var ju en bra ide, kan ju fixas ihop av några armeringsjärn.
 
Jättesnyggt! Smidde du rundstålet eller hur böjde du?
Bor tyvärr i en stad där det är långt till smedja och där man inte hittar loppisar fulla av rostiga gjutjärnsringar och andra klenoder (gör man det så är de dyra)

Triangelformen var ju en bra ide, kan ju fixas ihop av några armeringsjärn.

Det går utmärkt att böja och bocka kallt.
Armeringsjärn passar också, det räcker med 6 mm tjockt.

Svante
 
Du behöver som sagt bara kallbocka det. Eller glödga det, funkar med blåslampa, gaskök eller en grill om du ska ha lite kralligare dimensioner. Om du inte kan svetsa kan du borra och nita, det kräver väldigt lite verktyg. Men använd fler än en nit.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.