Hjälp att tolka hälsoundersökning

Kanske har jag tur och kan få något klokt råd här, innan jag gör mig pinsam i vården.

Nyfiken på egen hälsostatus utan att ha större hälsoproblem mer än ökande ålder och minskande ork att springa snabbt över åren, valde att bekosta en egen blodprovsundersökning på privat labb (Unilabs). Snålade dock de siista hundralapparna på att få utvärderingen via telefonsamtal med läkare, jag tänkte att ett brev skulle vara fullt tillräckligt för min förståelse.

Omdömet till provsvaret säger dock "förhöjt ferritin och MCV, proverna bör tas om via egen vårdcentral". Men, det värde som heter P-ferritin har ett referensintervall 7-120 mikrogram/liter, mitt prov hade 788 (!), övriga järnvärden som t ex Hb ganska låga (122). B-MCV var 102 fL, referensintervall uppges vara 82-98.
Därav tänker jag att det är ett utvärderings- eller skrivfel på ferritinvärdet, eller hur långt går skalan liksom? Vad kan en person ha utan att man har någon allvarlig sjukdom?
Dvs ska jag försöka "reklamera" testet att jag borde få ett nytt prov på labbet där jag gjorde det pga något är typ ett hanteringsfel från labbets sida, eller, köpa ett nytt test eller vända sig till den vanliga offentliga vården?

Jag ringde till medicinkliniken dit labbet hör, men den person som satt i mottagande roll hade själv ingen som helst aning om vad ett rimligt eller allvarligt mätvärde var, utan hänvisade till att bedömande läkare nog redan hade gjort en korrekt helhetsbedömning.

Därav, som sagt, kanske har jag tur och kan få något klokt råd här?
Antingen om någon känner till skalan för P-ferritin, om det ser ut som ett mät-/skrivfel med 788 mikrogram/liter, eller om jag helt enkelt fort som f-n borde ta ett nytt prov för att jag nog har något som behöver vård?

(Jag har förstås försökt googla och ser ju att jättehöga värden P-ferritin indikerar allvarlig sjukdom, men jag är egentligen inte hypokondrisk.

Kvinna, 49 år, 63 kg/174 cm, normalt hälsosam typ aldrig rökt ett enda bloss, mår bra i kroppen och knoppen förutom dålig löp-prestation. Tänkte därför att jag inte ville ta vårdcentralens resurser, utan istället betala detta test själv. Men kanske är det just såna här tester som gör att man i nästa steg belastar den vård man ursprungligen hade för avsikt att inte belasta, genom att komma dragades med ett provsvar som plötsligt man vill agera på.
Tacksam för feedback även på det. När man blandar privat och offentlig vård och "ställer till det". Kanske en vanligt irriterande situation att hantera för de som arbetar inom vården.)
 
Vänd dig till vårdcentralen är mitt råd. Nån dialog om ditt hälsotillstånd så här på en diskussionssida tycker jag är bäst att undvika.

Thure
 
Tack.
Klokt, egentligen vet man väl nästan svaret, men aldrig fel att kolla snabbt om det finns något enkelt som man själv inte hade fattat. Typ en uppenbar tryckefelsnisse.
Toppen!
 
Kort återkoppling för att stänga tråden från min sida:
Min första fundering från ingenjörs-synvinkel var ju som jag försökte beskriva en fråga om det kunde vara mät- eller skrivfel i provresultaten och om jag borde be det labbet om ett nytt prov, typ om det kunde vara en "reklamation" när jag ju hade köpt provet som en "fristående hälsokontroll".
Och som sagt, man vill ju inte belasta den offentliga vården i onödan med provresultat från andra ställen som ska verifieras igen.

Det var det inte mät-/skrivfel, och nu är jag så sakteliga på spår via den ordinarie vården. Tack för "seså, iväg och kolla ordentligt på riktigt nu istället"!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.