Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Jag är lite besviken på hur Girjas hanterat utfallet i domen. Jag hade hoppats på en lite mer modern och sportfiskefokuserad implementering och jag är inte så glad i de geografiska begränsningarna.

Sportfiske är viktigt för besöksnäring och har också en stor potential för utveckling. Det är en reseanledning för internationella gäster - köpstarka målgrupper som avsätter mycket kapital i regionen och bidrar till lokal utveckling. Girjas har fått en guldkalv i famnen, men verkar inte ta hand om den.

Jag hade hellre sett en form av kvoteringssystem. Dels kanske avseende antal fiskekort samt avseende olika vatten. Man hade även kunnat tänka sig olika prisnivåer beroende på fiskevatten. De allra bästa kan det vara värt att betala ganska mycket för, andra not-so-much. Vill man få in lokal/regionalbefolkning (som jag också tillhör), så går det ju att hantera utifrån ett kvotsystem (antal kort/pris osv).

Mer sportfiske och mindre kaggfiske med andra ord - rätt förvaltade kan många vatten vara trofévatten på internationell nivå. Dåligt förvaltade så slutar fisken som småfisk i frysarna hos lokalbefolkningen.

Men att uttala sig om att Stockholmare och sörlänningar inte gör sig besvär - det låter i mina öron inte speciellt snyggt.

Situationen i Talma är ju något annorlunda mot Girjas eftersom området på många sätt varit mångkulturellt i många hundra år.

I grunden är jag dock positiv till lokal förvaltning. Jag har dagligen kontakt med lokala företag, många med samisk inriktning. Det vi alla vill är att skapa lokal och regional utveckling och där är besöksnäringen en väldigt viktig faktor (vilken nog för många blir väldigt påtagligt i dessa corona-tider). En ekologiskt- och ekonomiskt hållbar besöksnäringen kan också verka som motpol mot exempelvis gruvetableringar.

Om vi ser ett instängt och protektionistiskt scenario framför oss där vi utestänger internationella sportfiskebesökare, så urholkar vi också en viktig del av en positiv besöksnäringsutveckling, som sportfiske skulle kunna utgöra. Något som skulle kunna gynna alla som vill se ekologisk, ekonomisk och kulturell hållbarhet i regionen.

Citat från ett uttalande från Matti Berg, Girjas sameby:
Det som Matti har sagt för att dom bara upplåter marken till norrbottningar beror på att norrbottningar är mer rädd om naturen och inte skräpar ner runt omkring sig som sörlänningar gör. Detta sa han i en intervju i en dagstidning. Om mitt citat är ordgrant som Matti sa i intervju minns jag inte, men det var ungefär såhär han uttalade sig. Läs igenom Girjastråden så hittar du nog hans uttalande.


Övrigt tänker jag låta obesvarat tills vidare. Jag bor själv i Kalix, Norrbotten men jag kommer aldrig att kunna gå själv till dessa vatten och fiska p g a att jag är stelopererad i v fotled.
 
Citat från ett uttalande från Matti Berg, Girjas sameby:
Det som Matti har sagt för att dom bara upplåter marken till norrbottningar beror på att norrbottningar är mer rädd om naturen och inte skräpar ner runt omkring sig som sörlänningar gör. Detta sa han i en intervju i en dagstidning. Om mitt citat är ordgrant som Matti sa i intervju minns jag inte, men det var ungefär såhär han uttalade sig. Läs igenom Girjastråden så hittar du nog hans uttalande.


Övrigt tänker jag låta obesvarat tills vidare. Jag bor själv i Kalix, Norrbotten men jag kommer aldrig att kunna gå själv till dessa vatten och fiska p g a att jag är stelopererad i v fotled.

Det låter i så fall väldigt märkligt. Dels är det generaliserande på ett sätt som inte känns okej, dels så är min egen erfarenhet som Norrbottning att mycket av det skräp man stöter på ute i markerna har en lokal förankring. Ej sällan sannolikt ditforslat av motoriserade snöburna fordon..

Min erfarenhet av sportfiskare, oavsett ursprung, är snarare att man är väldigt mån om platsen och varken skräpar ner för mycket eller tar mer fisk än vad man behöver.

I somras mötte jag för övrigt fyra kinesiska flugfiskare, som hade spenderat en ganska stor summa pengar för att resa från Kina för att få möjligheten att fiska i ett rödingvatten av världsklass där det finns chans till röding på fluga på upp mot 3 kg och där få landade ligger under 1 kg. De var väldigt insatta och kunniga om lokala förhållanden, insektsliv osv. Vi gick förbi deras lägerplats när de flugit hem och det såg exemplariskt ut.

För mig är de mer representativa än att utomlänsbesökare skulle vara nedskräpande lortgrisar.

Sportfiske i allmänhet och kanske flugfiske i synnerhet kan i bästa fall vara reseanledningar för en global målgrupp av sportfiskare. Såna som reser till kristallklara vattendrag med grov öring på Nya Zeeland, till spännande havsöringsälvar på Kamtjacka, till skygga öringvatten i Slovenien. Eller till rödingvatten av världsklass i Norrbotten.
 
Ett typiskt idiotiskt uttalande som inte hjälper det minsta. Om Samer får säga att Sörlänningar skräpar ned så får Sörlänningar säga att Samer är korkade.
 
Det låter i så fall väldigt märkligt. Dels är det generaliserande på ett sätt som inte känns okej, dels så är min egen erfarenhet som Norrbottning att mycket av det skräp man stöter på ute i markerna har en lokal förankring. Ej sällan sannolikt ditforslat av motoriserade snöburna fordon..

Min erfarenhet av sportfiskare, oavsett ursprung, är snarare att man är väldigt mån om platsen och varken skräpar ner för mycket eller tar mer fisk än vad man behöver.

I somras mötte jag för övrigt fyra kinesiska flugfiskare, som hade spenderat en ganska stor summa pengar för att resa från Kina för att få möjligheten att fiska i ett rödingvatten av världsklass där det finns chans till röding på fluga på upp mot 3 kg och där få landade ligger under 1 kg. De var väldigt insatta och kunniga om lokala förhållanden, insektsliv osv. Vi gick förbi deras lägerplats när de flugit hem och det såg exemplariskt ut.

För mig är de mer representativa än att utomlänsbesökare skulle vara nedskräpande lortgrisar.

Sportfiske i allmänhet och kanske flugfiske i synnerhet kan i bästa fall vara reseanledningar för en global målgrupp av sportfiskare. Såna som reser till kristallklara vattendrag med grov öring på Nya Zeeland, till spännande havsöringsälvar på Kamtjacka, till skygga öringvatten i Slovenien. Eller till rödingvatten av världsklass i Norrbotten.

Ang. kineserna av det man har sett på tv så är det väldigt rent efter gator och trottoarer, så det har dom nog lärt sig och tagit med sig hemifrån att man ska plocka upp sitt skräp och slänga det i en soptunna.
 
Ang. kineserna av det man har sett på tv så är det väldigt rent efter gator och trottoarer, så det har dom nog lärt sig och tagit med sig hemifrån att man ska plocka upp sitt skräp och slänga det i en soptunna.

Nja, snarare att arbetskostnaden är låg och lönespridningen hög så de kan avlöna stora antal renhållningsarbetare. Sett extremt vårdslöshet i Kina, orsakade av inhemska turister, så det är nog inget allmänt beteende.

Sen, ur ett klimatperspektiv, är det helt sinnessjukt att man tycker att man ska basera sin ekonomi på att flyga in gäster från stora delar av världen. Känns rätt omodernt och unket.
 
Citat från ett uttalande från Matti Berg, Girjas sameby:
Det som Matti har sagt för att dom bara upplåter marken till norrbottningar beror på att norrbottningar är mer rädd om naturen och inte skräpar ner runt omkring sig som sörlänningar gör. Detta sa han i en intervju i en dagstidning. Om mitt citat är ordgrant som Matti sa i intervju minns jag inte, men det var ungefär såhär han uttalade sig. Läs igenom Girjastråden så hittar du nog hans uttalande.

Om detta uttalande stämmer blir jag förolämpad. Som fjällvandrare som ibland vill prova lyckan med fiskespöet där det är tillåtet sliter jag inte mer på naturen än med mina fötter. Jag lämnar alltid platsen som den såg ut när jag kom dit, och inte sällan tar jag med mig skräp som andra lämnat efter sig med ut ur fjällvärlden. Jag kör inte fyhjuling i ömtålig fjällnatur, båt, snöskoter eller något liknande.
Som sk Sörlänning är jag väl medveten om naturens skyddsvärden och vill återse den ett kommande år på samma sätt som första gången. Jag har sett förändringen på många ställen i fjällvärlden under mina över 40 år som besökande "sörlänning", och den mest påtagliga på senare tid är från fyrhjuliga terrängfordon som jag inte tror så många "sörlänningar" släpar med sig upp på resan norrut.
 
Om detta uttalande stämmer blir jag förolämpad. Som fjällvandrare som ibland vill prova lyckan med fiskespöet där det är tillåtet sliter jag inte mer på naturen än med mina fötter. Jag lämnar alltid platsen som den såg ut när jag kom dit, och inte sällan tar jag med mig skräp som andra lämnat efter sig med ut ur fjällvärlden. Jag kör inte fyhjuling i ömtålig fjällnatur, båt, snöskoter eller något liknande.
Som sk Sörlänning är jag väl medveten om naturens skyddsvärden och vill återse den ett kommande år på samma sätt som första gången. Jag har sett förändringen på många ställen i fjällvärlden under mina över 40 år som besökande "sörlänning", och den mest påtagliga på senare tid är från fyrhjuliga terrängfordon som jag inte tror så många "sörlänningar" släpar med sig upp på resan norrut.

Om du läser artikeln i FJ så ser du hans uttalande men på ett annat sätt än det han har sagt i pressen här uppe. "Däremot vill vi att det ska vara ett hållbart nyttjande av jakt och fiskandet, något som vi har känt har missbrukats under den senaste tiden, säger Matti Blind-Berg till tidningen NSD"
https://www.fiskejournalen.se/girjas-sameby-slapper-fiskekort-men-bara-dessa-far-kopa/
 
Parkperspektivet

Om detta uttalande stämmer blir jag förolämpad. Som fjällvandrare som ibland vill prova lyckan med fiskespöet där det är tillåtet sliter jag inte mer på naturen än med mina fötter. Jag lämnar alltid platsen som den såg ut när jag kom dit, och inte sällan tar jag med mig skräp som andra lämnat efter sig med ut ur fjällvärlden. Jag kör inte fyhjuling i ömtålig fjällnatur, båt, snöskoter eller något liknande.
Som sk Sörlänning är jag väl medveten om naturens skyddsvärden och vill återse den ett kommande år på samma sätt som första gången. Jag har sett förändringen på många ställen i fjällvärlden under mina över 40 år som besökande "sörlänning", och den mest påtagliga på senare tid är från fyrhjuliga terrängfordon som jag inte tror så många "sörlänningar" släpar med sig upp på resan norrut.

Jasså 4 hjulings spår i din park...som du besöker hur många ggr per år ?Det är ju för djävligt, hade du vart nöjdare om det byggdes en Essingeled till visten och byar ? Folk bor och verkar i fjällvärlden. Snöskoteråkning är skonsamt mot naturen och belastar den samma mindre än de vad de flesta hitresta turister som gör kungsleden.En snöskoter led ser man inte på satellitbilder men det gör man med kungsleden. Matti Bergs ev uttalande går ej att försvara, nu vet jag inte om han uttalat sig så. Skulle tro att dom Girjas vill ha ner trycket på fisket och jakten & då tycker man att just folk i BD län är en lämplig gräns. Fast det borde dom svara på själva förståss.
 
Jasså 4 hjulings spår i din park...som du besöker hur många ggr per år ?Det är ju för djävligt, hade du vart nöjdare om det byggdes en Essingeled till visten och byar ? Folk bor och verkar i fjällvärlden. Snöskoteråkning är skonsamt mot naturen och belastar den samma mindre än de vad de flesta hitresta turister som gör kungsleden.En snöskoter led ser man inte på satellitbilder men det gör man med kungsleden. Matti Bergs ev uttalande går ej att försvara, nu vet jag inte om han uttalat sig så. Skulle tro att dom Girjas vill ha ner trycket på fisket och jakten & då tycker man att just folk i BD län är en lämplig gräns. Fast det borde dom svara på själva förståss.

Vi får även se vad som händer hos DO nu efter Girjas har blivit anmälda dit.
 
Jasså 4 hjulings spår i din park...

Jag känner inte till att jag talat något om "min park", det är väl ändå "vår mark" dvs merparten ägs av svenska staten och där dessutom många områden är klassade som ytterst skydddsvärda av staten och UNESCO för sin natur och vildliv dvs vi har alla ett ansvar att bevara dem till efterföljande generationer.

Jag har full förståelse för att ex Girjas vill få bättre kontroll på jakt och fiske, men att göra detta beroende på var i landet du är bosatt är att generalisera för mycket. Det är nog viktigare att reglera hur ex fisket skall ske dvs undvika organiserade fiskeresor (kommersialisering), bara tillåta ett begränsat antal fiskekort vid de mest attraktiva vattnen, bara tillåta ett begräsat fiske med få handredskap, undvika båt och nätfiske, begränsa hur många fiskar per person som får tas upp per dag och minimistorlek, inte sälja fiskekort under lekperioden, ökad tillsyn, inte tillåta yrkesmässigt fiske för försäljning eller att ta med sig fångad fisk ut ur fjällvärlden etc. Många vatten är känsliga och det kan snabbt leda till utfiskning om man inte sköter detta väl så att man vill få bättre kontroll och skydd stödjer jag vare sig det är LST eller Samerna som hanterar detta. Vad jag inte stödjer är diskussionen om att vi som bor i Sverige men utanför Norrbotten skulle generellt utgöra ett större hot och är sämre på att vara aktsam om vår natur och vildliv än de som är bosatta inom länet.
 
Jag känner inte till att jag talat något om "min park", det är väl ändå "vår mark" dvs merparten ägs av svenska staten och där dessutom många områden är klassade som ytterst skydddsvärda av staten och UNESCO för sin natur och vildliv dvs vi har alla ett ansvar att bevara dem till efterföljande generationer.

Jag har full förståelse för att ex Girjas vill få bättre kontroll på jakt och fiske, men att göra detta beroende på var i landet du är bosatt är att generalisera för mycket. Det är nog viktigare att reglera hur ex fisket skall ske dvs undvika organiserade fiskeresor (kommersialisering), bara tillåta ett begränsat antal fiskekort vid de mest attraktiva vattnen, bara tillåta ett begräsat fiske med få handredskap, undvika båt och nätfiske, begränsa hur många fiskar per person som får tas upp per dag och minimistorlek, inte sälja fiskekort under lekperioden, ökad tillsyn, inte tillåta yrkesmässigt fiske för försäljning eller att ta med sig fångad fisk ut ur fjällvärlden etc. Många vatten är känsliga och det kan snabbt leda till utfiskning om man inte sköter detta väl så att man vill få bättre kontroll och skydd stödjer jag vare sig det är LST eller Samerna som hanterar detta. Vad jag inte stödjer är diskussionen om att vi som bor i Sverige men utanför Norrbotten skulle generellt utgöra ett större hot och är sämre på att vara aktsam om vår natur och vildliv än de som är bosatta inom länet.

Jag tror snarare att det är kommersialisering som krävs för att skydda miljön och fiskbestånden. Rätt förvaltat kan sportfiske generera stora intäkter och samtidigt vara ekologiskt hållbar. Om det finns ekonomiska incitament, så skapas även incitament för att skydda vattnena. Ingen skulle få för sig att släppa fisket helt fritt i exempelvis Emån eller Mörrumsån - värdet skapas av att de åarna år efter år levererar havsöring/lax i världsklass. Problemet tidigare var ju att man släppte det helt fritt vilket kommit att påverka ex renskötseln negativ (och där är det väl främst jakten som varit en störning).

Eftersom jag jobbar inom besöksnäringen så ser jag också att rätt förvaltad besöksnäring kan verka som en motpol (inte minst opionsmässigt) mot exempelvis gruvetableringar, skogsavverkningar i känsliga områden, vindkraftsutbyggnad osv - i förlängningen påverkar ju den typen av exploateringar problem för rennäringen ex genom svaga isar, svårare att flytta renar, mindre arealer som ger högre rovdjursdensitet/större förluster osv.

Angående UNESCO och världsarvet Laponia, så är det ett kombinerat natur och kulturvärldsarv där det under lång tid kontinuerligt bedrivits renskötsel. Det är denna kombination som utgör världsarvet, inte endast skyddet av naturen. Så att renskötsel har en väldigt stark koppling till området och att den dessutom har starkt skydd i både lagstiftning och i stadgarna för världsarvet är helt klart. Det som är vildmark för vissa, är kulturmark som använts under hundratals år för de som bor här.

Men, jag tycker som sagt att hanteringen än så länge inte känts så upplyftande. Jag tycker det är positivt med lokal förvaltning, men nu känns det lite som att man lagt en våt filt över området.
 
Parkperspektiv

Det är utan tvekan ett parperspektiv från en människa som med stor sannolikhet lever i en urban miljö långt borta från 4 hjulingsspåret som stör. Det är renskötande samer och statstjänstemän som använder 4hjulingar i dessa områden. Kan du föreslå vad de ska använda i stället?

Staten ja vilka ingrepp har staten gjort i form av avverkningar, vattenkraft, gruvor mm i dessa områden som är så skyddsvärda. Man har flyttat på tex nationalparksgränser för att kunna exploatera likadana områden. Fortsatt så finns risken att gruvor etableras i fjällvärlden. Sila mygg och svälja kameler är den rådande ordningen som gäller. Vi som lever i dessa miljöer är helt säkert mer rädd om vår när miljö än någon som bor långt bort, men beslut om just dessa saker tas långt bort ifrån oss.

Sedan är det konflikten som samer och svenskar inte är överens om. Hur blev marken statens? Samerna kom aldrig till Sverige det var Sverige som kom till samerna. Vi skulle vilja se statens fångeshandlingar för markerna här. Svaret som kommer är att staten inte behöver visa upp fångeshandlingar. Man har inga och om samerna fått äga sina skatteland likt bönderna hade samerna vart Sveriges största markägare.

Jag håller helt med om det är en generalisering att människor från söder skulle vara mer miljö”svin” även om det säkert är så att urbana människor tär mer på jordens resurser. Vilka transportmöjligheter har du och vilken miljöskuld har dessa? Kan vara bra och tänka på när man ordinerar ett piller till andra, för jag uppfattar det så att vi inte ska köra skoter inte åka 4 hjuling osv.

Girjas har den suveräna rätten att bestämma vilka som får fiska där och använder sig av den precis på samma sätt som en enskild vattenägare. Jag är inte helt förtjust i det eftersom HD sänkt bort andra människors hävdrätt till en sameby, men tillsvidare är det bara att gilla läget.

Unesco var det, här kommer FN:s urfolks deklaration artikel 26 om FN ska vara rättesnöret

Article 26 1. Indigenous peoples have the right to the lands, territories and resources which they have traditionally owned, occupied or otherwise used or acquired.

2. Indigenous peoples have the right to own, use, develop and control the lands, territories and resources that they possess by reason of traditional ownership or other traditional occupation or use, as well as those which they have otherwise acquired.

3. States shall give legal recognition and protection to these lands, territories and resources. Such recognition shall be conducted with due respect to the customs, traditions and land tenure systems of the indigenous peoples concerned.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.