Hur spara på gasen?

Gissar att man syftar på den kortare koktiden
.

Tryckkokaren släpper inte ut ånga innan övertryck uppnåtts. En vanlig gryta släpper ut ånga även med lock på. (liten vinst)

Vid högre höjd kokar vattnet vid lägre temp. Man kan höja koktempen med tryckkokare. (potentiellt stor vinst)

Om höjden är tillräckligt hög kan du koka ett egg i en timme utan att det koagulerar. Med tryckkokare blir det kokande vattnet tillräckligt varmt för att tillaga ägget.

Lösningen för den som inte vill släpa på tryckkokare i alperna är att steka ägget.

/John
 
Till att börja med så svarade jag generellt på din fråga om ehuru tryckkokare var energieffektivare. Helt off-topic alltså. Min mening var inte att jämföra det mot eftersvällning och andra knep. Otydligt av mig.


Du har presenterat siffror på tillagningstid med tryckkokare, men inte presenterat några jämförelsesiffror utan tryckkokare.
Behövs verkligen källa på att tillagningstiden kortas med högre temperatur?

Du säger att morötterna är klara på en kvart, hur skiljer det sig från att koka upp vattnet med morötterna i och sen slå av plattan och låta dem koka klart på eftervärmen?
Nej jag skrev faktiskt att morötter och potatis är klara på under en kvart. Jag kör dem oftast tillsammans, därav exemplet. Det var ett försök att förklara smidigheten med en tryckkokare i hushållet, även det utanför trådens syfte. Tiden det tar från att ta kokaren ur skåpet, slänga i oskalad potatis och tredelade morötter, tills uppläggning på tallrik är max 15 minuter.
Exakt samma förutsättningar i en vanlig kastrull? Ja, det har väl precis börjat koka efter samma tid.


Och i meningen innan skriver du om t.ex. morötter. Har du provat morötter körda sous vide i 85 grader?
Inte just morötter, men en del annat.
Syftet med det uttalande var inte att påstå att morötter inte gör sig bra i sous vide, utan snarare att man kanske inte slänger i en fin biff i tryckkokaren. Det är två helt olika redskap för matlagning.


Nej, du har inte förklarat hur den är energieffektivare, du har än så länge bara påstått det. Inte presenterat några konkreta siffror på energiförbrukning.

Förklarat har jag gjort, men data som stödjer förklaring har jag inte presenterat. Det ska man ju såklart göra. Rätt av dig, fel av mig.
Här får jag ju faktiskt vara ärlig med, och skämmas lite, att jag inte haft några data på det. Jag har litat på hörsägen rimligheten i den teoretiska funktionen.

Läge att kolla upp detta alltså!


Är en tryckkokare energieffektivare?

Försöksupplägg:Tryckkokare (TK) mot vanlig kastrull (VK). Tryckkokaren i testet var en WMF Perfect Plus 6,5L, med ny packning. Vanlig kastrull var i detta fall samma tryckkokare utan trycksättning, vilket blir en vanlig kastrull med lock.
1,5 liter vatten i VK, samt 1,5 och 0,35 liter i TK. Tre körningar alltså.
Kokning på 1500W kokplatta. Helt avkyld mellan körningarna.
Temperaturen i VK hölls strax under 100 grader.
Trycket i TK har hållits mellan läge 2 och max (där ventilen börjar släppa ut tryck).
Efter körning ställdes kokkärlen av på grytunderlägg.
Testförfarandet har varit så rättvist som det bara går.
Observera att detta är utfört med en tryckkokare med modern ventil. Den äldre modellen, med en vikt, är svårare att använda och slösar bort tryck och ånga om man gör fel.
Svagheter i studien är fr.a. svårigheten att hålla rätt effekt på plattan. Därför blir kurvorna litet svajiga, och bör tolkas med sitt medelvärde.


Diagram 1:
Total energiförbrukning över tid.

Diagram 2:
Justerade värden med energiförbrukning efter tillagningsstart (kokning för VK, vid max arbetstryck för TK). Initial energiåtgång fram till tillagningsstart är inkluderad i värdena.

Tabell 1:
Energidata, samt löpande temperatur för VK. Total förbrukning från start.

Tabell 2:
Övriga data.
Tillslag ångventil avser när trycket börjar höjas. Den slår igen när det är nog mycket vattenånga som sprutar ut.

Diagram och tabeller finns även bifogat som PDF.

Som ni kan se i diagram 1 så går det åt mer energi att tryckkoka 1,5 liter vatten än att koka det som vanligt. Inte så förvånande.
Att tryckkoka 0,35 dl vatten tar minst energi, inte heller så förvånande.
Man kan också skönja en viss tendens till brantare kurva vid tryckkokning, troligtvis p.g.a. större värmeförluster till omgivningen på grund av den högre temperaturen.

Diagram 2 visar kurvorna justerade till minuter efter tillagningsstart, plus energiåtgången att komma dit. För vanlig kastrull börjar normalt sett tillagningstiden när det börjar koka. I en tryckkokare börjar man ta tiden när man uppnått arbetstryck.
Tar man hänsyn till att tillagningstiden vid tryckkokning är knappt hälften mot vanlig kokning, då ser man också att det, sett till energiförbrukning, i stort sett är hugget som stucket om man tryckkokar 1,5 liter vatten eller kokar som vanligt. Varken vinst eller förlust sett till energiförbrukning.

I en tryckkokare har man samma värmeledning oavsett om maten ligger i vattnet eller i ångkorgen ovanför vattenytan. Det är en utav fördelarna.
Därför använder man en väldigt liten mängd vatten. Min tryckkokare ska ha minst 2,5 dl för att inte riskera överhettning, men då detta värde säkerligen innefattar att man ska koka någon slags matvara som innehåller vatten så valde jag att använda 3,5 dl vatten. Med 2,5 dl vatten får man rimligtvis ännu lägre energiförbrukning.

Tar man hänsyn till den drygt halverade tillagningstiden och använder ”rätt” mängd vatten i sin tryckkokare, ja då är det drygt halva energiåtgången (grovt räknat).
Utan att ha annat än anekdotiska erfarenheter så tror jag inte att den kurvan är linjär. Tryckkokning i 1,5 timme motsvaras nog av lite mer än 3 timmars vanlig kokning. Jag är inte lika säker på att det omvända gäller, åtminstone inte till samma grad.

Jag valde att inte låta vattnet i den vanliga kastrullen koka. Jag höll temperaturen på mellan 97 och 100 grader. I de fall temperaturen var 100 så var det en mycket lätt kokning som inte genererade någon märkbar ånga ur kastrullen. Detta för att minska avkokning och onödigt slöseri med energi.
I normalfallet i köket så ställer man kanske plattan på lägsta inställning som ger garanterad kokning, så det blir ju litet orealistiskt i den bemärkelsen. I fält är man såklart mindre slösaktig.




Övrigt av intresse
TK1,5 kokar en minut tidigare än VK1,5. Ett tätt lock har stor betydelse.
TK1,5 håller tryck i över 22 minuter efter avställning. Är inte helt säker, men tolkar det som att temperaturen är 100 grader så länge som det finns tryck kvar. Efter 30 minuter var det fortfarande 93 grader, mot 64 grader i VK1,5. Rätt utnyttjat kan TK spara ytterligare energi p.g.a. det.


Så här långa tillagningstider hör inte till vanligheterna i fält.
Kanske kompletterar jag med en jämförelse mellan uppkok och avställning för VK, samt uppkok till arbetstryck och avställning för TK.

Användbarhet i fält?
GSIs tryckkokare på 2,7 liter väger 1,25 kg. Det är 850 g mer än trangias lägerkittel på 2,5 liter.
Ni får räkna själva =)


GSIs kokare kräver bara 1,1dl vatten enligt instruktionsboken.
I en större grupp som ska vara ute länge, och med en matsedel som tillagas snabbt, kanske det går att räkna hem vikten.

En (1) person som lagar mat som faktiskt blir klar på ett uppkok och eftersvällning i grytmysare kan nog glömma tryckkokaren.
Om det skulle finnas en tryckkokare på 1 liter och med en vikt på 500 gram, då kanske det skulle vara en annan femma. Då kanske det skulle räcka med en halv deciliter vätska. Uppkok till maxtryck och sen ner i grytmysaren.
 

Bilagor

  • diagram1.jpg
    diagram1.jpg
    16.4 KB · Visningar: 322
  • diagram2.jpg
    diagram2.jpg
    16.6 KB · Visningar: 309
  • tabell1.jpg
    tabell1.jpg
    62 KB · Visningar: 375
  • tabell2.jpg
    tabell2.jpg
    12.2 KB · Visningar: 294
  • dokument.pdf
    147.4 KB · Visningar: 156
Kallt kaffe

Det finns en tillagningsmetod för kaffe som kallas kallextraktion.
Den går ut på att de malda bönorna läggs i en burk med kallt vatten i kylen över natten, filtreras på morgonen. Detta funkar givetvis även i tält.

Andra sätt att spara gas är att välja maträtter som inte kräver kokvatten som sedan hälls bort.
Jasminris kräver bara uppkok och 20 min i grytmysare. Var noga med ris/vattenmängd. Allt vatten skall tas upp av riset. Andra rissorter kan kräva mer tid o större vattenmängd.
Önskas bönor i fält rekommenderar jag att de kokas "al dente" hemma och sedan torkas i svamptork . Kan rehydreras utan kokning om så önskas.

Ett exempel på kok-set som kommer med grytmysare är GSI Halulite Minimalist. Jag har ett Soto WindMaster i mitt. Blir ganska hög så jag rekommenderar MSR Universal Canister Stand.
Men det händer att jag skippar gasen och kör minimalisten med ett Optimus Svea 123R. Trevligare än att mickla med gas i kyla.

/John
 
Behövs verkligen källa på att tillagningstiden kortas med högre temperatur?
Nej, däremot är det inte säkert att högre temperatur ger önskat resultat.

Lagar man en stek i ugnen så blir det garanterat inte bättre resultat av att köra den i 275 grader jämfört med 175 grader, även om det säkert går fortare.

Nej jag skrev faktiskt att morötter och potatis är klara på under en kvart. Jag kör dem oftast tillsammans, därav exemplet.

Detta tycker jag var intressant då dessa två normalt kräver väldigt olika tillagningstid. Jag brukar koka potatis i 20-25 minuter och lägger i morötterna de sista 10-15 minuterna, annars blir morötterna sönderkokta. Slipper man alltså sönderkokta morötter när man kör dem i tryckkokaren?

Diagram 2 visar kurvorna justerade till minuter efter tillagningsstart, plus energiåtgången att komma dit. För vanlig kastrull börjar normalt sett tillagningstiden när det börjar koka. I en tryckkokare börjar man ta tiden när man uppnått arbetstryck.
Borde inte tillagningen räknas från när man uppnått önskat tillagningstemperatur?

Om man t.ex. kokar upp på lägre effekt tar det ju längre tid innan man uppnått kokning, men maten börjar ju tillagas tidigare?


Jag ska djupdyka lite mer i kurvorna sen, tack för intressanta data.
 
Nej, däremot är det inte säkert att högre temperatur ger önskat resultat.

Lagar man en stek i ugnen så blir det garanterat inte bättre resultat av att köra den i 275 grader jämfört med 175 grader, även om det säkert går fortare.



Detta tycker jag var intressant då dessa två normalt kräver väldigt olika tillagningstid. Jag brukar koka potatis i 20-25 minuter och lägger i morötterna de sista 10-15 minuterna, annars blir morötterna sönderkokta. Slipper man alltså sönderkokta morötter när man kör dem i tryckkokaren?


Borde inte tillagningen räknas från när man uppnått önskat tillagningstemperatur?

Om man t.ex. kokar upp på lägre effekt tar det ju längre tid innan man uppnått kokning, men maten börjar ju tillagas tidigare?


Jag ska djupdyka lite mer i kurvorna sen, tack för intressanta data.

Helt rätt. Nu är vi ju inne på vad som kan anses som rätt, samt lite på tycke och smak. Ska jag göra pulled pork eller koka fläsklägg så kan det liksom inte bli "fel". Det ska koka sönder respektive släppa från benet och nästan koka sönder. Snabbare vinner. Det är få förunnat att hinna tillaga dessa rätter en onsdag efter jobbet, men med tryckkokare går det.
Men det går att göra mer komplicerade saker. Söndagssteken blir riktigt bra på 45 minuter. 3,5 minuter och ett "lagom" snabbt trycksläpp ger perfekta laxfiléer.

Eftersom råvarorna ligger i ångkorgen så sker ingen utlakning i kokvätskan. Det inverkar jättemycket på resultatet, trots den höga temperaturen.
En hel stek som är fryst tar max 1,5 gånger den normala tryckkokningstuden. Vanlig kokning skulle kräva betydligt mer än 1,5 gånger koktiden.

Morötter.
Här finns ju ett visst mått av rationalisering och enkelhet. Det är omständligt att avbryta en tryckkokare och börja om, så man tar en del avvägda genvägar. Man kan dock koka köttet halvvägs, avbryta och tillsätta rotsaker i en annan korg för att sedan fortsätta.
Storleken på bitarna har såklart betydelse, och du vet såklart om att man kan para ihop saker med olika tillagningstid någorlunda om man gör bitarna olika stora.
Morötterna blir litet onödigt mjuka, men det händer nåt i dessa höga temperaturer. Morötterna blir väldigt söta och goda. Inte sådär smaklösa som de kan bli om man kokar dem för länge under normalt tryck. Detta trots att de nog blir onödigt mjuka.

Tillagningstid.
Eftersom det går så enormt mycket fortare att koka i 120 grader så är alla koktider för tryckkokare anpassade efter när man är uppe i arbetstryck. Att det hinner tillagas i ett par minuter i lägre temperaturer medans trycket byggs upp blir liksom försumbart. Därför har jag lagt bifogat diagram 2. Det blir enklare att jämföra då, då vi kan avrunda tillagningstiden för tryckkokare till hälften för att göra det enkelt.
Men givetvis sker tillagning redan då. I detta fall, med blygsamma 1500W, hinner det tillagas ganska länge innan trycket byggts upp.
 
Det är lite intressant att du bara jämför tryckkokningen med kokning i vatten, vi ångkokar alltid potatis i vanlig gryta med en ångkokningsinsats (utom när vi ska göra papas arrugadas).

Det drar säkert mer energi att ångkoka än att koka i vatten (eftersom vattnet ska förångas), jag tänkte bara på dina kommentarer om att tryckkokaren ger mer smak.
 
Det är lite intressant att du bara jämför tryckkokningen med kokning i vatten, vi ångkokar alltid potatis i vanlig gryta med en ångkokningsinsats (utom när vi ska göra papas arrugadas).

Det drar säkert mer energi att ångkoka än att koka i vatten (eftersom vattnet ska förångas), jag tänkte bara på dina kommentarer om att tryckkokaren ger mer smak.

Har aldrig testat ångkokning i normalt tryck, så det vet jag inget om. Tryckkokning i ånga slår vanlig vattenkokning av potatis och morötter, när det kommer till smak (vilket är personligt såklart).


Det drar säkerligen mer energi att ångkoka under normalt tryck
i vanlig otät kastrull, jämfört med att koka som vanligt. Detta om man jämför samma vattenvolym.

Däremot vet jag inte vad resultatet blir, energimässigt, om man ångkokar med, säg, 3,5 dl vatten och jämför mot vanlig kokning av t.ex. 1,5 liter vatten. Det kan ju bli en överraskning som stjälper resultatet i energi-ligan!

Det skulle jag kunna mäta upp, men jag saknar litet vital information.
*Skulle du säga att det är samma koktid på kokning i vattenbad som vid ångkokning, eller blir koktiden förlängd vid ångkokning?
*Hur mycket ånga skulle du säga krävs? Räcker det att vattnet precis kokar så att det ångar ur kastrullen, eller krävs det ordentlig kokning?

Beroende på utfallet där, så kan det vara värt att mäta upp tryckkokare på absolut lägsta tryck. Det skulle motsvara vanlig ångkokning helt utan ångförlust.
 
*Skulle du säga att det är samma koktid på kokning i vattenbad som vid ångkokning, eller blir koktiden förlängd vid ångkokning?
Tillagningstiden ja, i alla fall om man har ett bra lock som håller tillräckligt tätt. Däremot kokar det ju upp snabbare eftersom man har mindre mängd vatten.
*Hur mycket ånga skulle du säga krävs? Räcker det att vattnet precis kokar så att det ångar ur kastrullen, eller krävs det ordentlig kokning?

Jag brukar sänka rätt rejält eftersom om det vrålkokar så riskerar man att det kokar torrt. All "överskottsånga" pyser ju ut (jämfört med tryckkokaren).
 
Jasminris kräver bara uppkok och 20 min i grytmysare. Var noga med ris/vattenmängd. Allt vatten skall tas upp av riset. Andra rissorter kan kräva mer tid o större vattenmängd.
Intressant! har du tillagat riset själv så? Det låter bra om en grytmysare är så pass effektivt. Har en gjord av överbliven evazote, men bara lagat couscous och egentorkat i den.
 
Jag har inte tillagat jasminris i grytmysare, däremot basmati (det har lite kortare koktid).

Tillagar däremot ofta jasminris på liknande sätt hemma när det är liten mängd, kokar upp vatten, har i riset och slår av plattan.

Med större mängd (4 portioner) brukar jag låta det koka 5 minuter innan jag slår av plattan. Då använder jag inte ens grytmysare utan mer plattans eftervärme.
 
Detta är ju redigt off topic, men tror TS fått svar redan..

Ville bara lägga mig i och påstå att både stek och tomatsås blir godare i tryckkokare!! Tomatsås i 15 minuter i tryckkokaren blir ju oootroligt mkt godare än motsvarande sås efter 15 min i kastrull...
Jag har inga bevis men har svårt att se att nån som provat skulle säga emot..

Vad gäller kött är hög temperatur och snabb tillagning ett säkert sätt att få segt kött. Men av någon anledning fungerar tryckkokare 120 grader ypperligt. Jag har alltid undrat varför.

En anledning till bättre smak kan vara att vissa smakämnen bildas vid just 120 grader, vilket gör att stekt och kokt mat smakar olika. I tryckkokaren kan du få kokt mat med vissa kvaliteer från stekt smak. Mums.
 
Tryckkokare?

Ursäkta min fråga, det var så mycket om tryckkokare, och jag har inte läst allt.

Finns det tryckkokare för fjällvandring?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.