DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter.

Sjukdomen är utan tvivel tragisk och det kommer dessvärre sannolikt bli värre innan det blir bättre.

Vad som också är tragiskt är den polarisering som sker, något som inte blir bättre av medias klick-rapportering eller tvärsäkra uttalanden (tex om osolidaritet, etc). Det sista Sverige och världen behöver är en massa amatörtyckare (inkl. mig själv) som "tvålar" till varandra på olika forum.

Med det sagt, om nu de som förespråkar mer begränsningar / hårdare tag relaterar till matematik och siffror är jag lite fundersam över några saker.

För det första, detta handlar inte om matematik utan att väga olika risker mot varandra. Att avlida av viruset är en risk och att andra samhällssektorer/individer drabbas hårt av ekonomiskt avbräck är en annan risk. Att hantera detta handlar inte matematik utan om politik, dvs att ställa grupper mot varandra för att uppnå en rimlig balans.

För det andra, om nu denna kris är värd att offra så oerhört mycket resurser på varför sker det inte även på andra områden. Tex antalet döda globalt vid bilkörning uppgår till ca 1,25 miljoner (
https://www.who.int/gho/road_safety/mortality/en/), 9,6 miljoner i cancer 2018 (https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/cancer).

Listan kan göras lång, saken är bara den att det finns rätt många otäcka saker som händer på vår jord som vi har accepterat eller åtminstone är vi inte beredda att lägga ned mer resurser inom området. Vad är det som säger att enorma resurser skall läggas på just denna risk.

Dessutom finns det medicinska expert som förespråkar skapandet av flock-immunitet. Bara för att det är få förespråkare för denna linje betyder det inte att det är fel. Vem vet som är bäst förrän efteråt.

Slutligen, eftersom vi alla (sannolikt) bara är amatörer i frågan så återstår väl bara att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och så vitt jag vet så avråds inte från fjällresor (eller semester inom landet). Som vanligt är det bra att ha respekt för varandras åsikter utan att vara alltför tvärsäker - det är så trist med påhopp om osolidaritet eller liknande för vad är det som säger att just "du" har rätt. Det brukar vara värdefullt att lyssna på olika åsikter och till slut välja en lämplig ståndpunkt därefter - kanske ett svenskt "lagom".

Vill någon åka till fjällen säger jag bara - kör på hoppas att ni får en trevlig semester!
 
Jag tycker att alla som inte har drabbats av panik ska fösröka boka in en resa till norrland och stötta deras lokala verksamheter där i dessa svåra tider!!
Det vore solidariskt, tycker jag. Men att börja kalla folk med en annan syn på saker för osolidariska, det är väldigt typiskt för alarmister.

Jag minns när svininfluensan härjade. Då var man osolidarisk om man inte vaccinerade sig. Jag är i alla fall glad att jag lät bli!!

Hela coronagrejen får mig att tänka på den här:
https://www.youtube.com/watch?v=UgF1oORRJUc
Det bästa ni kan göra nu är att hålla er hemma och låta bli att smitta hela "Norrland" för tillfället tack!
Vi lär få nog få vår beskärda del av smittan vi också, dock onödigt att alla i hela landet får den samtidigt om detta land ska kunna fungera något sånär och vår extremt slimmade sjukvård ska ha någon chans att alls kunna ta hand om de allra svåraste fallen.
Välkommen tillbaka sedan när farsoten lagt sig.
 
Det handlar ju om att slå till hårt mot epidemin så att den går över så fort som möjligt, så att det går att skaka liv i samhället efteråt.

Inte riktigt rätt tänkt. Smittan är i dagsläget så spridd att den inte går att stoppa. Det går alltså inte att "slå till" mot den.

Målet idag är flockimmunitet. Om 60% av befolkningen är immun så kommer smittan i princip avstanna.

Problemet är att det inte får gå för fort, för då kommer sjukvården inte ha kapacitet att klara av att ta hand riskgrupperna. Man vill alltså att det sprids, men inte för fort. Om det plötsligt börjar spridas för fort, DÅ får man gå in med masskarantän, stänga ner osv.

Problemet med att göra sånt för tidigt är att man bara flyttar peaken. För när karantänen väl är slut kommer smittan börja spridas igen.

Såg ett videoklipp där en läkare illustrerade detta på ett bra sätt med en hink vatten och en avkapad PET-flaska med hål i.

Vi har bara ett försök att använda masskarantän, i kanske 3-4 veckor. Om vi inför karantänen vid fel tidpunkt kommer vi plötsligt behöva sätta befolkningen i karantän i 3-4 månader, och det kommer inte funka.
 
Det bästa ni kan göra nu är att hålla er hemma och låta bli att smitta hela "Norrland" för tillfället tack!
Vi lär få nog få vår beskärda del av smittan vi också, dock onödigt att alla i hela landet får den samtidigt om detta land ska kunna fungera något sånär och vår extremt slimmade sjukvård ska ha någon chans att alls kunna ta hand om de allra svåraste fallen.
Välkommen tillbaka sedan när farsoten lagt sig.

Hur drar du gränsen mellan när folk ska stanna hemma och när det är ok att resa som vanligt? Var det ok att resa under svininfluensan? Var det ok att resa när vinterkräksjukan kom? Eller baserar du åsikten på tidningsartiklar och samhällsdebatt?
Folkhälsomyndigheten ber alla som har symptom att stanna hemma men avråder i övrigt inte från resor inom landet.. Men du kanske tillhör dem som tycker att de är helt oseriösa?
Anledningen till att de inte avråder från sådana resor är såvitt jag har förstått att det inte finns anledning att tro att det skulle hindra smittan i speciellt stor utsträckning.

Det är ju hemskt när folk inte får nödvändig vård, inom rimlig tid, på grund av att sjukvården är överbelastad. Jag har fått se flera såna historier på nära håll. Ingen av dem var relaterad till något utbrott av smittsam sjukdom, utan var nog snarare en konsekvens av olika politiska beslut.

Jag är helt enkelt allergisk när media och andra hetsar igång nån moralpanik och uppmuntrar medborgarna att titta misstänksamt och anklagande på varandra. Speciellt efter som det i allmänhet är helt andra än gemene medborgare som är både upphov och drivkraft bakom problemet.

Menmen alla blir saliga på sin tro.

Lyssna gärna på låten jag postade tidigare. Den förklarar allt jag ville säga egentligen.
 
Hur drar du gränsen mellan när folk ska stanna hemma och när det är ok att resa som vanligt? Var det ok att resa under svininfluensan? Var det ok att resa när vinterkräksjukan kom? Eller baserar du åsikten på tidningsartiklar och samhällsdebatt?
Folkhälsomyndigheten ber alla som har symptom att stanna hemma men avråder i övrigt inte från resor inom landet.. Men du kanske tillhör dem som tycker att de är helt oseriösa?
Anledningen till att de inte avråder från sådana resor är såvitt jag har förstått att det inte finns anledning att tro att det skulle hindra smittan i speciellt stor utsträckning.

Det är ju hemskt när folk inte får nödvändig vård, inom rimlig tid, på grund av att sjukvården är överbelastad. Jag har fått se flera såna historier på nära håll. Ingen av dem var relaterad till något utbrott av smittsam sjukdom, utan var nog snarare en konsekvens av olika politiska beslut.

Jag är helt enkelt allergisk när media och andra hetsar igång nån moralpanik och uppmuntrar medborgarna att titta misstänksamt och anklagande på varandra. Speciellt efter som det i allmänhet är helt andra än gemene medborgare som är både upphov och drivkraft bakom problemet.

Menmen alla blir saliga på sin tro.

Lyssna gärna på låten jag postade tidigare. Den förklarar allt jag ville säga egentligen.
Anser nog att ganska naivt att tro att viruset bara smittar mellan länder och är helt ofarligt så länge man inte passerar en gräns.
Återupprepar uppmaningen: Stanna hemma!
 
Jag tycker man kan lyfta blicken något. Om 100 000 poliser/militärer nu patrullerar gatorna i Frankrike och säger till befolkningen att gå in (1500 kr i böter om du är ute). Så betyder det något.

För mig betyder detta att jag nog inte vill åka till fjällen just nu. Jag håller mig hemma, är försiktig och hoppas att detta slutar väl.
 
Jag tycker man kan lyfta blicken något. Om 100 000 poliser/militärer nu patrullerar gatorna i Frankrike och säger till befolkningen att gå in (1500 kr i böter om du är ute). Så betyder det något.

Det betyder att Frankrike har tagit ett beslut som Sverige inte tagit. Det betyder inte automatiskt att det ena eller andra beslutet är rätt eller fel.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...