En natt ute i månaden...

Fick världens bästa morsdagspresent i morse; dottern som pussade mig på kinden och sa ”jag vill sova alla mina dagar i tält med dig, mamma!” Fåglarna sjöng för full hals, tältet låg tacksamt i skugga medan solen gick upp och sken på träden intill. Väl hemma hade sonen fixat lyxfrukost som avnjöts i solen. Älskade ungar!

Passade på att testa det nyinköpta liggunderlaget: ett Exped synmat hyperlite duo LW. Passade helt perfekt in i tältet (Nallo 2GT)!

Jag tror du kommer bli nöjd med liggunderlaget. Min dotter envisades alltid med att krypa upp på mitt smala Hyperlite. Jag köpte sen samma som du har och det gjorde underverk för sömnen. Nästintill ett måste när man tältar med en 3-4 åring 😁
 
Juni, varit rätt bra väder hittills.
Bar himmel, skönt hålla det enkelt! Sovsäck och 18mm skumunderlag.
Inga insekter heller som tur var, högljudda fåglar dock som tolkade midnattssol som morgon? Livligt :)
 

Bilagor

  • HERBERT WITTLUND-DSC_5286web.jpg
    HERBERT WITTLUND-DSC_5286web.jpg
    77.4 KB · Visningar: 212
Juni

Den här natten (nätterna) tillbringades vid Övre Fosksjön där vi hittade en perfekt strand! Tur med vädret hade vi också!
0BF99B29-756B-4A6B-BE47-94B5A76BBA10.jpeg

Kommer skriva en rad om vandringen i min blogg...
 
Juli

Trots att det bara var två nätter sedan vi sov vid Övre Fosksjön så bjöd den här natten på riktigt busväder. Vi tältade vid Silverfallet vid Grövelsjön, snön dolde nästan fallet. Vid Fosksjön gick vi i shorts. Här var det underställ + byxor och jacka + mössa som gällde. Och på natten blåste det så pass att följeslagarnas Exped Orion 3 böjde sig över de sovande i vindbyarna...ett riktigt äventyr! Och barnen lärde sig att vädret kan skifta snabbt i fjällen!
F02E0B8F-6B96-4DAD-B5B8-BE4F1F9701F2.jpeg
 
Den kan nog jag svara på, läs vidare på länken.

Nu började det klia i hemmafixaren, jag har länge saknat min uppkopplade oregonscientific som rapporterade temp, regn, vind och fuktighet till en app men så stängde de ner sin server. Här finns ju nya möjligheter ser jag.
Tack för detta tips!

Åter till sova ute så kan jag tipsa om en natt under bar himmel på studsmattan med barnen - uppskattades av våra barn, även om det kanske blir lite fuktigt av dagg framåt morgonen nu i augusti.

/Patrik
 
Åter till sova ute så kan jag tipsa om en natt under bar himmel på studsmattan med barnen - uppskattades av våra barn, även om det kanske blir lite fuktigt av dagg framåt morgonen nu i augusti.

/Patrik

Hej. Vi provade att sova i studsmattan. Det gick hyfsat tills dottern konstaterade att vi inte var ensamma - harkrankar, jaktspindlar, trollsländor - alla skulle visst sova där! Små kryp är inget problem, det är de där man kan få ögonkontakt med som skrämmer henne. Planen är istället att sova under hennes sänghimmel (som krypskydd) på fällsängar på altanen. Problemet är att det varit typ +26 grader vid läggdax... Kanske bättre om någon vecka 😊
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.