Optimus Vega

Hej Gasgudarna -. mycket lärorik tråd detta.

Jag kör trangias orginal-gasbrännare i mitt trangiakök - vinner jag också på att vända tuben upp&ned - dvs jag sparar "vinter-propanet" till sist men flaskan uppÅned?

Om jag förstått det rätt så har min brännare förvärmningsrör - en liten rörböj på brännaren och det var väl dessa brännare som vann (=sparar fingasen) på vänd-beteendet.

/Patrik

Ja det gör du. Det spelar ingen roll vilken brännare du har.

Sen är det ju i verkligheten inte så enkelt att propanet alltid avgår först. Omskakning och andra faktorer spelar in, men om du vänder flaskan så kommer du åtminstone ha nog propan kvar för att kunna nyttja vätskematning tills flaskan är helt tom. Det behövs bara lite propan som drivgas för att trycka ut resten.

Trangias originalbrännare (de har dock haft olika modeller) ska gå att köra vätskematad.
Förvärmningsslingan gör det tekniskt möjligt att köra vätskematat, men du bör testa utomhus.
Vega-brännaren är gjord för att användas på det viset. En brännare som inte är det kan börja stötkoka och spruta ut flytande gasol som brinner. Om det händer så vänder du tillbaka flaskan åt rätt håll och väntar tills det lugnar sig. Stäng inte av kranen.

Starta brännaren med flaskan åt rätt håll och låt den brinna på högsta effekt några sekunder (värm upp brännaren och förvärmningsslingan). Vrid sedan ner kranen ganska lågt (kanske 25% pådrag). Vänd sedan flaskan i EN försiktig rörelse. Funkar det bra? Öka pådraget. Det kommer vara en fördröjning på några sekunder när du sänker pådraget, så ha inte för bråttom för då slocknar det.

Om allt funkar bra så bör du testa att provocera brännaren.
Starta med flaskan åt rätt håll. Låt brinna några sekunder på fullt drag. Vänd flaskan hastigt utan att sänka pådraget.

Om brännaren inte börjar spotta ur sig eld och lågor så har du en brännare som går bra att köra vätskematat.
Vält och skaka flaskan medans brännaren går. Händer nåt läskigt?


Du bör dock vara mer försiktig när du vätskematar. Tänk dig för i absiden.
 
Ja, det är en GB-74 jag har även om jag först blev lite tveksam då mitt reglade ser annolund ut än på trangais egen bild, men mitt är nog bara en äldre variant av reglage.

Så här set min ut:
https://www.go-nature.se/friluftsliv/ata-laga/kok/trangia-gasolbrannare.html

Så här verkar det se ut nu hos Trangia (jag gissar samma brännare men annat reglage):
https://shop.trangia.se/sv/tillbehor/gasbrannare-gb74.html

Får se om jag provar tubvändning men det lär bli på en stor öppen icke brännbar yta i så fall, eller så låter jag helt enkelt bli och kör tuben stående på rätt håll. Kan ju köra mitt optimus nova på bensin istället när jag är ute på vintern istället så slipper jag fundera på om gasen klarar kylan eller ej.

/Patrik
 
Ja, det är en GB-74 jag har även om jag först blev lite tveksam då mitt reglade ser annolund ut än på trangais egen bild, men mitt är nog bara en äldre variant av reglage.

Så här set min ut:
https://www.go-nature.se/friluftsliv/ata-laga/kok/trangia-gasolbrannare.html

Så här verkar det se ut nu hos Trangia (jag gissar samma brännare men annat reglage):
https://shop.trangia.se/sv/tillbehor/gasbrannare-gb74.html

Får se om jag provar tubvändning men det lär bli på en stor öppen icke brännbar yta i så fall, eller så låter jag helt enkelt bli och kör tuben stående på rätt håll. Kan ju köra mitt optimus nova på bensin istället när jag är ute på vintern istället så slipper jag fundera på om gasen klarar kylan eller ej.

/Patrik


Jag bli litet osäker på om jag blandat ihop brännarna. Om Polar300 säger att den brännaren inte funkar, då är det nog så.
 
Nja, nu har du hårddragit vad jag skrev lite för mycket.

GB74 kan hantera vätskematning, men väldigt olika hur o-bra mellan olika exemplar.
Konsensus nuförtiden verkar vara att skillnaden på beteende hänger på den interna
detaljutformningen av bränsleslangen mellan olika exemplar / tillverkningsbatcher...
Dvs hur hydrauliskt styv slangen är, om den tillåter tryckpulserna från stötkokningen att
ostörda gå hela vägen tillbaka till (tryckhållande) gaskudden i gasbehållaren eller om
redan själva slangen kan variera sin innerdiameter med de hydrauliska tryckpulserna...
Och det här kan inte ses okulärt när man står där beredd att räcka över kreditkortet. Det
blir en ren chansning...

Den version tango har är den lite äldre versionen av Trangias gasbrännare, med ett sido-
riktat reglervred. Den andra han länkade till är den nuvarande, med ett uppåtriktat regler-
vred. De är bägge tillverkade/designade av Primus åt Trangia. (Det fanns en gång i tiden
en ännu äldre version från brittiska epigas, men den kan vi bortse från just nu.)

Hm, fick precis en idé … (gud bevare mänskligheten) … jag undrar om det går att få en
Vega att ersätta Primusbrännaren i Trangiat på något enkelt och vettigt sätt. Det kan det
vara värt lite pengar och tid att meditera över under vintern...
 
Senast ändrad:
GB74 hanterar inte väskematning särskilt väl, till nöds kan man prova men inget man använder dagligen.

Största orsaken till problemet är att det inte finns dämpning/strypning av vätskeflödet vid inskruvningen till förgasar-röret - att försöka hantera strypningen via flask-ventilen är försent eftersom man har slangen mellan och slangen är en del i 'resonanskretsen' när det väl börja stötkoka.

Vad man gör när det börja stötkoka är att öppna ventilen till max (dvs. för bästa möjliga genomflöde) och så vänder man flaskan upprätt igen och avvakta tills det hela har lugnat ner sig - är man osäker på vrid-riktningen av kran när flaskan är upp och ned när slangen börja orma sig av stötkokningen och man blir nervös - vänd flaskan först så att du känner igen dig i hur man skall öppna upp ventilen ännu mer (stötkokningen bli lugnare och går långsammare med hela tubens volym som fjädrande buffert istället för bara slangens hårdare fjädring)

Skruva absolut inte till ventilen/stänga av i tron att stänga av gasen häver pulserandet - istället blir det än värre en stund och man får då vara glad att slangen faktiskt _är_ stålomspunnen...

Andra orsaken till att inte använda GB74 för vätskematning är av anledningen att den inte är tillverkad för att kunna rensas lätt. Gas koksar inte men oljan som finns i all campinggasol (för att smörja pumpar, ventiler mm. i distrubitionen när det fortfarande hanteras på tankbilsnivå) gör däremot detta och kör man mycket vätskematat så kommer det bli stopp förr eller senare.

Multifuel-kök är designade att kunna plockas isär och rensas då och då - renodlade gaskök är det inte!.
 
Senast ändrad:
Jag tror jag summerar för mig själv: Jag riskminimerar och på sommartur kör jag gas med tuben stående på rätt håll med trangias gasbrännare och på vintern kör jag optimus nova på akrylatbensin.

/Patrik
 
Tack för svaret Polar 300
Ska testa lite för skojs skull och se hur resultatet blir. Jag har den äldre versionen av Primus Omnifuel.

Läste i annan tråd du skriver i om adapter, där någon frågade dig var du köpt adaptern till cp 250, jag är nyfiken själv efter att fått några burka från några som köpt fel.

Jag lade en beställning igår på denna adapter:
https://www.aliexpress.com/item/33059239872.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.69614c4dXdP3iy
Den fungerar dock inte med toppmonterade kök. Jag tänker använda den med mitt Primus Omnilite Ti. Jag beställde från Kina ( var nu det ligger ). 14 SEK + frakt 40 SEK. Jag lämnar en rapport på Utsidan.se när jag har fått den och provat den.
 
... Jag lämnar en rapport på Utsidan.se när jag har fått den och provat den.
Let's hope you're Still Alive - after having tested it...

Det där är den där farliga typen av CP250-adapter som INTE säkerställer att du bara får gas ut. Eftersom den inte har någon form av ben eller annat som hindrar att den vrider/rullar axiellt - så hamnar du lätt i lägen då den levererar vätskeformig gas istället, med eldbollar som resultat om oturen slår till. Och med Primus-slangens riktning på reglervredet så accentueras riskerna med den där adaptertypen...

Det är anledningen till att jag ständigt upprepar ordet "trebent svart adapter", för den kan inte oavsiktligt rulla runt!
 
Tja, den stora skillnaden är att Vega (och även multibränsleköket Polaris) har en anslutning
mot gasolflaskan med "fötter" som gör att den står stadigt när flaskan vänts upp-och-ner.

Dessutom så har Optimus valt att ha flaskanslutningens ventil 'åt sidan' istället för Primus (i
det här avseendet korkade) lösning som sticker 'rakt upp'. Optimus ingenjörer har helt enkelt
gjort sin arbetsuppgift bättre.
Primus anslutning och ventil: Primus Spider II gasventil
Optimus anslutning och ventil: Optimus Vega gasventil

Likadant är det om vi jämför omni-bränsleköken (dvs de kan köra såväl campinggasol som
diverse flytande petroleumbränslen) från de två: Primus Omnifuel II resp. Optimus Polaris Optifuel.

Här har ingenjörerna på Optimus alldeles uppenbart gjort sin läxa bättre i.o.m. att Polaris Opti-
fuel har 'fötter' på gasolanslutningen, inbyggd rensnål samt bara behöver ett munstycke för alla
bränsletyperna. Omnifuel II saknar allt det; d.v.s. ingen gasolfot, en lös rensnål och sedan lika
många lösa/olika munstycken som bränslealternativ...
/Odd

Så, om jag tolkar dig rätt så är Polaris att föredra framför Vega om man vill elda gas på vintern med gastuben upp-och-ner?

Hur är det med effekten på Polaris med gas jämfört med Vega (eller Trangias gasbrännare). Ger det samma maxeffekt?

Eller för den delen Polaris på gas jämfört med Polaris på fotogen?
 
Så, om jag tolkar dig rätt så är Polaris att föredra framför Vega
om man vill elda gas på vintern med gastuben upp-och-ner?
Ja, enligt min ringa uppfattning är det så.
Polaris är konstruerad för att kunna plockas isär för ingående service och rengöring. Den kan ju köra diesel - och är det något som koksar igen kök/brännare så är det skitig diesel! Den lilla mängd oljeföroreningar som, i.o.m. inverterad behållare -driften, följer med vätskegasolen in i brännarens förgasningsdel är många magnituder mindre koksgenererande än dieseln. Så Polaris är bättre - ur den synvinkeln. N.B. Jag har inte hunnit få den Vega jag beställde i helgen för att experimentera med, den är på väg hit. Så jag får än så länge gå efter vad som syns på bilder - och Vega ser inte tillnärmelsevis så isärtagbar ut som Polaris är. Jag lägger inget värde i viktskillnaden.

Hur är det med effekten på Polaris med gas jämfört med Vega (eller Trangias gasbrännare).
Ger det samma maxeffekt?
Jämfört med GB74 så är maxeffekten från Polaris påtagligt högre. Jämfört med Vega: Vet inte ännu - Se ovan.
Det ska undersökas det också. Empirisk forskning är kul!
Eller för den delen Polaris på gas jämfört med Polaris på fotogen?
Tja, mina två Polaris går ungefär lika effektfullt på lysfotogen, alkylatbensin och/eller flytande campinggasol. EcoPar är också OK - och helt luktfritt. Det luktar mycket mer med flygfotogen (Jet-A1) eller handelsdiesel i tanken - det vill man inte elda inomhus!!!

Effekten påverkas inte nämnvärt av olika bränsleval, enligt instruktionsboken så skiljer det max en kW mellan bränslealternativen...

Notera att jag kör mina Polaris med permanent monterad tystbrännarhatt! Och förvärmer med Tenol...
/Odd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
TheCoachMike Optimus Vega, Pro's & Cons! Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...