Gb 74 trangia gasbrännare

När man slår in gb74 eller trangia gasbrännare på Google får man fram bilder på olika typer av anslutning mot gastuben. Den ena har ventilen uppåt och andra åt sidan. Någon som vet varför? Olika serier ?
 
Ja, olika "årgång" typ. De tillverkar ju inte brännaren själv utan köper in den, jag vill minnas att de har bytt leverantör av brännare några gånger.
 
De första brännarna som kom i slutet av 1980-talet tillverkades av brittiska EPI gas, hade ett rakt rör från brännarhuvudet (vilket gjorde att brännaren inte gick att förvara i köket vid transport), orange slang och liggande ventil. Dagens brännare med stående ventil tillverkas av Primus.
 
Det som säjlts senaste 20 åren och kallas GB74 är en Primusbrännare och tror knappast att det har varit någon pirattillverkning på denna

Och man är nog försiktig med pirattillverkning sedan debaclet med Jetboil (där primus designade och sedan tillverkade brännardelarna och kanske stod för designen av hela köket tom.) där någon bönräknare på Jetboil tyckte att man skulle tillverka i Kina istället, med kvalitetsproblem och en massa återtagande och en väldigt surnad relation mellan företagen (varför tror ni Primus plötsligt hade väldigt jetboil-liknande kök i sitt sortiment en dag plötligt?)

Själva anslutningstycket för GB74 mot gasflaskan kan roteras på slangsidan då det är O-ringar och tätningar invändigt. Vilket gör att bilderna kan vara olika på anslutningen beroende på hur det har sätts upp vid fotograferingstillfället.

Det som fans innan GB74 var en brännare gjord av Epigas - ett engelsk företag och syns främst på att slangen inte är stålarmerad utan naken gummi och idag förmodligen rätt rutten och högst osäker att använda om det inte genomgås noga och ev byts ut.
 
Jag köpet för några år seden ett Traniga 25 med gasolbrännare på en loppis, fast jag har redan Primus gasolbrännare till mina gamla Traniga, både 25:a och 27:a. Fått hjälp att göra hål för slagen.

Letade nu fram ”loppisköket” och var ut till lekparken där jag bor och fotograferade.

På hållaren (mässing) till själva brännaren står det

”Trangia made in Sweden , FOR OUTDOOR USE ONLY UTOMHUSBRUK”

Men på själva brännaren står det Grill. se nedre bilden

En bit av slangen har ett metallhölje. se övre bilden

Per
 

Bilagor

  • Trangia Gasol beskuren P4287951.jpg
    Trangia Gasol beskuren P4287951.jpg
    46 KB · Visningar: 1,289
  • Tranigia gasol beskuren P4287954.jpg
    Tranigia gasol beskuren P4287954.jpg
    64.3 KB · Visningar: 1,236
Den modellen har jag inte sett tidigare, och saknar förvärmningsslinga. Det är inte modellen från EPI-gas och inte dagens Primusversion.
 
Bild på undersidan av brännaren hade dock hjälpt, huvudet påminner ganska mycket om Primus-hatten, undersidans utformning hade definitivt gett en vink om det var primus-tillverkat eller inte.

Primus gör mycket designer till andra företag som sedan går under deras egna varumärken då det tydligen inte är så många i världen som håller på med brännardesign med allt som måste provas och typgodkännas innan det kan säljas.
 
Bild på undersidan av brännaren hade dock hjälpt, huvudet påminner ganska mycket om Primus-hatten, undersidans utformning hade definitivt gett en vink om det var primus-tillverkat eller inte.

Primus gör mycket designer till andra företag som sedan går under deras egna varumärken då det tydligen inte är så många i världen som håller på med brännardesign med allt som måste provas och typgodkännas innan det kan säljas.

I vetenskapens tjänst tar jag och dissekerar brännaren lite och tar med mig en annan kamera ut som nog har makrofunktion även om bilderna här på Utsidan blir onödigt små.

Per
 
Fler bilder enligt önskemål

Någon som blir något klokare på jag köpte på loppisen?

Per
 

Bilagor

  • Trangia gasol Canon beskurenIMG_5635.jpg
    Trangia gasol Canon beskurenIMG_5635.jpg
    87.9 KB · Visningar: 1,202
  • Trangia gasol beskuren P4287957.jpg
    Trangia gasol beskuren P4287957.jpg
    47.9 KB · Visningar: 1,163
När man slår in gb74 eller trangia gasbrännare på Google får man fram bilder på olika typer av anslutning mot gastuben. Den ena har ventilen uppåt och andra åt sidan. Någon som vet varför? Olika serier ?

Det stämmer. Jag har båda. Den med ventil på sidan är äldre, och jag tror inte den tillverkas längre, det var länge sedan. XXL använder en bild på den äldre varianten, https://www.xxl.se/trangia-gb-74-ga...VRLYYCh1qrAs5EAQYAyABEgKo4PD_BwE&gclsrc=aw.ds. Jag tror bilden är föråldrad.

Trangia visar den nya, https://shop.trangia.se/sv/tillbehor/gasbrannare-gb74.html.

I båda fallen är det Primus brännare.

Oklart varför ventilen är flyttad. Med ventilen på sidan är det lättare att luta/vända gasbehållaren, och ändå kunna manövrera ventilen.
 
Med tanke på att slangen går "rakt ner" från brännaren så kan det där knappast vara nån version av original.

Dessutom verkar slangen bara vara skyddad av ett ytterhölje av ståltrådsspiral, det tror jag inte skyddar slangen tillräckligt mycket från hettan som blir under köket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...