Hjälp! Min första vandring!

Jag tackar så klart för alla synpunkter men låt mig förtydliga lite saker.

Jag ska vandra Bohusleden. Jag kommer att vara ute i mellan 6-8 veckor. Under den här perioden kanske jag använder någon stuga 2-3 gånger. Jag kommer bege mig om ungefär 10-14 dagar.

Så jag behöver alltså inte hjälp med vilken led jag ska gå, hur länge jag ska vara ute eller att jag borde satsa på skoterkörning istället.

Min fråga är hur jag på en budget med 15 000 kronor kan få med mig bäst möjliga saker som kan behövas eller är ett måste att ha med sig. Dvs vikt kontra pris. Ull kontra syntet etc. Sen allt annat kring ovanstående som jag inte själv tänkt på är ju av intresse. Ska man slå upp tältet på något visst håll pga blåst? Bör jag paus och vädra mina kängor ofta för att minimera skoskav etc.

Frågeställningen är alltså inte om jag ska vandra. Ej heller att jag borde gå in skorna i två månader innan jag vandrar etc. Sådana saker hjälper mig inte då vissa beslut redan är tagna. hade det handlat om liv och död eller andra extremt farliga situationer kunde jag förstå avrådan eller att leda in mig på andra spår. Situationen är som den är och jag tänker göra det bästa möjliga av det.

Jag tror ni alla vill mig väl men jag är rätt svart eller vit och jag har redan fått halv flipp på en polare som fortsatte tjata om Skåneleden trots att jag redan tagit beslut på Bohusleden. Dvs, fokus, energi och tid som bara går åt saker som inte för min framtida tur framåt.

Det är stor risk att jag kommer hata vandring efter denna turen. jag kanske aldrig vandrar igen. Men syftet med vandringen är inte i huvudsak att lära mig älska att vandra. Mitt syfte är att få nya perspektiv på livet, upptäcka nya saker hos mig själv. Älska och hata situationer som kan uppstå på vägen. Ta reda på vad jag vill i höst.

Skulle jag sen upptäcka att jag är den naturmänniska som jag såg hos mig som liten är det så klart positivt men jag har inte det som mål. Det är en bonus.

Jag behöver ett mål och en utmaning i mitt liv. Samtidigt är jag en "allt eller inget-människa". Så att vandra en dag skulle bara göra att jag tycker det suger och sen skulle jag inte vandra mer. Jag skulle alltså inte upptäcka något speciellt som jag inte upptäcker dagligen.

Jag ger mig gott om tid för att inte behöva stressa. Jag skulle kunna ta avstickare. Kan stanna extra. Jag kan styra min tid helt och känna mig helt fri.

Jag är inte en människa som trivs i ett ekorrhjul. Jag vill se hur äkta frihet känns inom ramarna ovan.

Jag har kommit en bit på vägen sen första tanken slog mig att jag skulle vandra. Jag har ändrat riktning flera gånger men nu är de grundläggande sakerna klara. Nu ska jag bara göra det bästa av situationen.
 
Ingen ide att komma med råd som du inte vill lyssna på. Vore dock intressant om du kunde komma tillbaka till utsidan efter din vandring och rapportera hur det gått.

Lycka till!
 
Ingen ide att komma med råd som du inte vill lyssna på. Vore dock intressant om du kunde komma tillbaka till utsidan efter din vandring och rapportera hur det gått.

Lycka till!

Om jag vill ha råd för att köpa en ny bil så känns det konstigt ifall du uppfattar det som jag inte lyssnar när folk föreslår att jag ska köpa en cykel istället för att det är bättre...

Jag förstår verkligen inte hur mycket jag än försöker varför folk ska hjälpa till med saker som jag inte bett om eller efterfrågar. Hur uppstår det fenomenet?

Antingen är det som vanligt - folk läser inte på forumet. Eller handlar det om att folk tolkar in allt annat än det som svart på vitt står i spalter.

Jag kanske kommer tillbaka och rapporterar eller inte. Det känns i sig inte så viktigt.
 
jag vill ha den experthjälp som kan behövas för en sådan här vandring.

Experthjälpen är: Gör inte en sån grej utan att ha övat.

Det är det bästa sättet att helt tappa sugen på att vandra. Jag vet inte hur många människor jag pratat med som berättat om sin första misslyckade vandring och hur de fick dem att helt tappa intresset för att vandra.
 
Inspireras av amerikanska vandrare

Om jag skulle vandra 6-8 veckor, hade 15000 och fick låna tält och ryggsäck skulle jag:

Inte låna ryggsäcken utan köpa en lättare ryggsäck. Omkring 45liter och under 1000g.

Och köpa:
1 Dunsovsäck som klarar nån minusgrad, så lätt som möjligt. Runt 700g?
1 Vattentät påse till sovsäcken, drybag
1 Liggunderlag av skum, typ thermarest ridgerest som du kan släpa fram till en lägereld eller stenstrand utan att oroa dig..
1 par trailrunning skor
2 par ullstrumpor
2 par ullkalsonger
2 ullt-shirts
1 ullunderställ
1 ullmössa
1 keps
1 par syntetshorts
1 regnställ lättaste möjliga
1 förstärkningsjacka omkring 60 grams syntetfyllning
1 par tunna handskar
1 toppmonterad superlätt brännare
Några burkar gas
2 små tändare
1 kastrull omkring 1 liter i aluminium
1 sked med långt handtag
Kaffekopp?
Lätt fällkniv för matlagning och annat typ opinel
Några vattenreningstabletter
Några petplaskor vatten
Karta och kompass
1 rulle leukoplast
1 stor påse full med mat och snacks, räkna med att köpa mer vid tillfälle
Minsta möjliga hygienartiklar och lite toapapper

Sen har jag kanske inte så mycket pengar kvar?

Har säkert glömt nåt men låg vikt är a och o. Om du funderar på huruvida du ska ta med en specifik grej så ska du inte det. Kort sagt.

Gör definitivt en testtur med övernattning för att hinna korrigera eventuella misstag med utrustningsvalen innan du drar.

Amerikanska ”thru hikers” som går från södra till norra landgränsen eller omvänt har ju finslipat det här och brukar vara bra på att dokumentera. Sök på thru hiking på ex youtube för inspiration!

Hoppas du får en grym tur!

Känns som en bra lista och vill bara instämma i förslaget att kolla på folk som kör thru-hikes i USA bla. Har själv väldigt begränsad erfarenhet av specifika produkter, men ska du minska packvikten är det klokast att ta ryggsäcken sist när du vet hur mycket/lite plats och vikt du behöver. Många förespråkar att ta fram en flyttlåda, lägga i ALLT du har tänkt packa i ryggsäcken och lägga till ca 10-20 procent på den uträknade volymen. En populär ryggsäck i det lättare segmentet är Osprey Exos 48 eller 58.

https://www.reddit.com/r/Ultralight/ finns otaliga inlägg med packlistor från personer som tar sig an rejäla vandringar med så låg vikt som möjligt. Kanske inget att kopiera rakt av då det ofta bygger på lång erfarenhet och vana att använda sin kropp och utrustning, men nog något att inspireras av och anpassa utifrån dina egna behov och svensk väderlek.

Jag vill tro att mycket av den skepsis du möts av här i tråden grundar sig i omtanke och oro att du tar dig vatten över huvudet. Självklart är det bra att långsamt trappa upp och bygga på med erfarenheter inför en sådan här tur, men det verkar du redan ha insett så det behöver ingen säga till dig. Därför kommer mycket att handla om pannbenet och hur du hanterar och accepterar de motgångar som oundvikligen kommer.

Vore kul att följa din resa antingen under tiden eller med en uppföljningstråd efteråt. Med 6-8 veckors vandring innanför bältet har du ju en erfarenhetsnivå som för många skulle ta flera år att nå upp till.

Lycka till!
 
Lista med tips från Utsidan

Vill bara tillägga att det är svårare att ge generella tips kring vandring än att svara på specifika frågor inom ett avgränsat område.

Om du googlar t.ex. "tips fjällvandring utsidan.se" får du upp en tråd där alla har uppmanats att skicka in generella tips, högt som lågt. Tror även att den, eller en liknande tråd, har sammanfattats och strukturerats upp i en pdf. Tycker absolut att du ska sätta av lite tid för att läsa igenom det och reflektera över de tips som står där.

Har du någon mer specifik fråga just nu, eller i alla fall kring ett avgränsat ämne t.ex. boende, klädsel, mat, matlagning, hygien, ryggsäck eller liknande?

Allt gott!
 
Jösses gubbar, slappna av!

Vi snackar Bohusleden här, ingen ökenvandring eller expedition. Civilisationen är alltid bara några kilometer borta, risken att det behövs fjällräddningen är minimalt.
Worst case är väl att killen tar sig blött, frusen och hungrig till nästa busshållplats och åker hem.

Sen att hans approach låter helt korkat för de flesta med lite outdoor vana/erfarenhet är väl en annan femma ;-)
 
det är som nån sa tidigare att på bohusleden är man aldrig jättelångt från civilisationen så kör på bara :) jag hade dock bara fiskat för nöjes skull och kanske som mat bonus, att lita på fisket för att bli mätt känns risky. kör på ditt kök och laga mat istället imo.

-se till att du har ström i telefonen för navigation/nödsamtal om det skulle behövas, externt batteri hjälper
-regnkläder
-regnskydd för sovsäck/kläder i väskan sopsäck/drybag/ryggsäcksskydd
-kolla upp innan vart du kan stanna och köpa ny mat så du kan planera lite hur mycket du måste köpa/bära med dig för att nå fram till nästa affär
-vattenrening av nått slag är nog ett måste
-förstahjäpen kit med tejp,plåster etc
-ta inte med för mycket ombyteskläder utan tvätta längs vägen istället t.ex 2par kalsonger räcker gott
-liggunderlag känner du själv vad som räcker, testa ett skumgummi först för dom är ju billigast
 
Anledningen till att folk skriver saker du inte bett att få svar om handlar mindre om att folk vill mästra dig, och mer om att du förefaller vara ovan, och man vill lyfta saker du kanske inte ens tänkt på. Att få bra utrustning som passar ens personliga behov är också rätt svårt, och i många fall byter man successivt när man märker att man inte trivs med något. Därför är exempelvis en helgtur före en långtur rekommenderat, där man kanske märker att sovsäcken är för tunn, ryggsäcken inte passar ens kroppsform eller liknande.

Jag skulle rekommendera att du skippar kängor och vandrar i terränglöparskor istället. Mycket bekvämare, men de kommer bli blöta. De torkar dock snabbt, och ha sedan med sealskinz eller liknande vattentäta sockor till lägret, så kan du alltid ha torra strumpor i lägret (använder du vattentäta sockor när du vandrar så kommer de med största sannolikhet väta igenom till slut.) Vandra med tunna merinoullsockor. Ha även separata sovstrumpor, och jag föredrar också ett tunnare underställ som bara används när jag ska sova. På detta sätt har man alltid ett torr set att ha på sig när man slagit läger, oavsett hur blött och jävligt det varit under dagen.

För 15 000kr kan du få ett ganska bra kit, och även ett högkvalitativt tält, som väger mycket mindre än ditt lånetält. Jag har satt ihop en liten rekommendation nedan, som
slutar på ca 13 500kr. Köket har jag inte provat, men ska du bara koka vatten så bör det funka bra. Annars kan du kolla brännare på Biltema. De har rebrandade FireMaple-brännare som funkar bra. Ska du använda det tält du får låna, eller något billigare tält så har du än mer pengar över i budgeten till annat. Som jacka att vandra i rekommenderar jag en billig löparjacka från nån sportoutlet. Jag har en Karhu ultrarun, som väger 120g, kostade 100kr, är stor som ett äpple ihopknycklad och har hållit i flera år.

Tips på inköp:
Terränglöparskor – Inov8 Roclite - 750kr
Sovsäck – Cumulus lite line 300 – 2300kr
Liggunderlag - Exped Synmat HL M – 1100kr
Ryggsäck - Exped Lightning 60l – 1600kr
Underställ – Urberg merinoull – 300kr
Lägerstrumpor – Sealskinz – 320kr
Regnställ – TP regnställ – 500kr
Tält – Hilleberg Enan – 6900kr
Kök - Optimus Crux Lite Solo Cook System - 450kr
Pannlampa - Black diamond Revolt - 500kr
Vattenfilter - Sawyer mini - 300kr

Här är en packlista som jag använde i för en vecka i bergen för några år sedan, den har uppdaterats sedan dess, men innehåller en del av det jag skrivit med på listan.
https://lighterpack.com/r/16geiq
 
Senast ändrad:
Vill bara tillägga att det är svårare att ge generella tips kring vandring än att svara på specifika frågor inom ett avgränsat område.

Om du googlar t.ex. "tips fjällvandring utsidan.se" får du upp en tråd där alla har uppmanats att skicka in generella tips, högt som lågt. Tror även att den, eller en liknande tråd, har sammanfattats och strukturerats upp i en pdf. Tycker absolut att du ska sätta av lite tid för att läsa igenom det och reflektera över de tips som står där.

Har du någon mer specifik fråga just nu, eller i alla fall kring ett avgränsat ämne t.ex. boende, klädsel, mat, matlagning, hygien, ryggsäck eller liknande?

Allt gott!

Intressant! Jag lyckas dock inte hitta den tråd du syftar på. Har du möjligen en länk till den?

/Birger
 

avslutad210712

Gäst
Man kan få blödande skavsår bara på 5 km vandring. Och att då ta sig tillbaka till civilisationen är inte helt trivialt.

Har gått med stora öppna skavsår på båda hälarna i 1,5 mil så nog tar han sig tillbaka.

Ser inga som helst problem med trådskaparens planering. Vore skoj om flera tänker på det sättet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Minnsk Hjälp mig planera min norrskensvinterresa! Allmänt om friluftsliv 20
Wealthylogo Hjälp med identifiering av insekt. Allmänt om friluftsliv 1
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
veni Hjälp med att välja rätt Lättvikts Ryggsäck Allmänt om friluftsliv 46
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Hjälp att välja rätt vandringsbyxa Allmänt om friluftsliv 23
J Dalarna Hjälp mig välja hund Allmänt om friluftsliv 37
Alex00 Hjälp! Tentipi Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 Bågdrill - hjälp! Allmänt om friluftsliv 8
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
fotografiskt Hjälp med frågor från Tjeckien Allmänt om friluftsliv 3
tobias92 Nybörjare söker hjälp & råd! Allmänt om friluftsliv 10
Kortelainen Jotunheimen/Besseggen HJÄLP!? Allmänt om friluftsliv 7
O_Lundberg Hjälp mig Allmänt om friluftsliv 10
linuslimpan Hjälp mig snälla... Allmänt om friluftsliv 8
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
fredrik.hjulfors Min packnings beräknare Allmänt om friluftsliv 1
blastlast Min Sverigevandring Allmänt om friluftsliv 25
fotografiskt Min fjällrävenjacka brann upp Allmänt om friluftsliv 7
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
johanrosander Se min videoblogg om äventyr i Sverige! Allmänt om friluftsliv 0
Vandringshyveln Storlek på min nya rygga?? Allmänt om friluftsliv 5
Slickslack Första utflykten med familjen? Allmänt om friluftsliv 24
Davvids Första solovandring Allmänt om friluftsliv 15
lsjonsson Nu stänger första skidanläggningen i Norrbotten Allmänt om friluftsliv 11
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
plaskdaja Första snön Allmänt om friluftsliv 15
mindwave Första Vandringen. praktiska tips. Allmänt om friluftsliv 14
Ringblom Grattis Nordanstigs kommun - Sveriges första vargfria kommun Allmänt om friluftsliv 83

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...