Ingen bro över Handölan i år

Från Storulvåns facebooksida:


"Uppdatering angående leden mellan Gåsen och Storulvån:

Som vi tidigare rapporterat är hängbron över Handölan (ca 1,5km från Storulvån) trasig. Den säkraste vägen mellan Gåsen och Storulvån är därför att gå via Sylarna. Som alternativ har Länsstyrelsen satt upp ett rep vid det gamla vadet (som användes innan bron fanns). Som alltid innebär det en risk att vada, framförallt i strömmande vatten och framförallt när det är djupare än knähöjd. Man kan förvänta sig att vattennivån sjunker kommande veckor men som ni ser är vattenståndet fortsatt högt och kan variera snabbt beroende på väder. Ta det varsamt!

På övriga fjället är saker och ting som vanligt; det vandras och klättras och serveras våfflor så det står härliga till!"
 
Vada över Handölan

Efter att ha letat länge efter lite folkglesare fjäll inför sommaren tur med familjen så verkade ju Bunnerfjällen perfekta men så hittade jag information om den bortspolade bron....

Så nu är min fråga om någon har varit där och vadat över sista tiden? Någon som har någon status huruvuda detta skulle vara möjligt utan allt för stora bekymmer.....
 
Är inte där men i Åre har det varit väldigt mycket nederbörd sista tiden så min gissning är att det lite småfarligt att vada där just nu.
 
Jag hoppas att jag fattat rätt. Jag tänker anlända till Tjallingen österifrån, på djurstigen i Tjallingdalen, åns sydsida. Då bör jag väl kunna korsa ån på den nord-sydligt gående bron och sedan fortsätta norrut mot Storulvån, och där avsluta turen (eller fortsätta till Storlien). Det är svårt att läsa kartan just här, det ser ut som en vinterled på östsidan om Handölan, men från 1997 vill jag minnas att det faktiskt är en väg.
 
Hoppsan, nu börjar jag fatta. Bron det talas om är inte den vid Tjallingen utan den längre norrut, nära Storulvån? Då rykter idén att följa Tjallingån.

F ö tycker man att de ansvariga borde veta skillnaden mellan vindskydd och raststugor (som det ju handlar om i detta fall).
 
Taget för tre timmar sedan. Absolut inget att vada över! Man hörde stenbumlingarna rulla mot botten. Även vid det rekommenderade vadstället är det högt vattenstånd och svårt/omöjligt att vada. Här på fjällstationen avråder man från detta. Även stor-ulvån är strid och har nästan stigit över ordinarie gränser...
 

Bilagor

  • IMG_0516.jpg
    IMG_0516.jpg
    137 KB · Visningar: 3,221
Hoppsan, nu börjar jag fatta. Bron det talas om är inte den vid Tjallingen utan den längre norrut, nära Storulvån? Då rykter idén att följa Tjallingån.

F ö tycker man att de ansvariga borde veta skillnaden mellan vindskydd och raststugor (som det ju handlar om i detta fall).

I fjällen är nog ett vindskydd = raststuga!

De traditionella vindskydd som används i södra Sverige har man ingen nytta av i en snöstorm, de fylls ju med snö på en gång!

Förövrigt så finns det ju intressanta gapahuk i Göteborg:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gapahuk

https://no.wikipedia.org/wiki/Gapahuk
 
Skillnaden är väsentlig bl a eftersom vindskydd är explicit konstruerade för övernattning, medan raststugor inte är avsedda för detta. De har också olika symboler på kartan, ofylld resp. fylld triangel och båda kan finnas på samma karta. Titta t ex på Fjällkartan kring Storlien.
 
Tack för svar!

Ja det där såg ju inget roligt ut.....så då blir det till att leta alternativ inser jag! Tack för svar och bilder tom! :)

/R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Fjällboende med barn, kort/ingen anmarsch Fjällvandring 29
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
thegedd Ingen tågförbindelse...... Fjällvandring 49
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
Ehlana Har ingen provat? Fjällvandring 5
duvillno Keb dock ingen led Fjällvandring 2
Turförlag runt Riksgränsen (ingen Kungsled..) Fjällvandring 4
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
peter1969 Bro öster om Gardaure? Fjällvandring 2
bombuspolaris Bro vid Kårsavaggestugan? Fjällvandring 20
anojak Hulke, vad eller bro Fjällvandring 7
tercr560 Bro vid Ulvåtjärn? Fjällvandring 2
eriktholen Bro vid Alkavare Kapell? Fjällvandring 12
Joakim Ambrosson Sitoälvsbron = bro? Fjällvandring 11
thegedd Bro i Sarek..... Fjällvandring 6
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
nidob49 Bro över Mielleätno Padjelanta/Sarek. Fjällvandring 4
Bro i västra Padjelanta?!? Fjällvandring 4
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Lars H Bron över Handölan i Tjallingen? Fjällvandring 4
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
plaskdaja Vadat över Handölan nyligen Fjällvandring 5
PZON_390 Bron över Handölan ?? Fjällvandring 3
Bomullsmannen Väst om handölan Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.