BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin)

Jag är lite nyfiken på multi fuel-köken BRS från Kina och har följt diskussioner både på denna och andra sidor. Det känns som att jag läst det mesta på alla möjliga språk snart. De verkar dock ha uppgraderat sin produkter, så jag tycker att detta känns avhandlingsbart igen.

För er som inte uppmärksammat dem så har de en Primus Omnifuel-liknande modell som heter BRS-8 och en Coleman Feather-liknande som heter BRS-12. Det finns fler modeller, men de har jag inte intresserat mig för. Liksom Omnifuel och Coleman så kan man ju köra på massa bränslen, men alkylatbensin är väl kanske att föredra av hälso- och underhållsskäl.

BRS-8 var inte tillförlitlig och fick säljstopp åtminstone inte i Norge. Detta, som jag förstod det, berodde på att kopplingsslangen riskerade läckage när de nöttes ut, vilket så klart kunde orsaka olyckor. Den uppgraderades därför till BRS-8A för att komma till rätta med det. Klagomålen fortsatte dock med att den var dålig på vissa bränslen och att förvärmningen kunde skapa både eldbollar och bränslegegg. Nu har den dock, sedan en tid tillbaka, kommit som BRS-8B. Denna modell behöver ingen pre heating tack vare en bättre pump, tål mer slitage genom roterande länkar i slangen och verkar säkrare genom att den har en säkerhetsventil för att släppa ut trycket i tanken med.

$_58.JPG


BRS-12 hade liknande kritik, men har, eftersom den inte har någon lös anslutning till slangen, åtminstone inte fått säljstopp. Däremot fanns samma klagomål gällande preheating. BRS-12A kom därefter med bättre pre heating och slitagevänligare pump. Den blev då tillräckligt bra för att åtminstone Dutch Army skulle börja använda den. Sedan en tid tillbaka har BRS-12 dock förvandlats till BRS-29. Förändringen är, liksom för BRS-8B att man slipper pre heating tack vare en bättre pump, att den har en säkerhetsventil för trycket och några mindre intressanta småsaker.

$T2eC16VHJF4FFkto-d9eBR+2s4VY!g~~60_58.JPG


Med uppgraderingarna verkar dock även priset ha ökat. BRS-8B kostar kring 620 SEK inkl. frakt och BRS-29 kring 570 SEK inkl. på Ebay (förutsatt att man slipper momsen). Det finns kopior på dessa "kopior" också, vilket kanske är ett visst kvalitétstecken, men då kanske man är tillbaka där produkten började.

Den diskussionen jag eftersöker är med andra ord vad ni tror om dessa kinakök senaste uppgraderingarna tillförlitliga nog för att ta mark?
 
Även om sannolikheten är större att den inte fastnar i tullen så är det alltid bättre att räkna in det i sin budget. Men det var inte det denna tråd handlade om.
 
Jag har mest hört om felande sånna kök. Läckage som skrivs om ovan. Känns ju som ett kanonkök ;)
 
Men för fan.. vad är det här för forum?! Två svar. Det första om moms på importen och det andra om att det är reklam.

Seaobserver, har du ens läst mitt inlägg? Det är en sammanfattning av diskussioner på detta och andra utländska forum om dessa produkter. För det första så tror jag inte att Kineserna skulle betala någon Svensk för att försöka ragga kunder på Utsidan.se. Reklam brukar dessutom normalt vara haussande och inte ta upp nackdelar, vilket om du läste inlägget borde se. Känner du dig så marknadsförd av den sammanfattningen så kan du bortse från allt annat än första och sista stycket.

Jag eftersöker återigen en seriös diskussion i form av en kritisk granskning av dessa två brännare och vad som kan tänkas vara nästa potentiella brist som gör att de kända märkena vinner.
 
Jag har mest hört om felande sånna kök. Läckage som skrivs om ovan. Känns ju som ett kanonkök ;)

Å.. äntligen ett svar. Typ.. :)

Ja det finns väl bara två läger. Det är väl det som är problemet. Antingen är den lika bra eller bättre än de kända märkena eller så är den totalt värdelös och livsfarlig. Svårt att hitta någon absolut sanning. Spontant så känns Coleman-versionen (BRS-29) som säkrare i och med att tank och brännare är fixerade.
 
Köksproblem är frekvent förekommande på alla friluftsforum för man är avhängig av köket. Det måste fungera KISS som gamla fotogen och bensinkök är driftsäkra sen 100 år eller mer.
Många nya kök även från stora kända namn håller inte för normalt friluftsbruk.
Med en fyrkantig dålig svenska som i ditt glassiga frågeinlägg är det fullständigt klart att misstankarna väcks.
Sammanfästningar i fält är klassiska svaga punkter. Därför drar jag samma slutsats som du och har för egen del brukat Colemanorginalet som fungerade ha lättast möjligt oxså, som håller. De erfarenheter som jag snabbt sökte upp pekade inte på tillförlitlighet, vilket ökade min misstänksamhet för smygreklam. Därav min anmälan som står fast.
Kök är inte lätt. Även om så står i reklamen.
 
Köksproblem är frekvent förekommande på alla friluftsforum för man är avhängig av köket. Det måste fungera KISS som gamla fotogen och bensinkök är driftsäkra sen 100 år eller mer.
Många nya kök även från stora kända namn håller inte för normalt friluftsbruk.
Med en fyrkantig dålig svenska som i ditt glassiga frågeinlägg är det fullständigt klart att misstankarna väcks.
Sammanfästningar i fält är klassiska svaga punkter. Därför drar jag samma slutsats som du och har för egen del brukat Colemanorginalet som fungerade ha lättast möjligt oxså, som håller. De erfarenheter som jag snabbt sökte upp pekade inte på tillförlitlighet, vilket ökade min misstänksamhet för smygreklam. Därav min anmälan som står fast.
Kök är inte lätt. Även om så står i reklamen.

Varför ska jag behöva försvara mig mot detta? Jag har väl inget ut av att marknadsföra dessa produkter? Anser du att ett foruminlägg med ett läsbarhetsindex på 38 med efterföljande svar är ett varningstecken så har du lite väl höga tankar, dels på Google Translate, men även på Sveriges köpkraft internationellt. Men visst, låt du din anmälan stå fast. Förhoppningsvis kan den som modererar läsa frågeställningen. Ska man diskutera kökets funktionen så är det ofrånkomligt att diskutera specifikationer.

Jag tackar dig däremot för att du åtminstone tillförde en åsikt angående Coleman. Ja, Coleman är ju väldigt beprövad. Bor man i USA så är det dessutom lätt att få tag i reservdelar, om det nu mot förmodan skulle behövas. Trots din uppfattning om att jag är auktoriserad säljare av Kinakök så är är det Coleman Feather som jag i första hand är ute efter. Jag är dessvärre något av en skrotsamlare.
 
Coleman hade en agent i Norge innan som även servade Sverige. Jag hade ett kök från den perioden men det är tyvärr borta nu. Men jag köper nog hellre ett nytt coleman än ett kinakök tror jag tyvärr.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...