Hur laddar jag telefonen på fjället?

Det är lite lurigt med att det bara anges mAh på såna där grejer, eftersom det inte säger nåt om hur mycket energi de innehåller.

12000 mAh är ju 12 Ah, men antagligen är det baserat på cellspänningen i batteriet som troligen är litium på 3,6 V eller nåt sånt. Så den innehåller 12*3,6=43,2 Wh.

Mitt 12 V 9 Ah MC-batteri som jag har som buffert för camping nu rymmer 12*9=108 Wh. Så även om det "bara" är 9000 mAh så är det ju mer än dubbelt så mycket energi.

En iPhone 5 har tydligen ett batteri på 3.8 V, 5.45 Wh (1,440 mAh) (enligt Wikipedia). Sen är laddning tyvärr inte förlustfri, så man får nog räkna med att man behöver stoppa in minst 50% mer energi än vad batteriet rymmer. För att ladda en iPhone 5 fullt behöver man alltså minst 8 Wh, så en sån där kan troligen ladda en iPhone 5 fullt ungefär 5 gånger.

Om de däremot verkligen menar att den ger 12000 mAh på 5 V (USB-spänningen) så innehåller den istället 60 Wh och då klarar den att ladda iPhonen drygt 7 gånger.
 
Har klarat mig utan solceller tills nu. Men GoPron (3 men inte 3+) drar ganska mycket och det blir solceller med nästa gång (färdas i kanot).
Jag rekommenderar att man laddar ett batteri-pack, gärna med god kapacitet. Därifrån laddar man sina förbrukare (om det går, min kompakt-kamera kan inte laddas på detta sätt och därför har jag extra kamerabatterier till den).
På så vis kan man ladda förbrukare under icke soltimmar. Med solcellerna laddar jag batteri-packet när tillfälle ges.

mvh thomas

Jag gillar verkligen tanken på miljövänliga solceller med jag är osäker på om det fungerar fullt ut. Går det att ladda medan man vandrar när cellerna är monterade på ryggan? Hur fungerar det i dåligt väder? osv.

Jag såg att Naturkompaniet har en bränslecells laddare från Brunton. En patron laddar mobilen sex ggr. Om man då har en handfull patroner med sig borde man kunna hålla både telefoner, gopros mm igång oavsett väder. http://www.naturkompaniet.se/brunton-hydrogene-reactor-black
Är det någon som har testat bränslecells laddare?

Batteriladdare som den på Kjell och co är ju en klokrent alternativ om man bara går kortare sträckor.
 
Tack, jag är elektriskt obevandrad och detta hjälper.
Såg ett på Clas som har 6600 mAh, troligen enligt samma resonemang ca 2-3 Iphoneladdningar.
//Per
Det är lite lurigt med att det bara anges mAh på såna där grejer, eftersom det inte säger nåt om hur mycket energi de innehåller.

12000 mAh är ju 12 Ah, men antagligen är det baserat på cellspänningen i batteriet som troligen är litium på 3,6 V eller nåt sånt. Så den innehåller 12*3,6=43,2 Wh.

Mitt 12 V 9 Ah MC-batteri som jag har som buffert för camping nu rymmer 12*9=108 Wh. Så även om det "bara" är 9000 mAh så är det ju mer än dubbelt så mycket energi.

En iPhone 5 har tydligen ett batteri på 3.8 V, 5.45 Wh (1,440 mAh) (enligt Wikipedia). Sen är laddning tyvärr inte förlustfri, så man får nog räkna med att man behöver stoppa in minst 50% mer energi än vad batteriet rymmer. För att ladda en iPhone 5 fullt behöver man alltså minst 8 Wh, så en sån där kan troligen ladda en iPhone 5 fullt ungefär 5 gånger.

Om de däremot verkligen menar att den ger 12000 mAh på 5 V (USB-spänningen) så innehåller den istället 60 Wh och då klarar den att ladda iPhonen drygt 7 gånger.
 
mAh-värdet i en batteribank avser den totala cellstorleken vid 3.7/3.6 Volt beroende på batterikemi och oberoende om cellerna i enheten är seriekopplade eller parallellkopplade, till detta kanske 20-30% av lagrade energin försvinner i omvandlingsförluster när det pumpas upp till 5.0 -5.1 Volt. Sedan tappar man mellan 0.9 - 1.5 Volt när det passerar laddkretsen i telefonen (telefonen blir varm under laddningen) och man får vara glad om man får i 50% av laddbankens mAh levererat och klart i telefonen.

dvs. för varje 1000 mAh man laddar i telefonen/xxx-paden så går det år 2000 mAh kapacitet ur batteribanken pga. alla förluster på vägen mellan batterierna. Räknar man bättre än så så lurar man sig själv och man kommer vara batteritorsk i slutet.

Skall man ha solpaneler så handlar det om att få med sig så mycket yta som möjligt - skall det bli någon vettig laddningstakt i soligt väder så handlar det om A4-ark minst och är det mulet så har man 10-20% av vad man får in vid solljus kring lunchtid. dvs. det som samlas in på en solig dag kan ta en vecka för samma energimängd om det samlas in när det är konstant mulet

Man kanske får överväga är att man får välja något strömsnålare är Ipad/iphone och liknande produkter då dessa bygger på att du kan ladda här och var hela tiden och har en backlight som i dessa sammanhang drar fruktansvärt med ström och är inget man kan ha igång mer än sekunder och enstaka minuter samlad tid per dygn om man skall basera det på batteribank och solcellsdrivet - likaså alla strömslukande appar mm måste slås av.

Eftersom man är i fjälltrakter så är det dålig mottagning och bara på GSM900 - liten kapacitet på det som fungerar och många slåss om kapaciteten samt sändardelarna i utrustningen drar mycket ström och kan tömma en mobilbatteri på 8-16 timmar som annars kan klara sig på 4 dagar.

med andra ord glöm google maps och motsvarande tjänster - då det kommer ta evig tid att ladda ned kartor, om det går alls om dessa inte är nedladdade i förväg

Det här att tvwittra, bevaka facebook och skicka lite bilder då och då från mobiltelefonen under vandringen är bara att glömma om det skall räcka mer än första dagen. betrakta er som helt isolerad från omvärlden under vandringen!!

För fungerande GPS på mobilen så måste telefonerna i dom flesta fallen har fungerande mobil-täckning innan GPS behaga rassla igång då dessa har reducerad mjukvara (spara pengar på licenskostnader på GPS-chipen) och inte kan tracka och komma igång mot satelliterna utan hjälp via mobiltäckningen på samma sätt som en självständig GPS klarar det hela helt själv.

En telefon med gps-stöd är helt värdelös som GPS om man för att spara batterier stängt av telefonen och sedan startar på ett ställe utan mobiltäckning (och drar också massor av ström) ... man bör komplettera med en självständig GPS i någon form som man knäpper på korta tider vid behov

---

skall man läsa elektroniskt med ebook under många timmar så är det viktigt att läsaren har e-inc papper av den anledningen att backlight i ipad/iphone och motsvarande android-produkter drar fruktansvärt mycket ström - en pannlampa på låg ljusnivå mot en e-inc pappers baserad läsare så kan du läsa flera tusen sidor på en batteriladdning och förmodligen behöver den inte laddas alls under hela färden och om man toppar var dag så är det ytters modest mängd laddning som behövs var gång.

kort sagt så måste man tänka energisnålt på helt annan nivå när man vandrar än vad man normalt tänker på i vardagslivet med vägguttag nästan var man än är när det börja bli lågt med ström i sina prylar.
 
Skall man ha solpaneler så handlar det om att få med sig så mycket yta som möjligt - skall det bli någon vettig laddningstakt i soligt väder så handlar det om A4-ark minst och är det mulet så har man 10-20% av vad man får in vid solljus kring lunchtid.

Jag håller med om allt du säger. Valde själv en Brunton Solaris "12 WATT" (förstår inte riktigt hur dom får ihop till 12 W när de anger effekten till 12V och 800mA) men ytan är i alla fall 44,5 x 74 cm (inte effektiva kvadratcentimetrar, det är rejäla mellanrum mellan panelsektionerna för att den ska vara vikbar men ändå en hyfsat rejäl yta). Från denna laddar jag en Brunton Resync . Tar viss tid trots ytan. Vinkeln mot solen är viktig för att få full effektivitet. Inte så stort problem för mig då jag kan rigga solpanelen och flytta om den vid behov (laddar när jag har gått iland på någon ö). Lite värre att få till på en ryggsäck blir det och naturligtvis sällan rätt vinkel.

mvh thomas
 
Såg en intressant lösning hos "MestUte" i Eskilstuna. Det var en bränslecell som använde vätgas till laddning, det sas att en patron kunde göra runt 20 uppladdningar. Storleken på patronen var som en 12 g co2 till kolsyrepistol, laddstationen var inte heller stor. Gaspatronerna kunde man återladda i butiken, de kan nog ställa upp med mer info!.
Länk till butik: http://www.mestute.se/
 
akvik & Gamling.
Hur många laddningar klar den innan den behöver fyllas på igen?

Hej,

jag vet inte med säkerhet eftersom jag lånade ut den till andra över natten, men åtminstone fyra-fem fulla ladningar. Det försvinner ju lite i värmeutveckling och liknande så det är nog fyra-fem-sex laddningar du får tror jag, även om 12000mAh lovar ut lite mera egentligen.
 
Har solcellerna verkligen kommit upp i sån kapacitet i förhållande tull vikten att det lönar sig för kortare tidsperioder än 3+ veckor?

Man får ju inte glömma att på dagtid när det är sol så är man antagligen ute och rör på sig, vilket gör att man inte har optimal vinkel på solpanelen.

Jag förstår vad du menar. För mig är svaret ändå att det lönar sig, eftersom jag inte ser ett alternativ.

Att ladda ackumulatorer medelst andra ackumulatorer må funka, men är i mina ögon tekniskt högst otillfredsställande av diverse skäl.

Bränslecellsladdare -- låter som en intressant idé men enligt alla mig kända tester är effekten än så länge rätt otillfredsställande och hela proceduren betydligt krångligare och dyrare än solpaneler. Att man behöver motsvarande bränsle torde dessutom alltid vara en begränsande faktor. Perspektiviskt kan jag tänka mig att det blir intressant för vinterturer i sträng kyla.

Solceller däremot funkar hur bra som helst och kräver inget underhåll. Visserligen är man ute och rör på sig men på morgonen eller kvällen när man slår läger då har man tillräckligt med tid för en eller flera laddningar. Somliga skulle nog dessutom klara att fästa panelen på sin packning så att man kan ladda under själva vandringen.
 
[...]
Skall man ha solpaneler så handlar det om att få med sig så mycket yta som möjligt - skall det bli någon vettig laddningstakt i soligt väder så handlar det om A4-ark minst och är det mulet så har man 10-20% av vad man får in vid solljus kring lunchtid. dvs. det som samlas in på en solig dag kan ta en vecka för samma energimängd om det samlas in när det är konstant mulet

A4-ark låter lite väl liten. Rekommenderar en i storleken av en mindre handduk. Den funkar även i konstant mulna förhållanden.

Hela systemet är ju bara så bra som dess svagaste länk och för att verkligen få ett brett användningsspektrum gäller det alltså att hitta en laddare med låg aktiverings-ingångströskel för strömmen, det lägsta jag har hittat är en laddare som börjar ladda med bara ca. 250mA.

Det är bara väldigt få laddare-tillverkare som tänker på en möjlig panelanvändning med låga ingångströsklar. Oftast och förmodligen även för de flesta konsumenterna är det marknadsföringsmässigt bara relevant att laddaren är en häftig snabbladdare...som kräver betydligt högre ingångsström (1A eller mer)...vilket är fullständigt ointressant för den typiska eluttagsförsedda konsumenten.
Ute i fältet är sådana detaljer som ingångströskeln avgörande!
 
Dom som håller lite på med elektronik kan ju faktiskt bygga ett bakstycke till telefonen med större battericeller - typ 10-20Ah kan man få bakom en nalle - viss den blir tjock men får väldigt bra batterid.

Jobbar själv nu på en större Garmin Monterra dödare.
Det är en Google Nexus 7 2013 platta med brutalt gps - lika snabb som vilken Garmin som helts.
Vattentät skal,bakstycke med direkopplat 20Ah batteri 2 st dc/dc konverters en för USB laddning 5.1V 2A och en 6V 2A för pannlampa.
Bakstycket med batteriet som sitter på det vattentäta skalet kan desutom tas av och förvaras innanför kläderna vintetid.

Originalbatteriet kommer sitta kvar och man kan använda enheten med det istället på kortare rundor.

Toppat med navigeringsprogramvara och allt - sen kan man ju gatewaya enheten via mobilen t.ex ut på nätet - blir nog en riktig användbar enhet med rubbet
 
Som svar på grundfrågan skulle jag säga att det beror på hur länge du ska vara ute och hur du ska bo - bara i tält (Sarek eller liknande) eller någon/några nätter i stuga/fjällstation (varvat med tältnätter)?

Bara i tält - då krävs nog solcellsladdare eller liknande
I stuga någon/några nätter - då kanske det räcker med ett "batteripack"?

Jag köpte 2011 en Powermonkey Explorer som var bra första året, sen havererade den totalt, och eftersom jag hade köpt den i England så orkade jag inte krångla med returen, så det var bara att slanta upp till en ny solcellsladdare.

Nu har jag en Brunton Restore, den är väl ganska bra tycker jag, kanske lite klent batteri plus att den laddar ganska långsamt även i direkt solljus, nu är det ju inte någon storlek på solcellerna att tala om, men jag hade nog önskat mer.

Men jag har kompletterat denna med en GP Powerbank (10400 mAh). Det fiffiga är att jag kan ladda min Powerbank i väggen, bilen eller via solcellsladdaren och därifrån ladda telefon/GPS/Contour-kamera.

Kanske svävade jag iväg lite, men går du med långt mellan laddmöjligheter för ett batteripack så är väl solceller att föredra, annars tror jag du får mer prestanda i ett batteripack för samma peng som en solcellsladdare med batteri.

Om du nu inte ska satsa på en Silva-solpanel eller liknande som är helt utan batteripack.

Lätt flummigt kanske, men det är mina fem öre...

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.