Sova ensam i skogen

Att man inte skall lämna mat(rester) kring/efter sig handlar mer om långsiktigt förutseende än din individuella säkerhet. Vi vill nog inte att det skall bli som i Tatra, där de fredade brunbjörnarna på bara ett par generationer lärt sig att det både är ofarligt och lönsamt att spana efter mat i människans närhet. Det råder väldigt stränga regler inom nationalparksgränserna, bl a totalt förbud att campa, elda och (med undantag för klättrare) gå utanför markerade leder, men det har räckt med att tanklösa vandrare slängt bananskal, äppelskruttar etc i föreställningen att det ju är "naturligt" avfall.

När jag var ung hade ingen hört talas om problemet, men numera tar jag inte fram några mellanmål om jag råkar hamna nedanför trädgränsen i skymningen. Det har gått så långt att smartare björnmammor tar med sina ungar till fjällstationerna för att helt ogenerat lära dem leta mat i soptunnor. En av dem tittade in i köket...
Trots detta har ingen nalle någonsin försökt äta upp en människa.
 
Jag har varit på åtskilliga svårtillgängliga platser över hela världen,och aldrig ...Jag upprepar aldrig har ett självförfållat benbrott åsamkat mig den minsta tanke på större risk än med att måsta konfronteras med vilt som är farligt.

Jag fiskade upp en man med bruten fotled från en isfläck på en parkering häromåret, vilket gav mig en tankeställare. Så fullständigt immobiliserad som han var så är det klart att det kan få allvarliga följder om man råkar ut för något sådant på en avlägsen plats utan mobiltäckning (vilket det sannolikt kan vara i marknivå, då man inte kan resa på sig...)

Men nu var det inte det jag ville diskutera utan jag skulle vilja höra lite åsikter/erfarenheter om att tälta i björnrika områden. Erkänner att tanken på en björn i absiden om natten skrämmer mig en del även om mitt förnuft säger att scenariot är väldigt osannolikt. Några kommentarer från vana övernattare i björnrika områden skulle absolut göra mig mycket tryggare. Så fler åsikter... försiktighetsåtgärder när det gäller mat etc, något som rekommenderas eller är det bara dumheter?
 
Sant, Joanna. De strikta reglerna i t.ex. USAs nationalparker och på många andra håll i världen handlar alldeles säkert mer om björnarnas säkerhet än om människornas, att man inte ska skapa problembjörnar som sedan blir skjutna. Är risken att skapa problembjörnar lika stor här tro där det sannolikt är glesare mellan människor i skogen?
 
Att fiska upp sjuka människor

Jag fiskade upp en man med bruten fotled från en isfläck på en parkering häromåret, vilket gav mig en tankeställare. Så fullständigt immobiliserad som han var så är det klart att det kan få allvarliga följder om man råkar ut för något sådant på en avlägsen plats utan mobiltäckning (vilket det sannolikt kan vara i marknivå, då man inte kan resa på sig...)

Men nu var det inte det jag ville diskutera utan jag skulle vilja höra lite åsikter/erfarenheter om att tälta i björnrika områden. Erkänner att tanken på en björn i absiden om natten skrämmer mig en del även om mitt förnuft säger att scenariot är väldigt osannolikt. Några kommentarer från vana övernattare i björnrika områden skulle absolut göra mig mycket tryggare. Så fler åsikter... försiktighetsåtgärder när det gäller mat etc, något som rekommenderas eller är det bara dumheter?

Att hitta människor i nöd i vardagen får en alltid att fundera hur bräckliga vi är som människor,oavsett om det är på en parkering eller i naturen.
För några månader sen kom jag som ensam bilist till en singelolycka där en kvinna kört av vägen.
Inga mötande,inga djur inblandade,kvinnan sittandes i sin bil i diket fullkommligt chockad och nästan okontaktbar.
Jag kontaktade ambulans och de kom sedermera,vi (jag och ambulanspersonal) hade dock fullt upp med att få kvinnan till ambulansen.Jag vet inte riktigt vad hennes ohälsa bestod av,men otäckt var det.
Så visst, saker kan hända...
Men som medelålders "äventyrare" är väl inte tanken på ett benbrott eller en psykos direkt det man tänker på i första hand.
Jag kan ju bara återge min bild av detta och den är att jag är på min vakt mot vilda djur.
Människor fullt normala,halvt eller helt galna har jag inte känt mig skrämda av.
Detta oavsett vars jag har varit i världen...
 
Sant, Joanna. De strikta reglerna i t.ex. USAs nationalparker och på många andra håll i världen handlar alldeles säkert mer om björnarnas säkerhet än om människornas, att man inte ska skapa problembjörnar som sedan blir skjutna. Är risken att skapa problembjörnar lika stor här tro där det sannolikt är glesare mellan människor i skogen?

Jag tror inte så mycket på att det är björnanas säkerhet det talas om i USA:s parker.
Hela resonomanget utgår från oss (människors) synsätt...
Skulle de värna om björnarna skulle de se till att vi människor inte skulle kunna köra bil och även kunna tälta i björnarnas mest naturliga områden utan att behöva gå många meter från bilarna...

Ang problembjörnar så finns dessa redan i Sverige.
De kommer till byarna och äter i soptunnorna.
En mamma lärde sina ungar att länsa ett helt sommarstugeområde på sopor.
Högen av sopor i skogen var gigantisk,där var det bara tur att ingen människa råkade komma i mellan,sophögen låg bara ca hundra meter från sommarstugevägen...
Jag skulle då inte ha viljat promenera där och misstas av björnhonan att vilja stjäla hennes och björnungarnas matförråd...
 
Halaj!

Lite kan jag nu känna att tråden har tappat fokus...

//T
 

Bilagor

  • tumblr_kyptwellIX1qzpwi0o1_r1_500.png
    tumblr_kyptwellIX1qzpwi0o1_r1_500.png
    16.7 KB · Visningar: 1,407
själv så gillar jag sova ensam ute i skogen o på tur.
det bästa sömmedlet för mig är att lägga mig brevid en fors eller strömmande vatten för då sover jag mycket bättre.
 
Tälta i björnrika områden

Min pappa vandrade/tältade en del ensam i Jasper och Banff nationalparker i Kanade 1968-1972 utan incidenter.Följde råden ang maten längre bort upphissade i träd etc,göra sej hörd(kanske,vet ej om han hade nån pingla då han också gärna ville kunna fotografera och lyckades med att få en del fina grizzly-bilder).
Kring gården vi bodde på strök mest svartbjörnar omkring.
Här hemma har jag själv först senare åren fått förmånen att se brunbjörn ute i skog och på fjället,lär se fler framöver så det nog ökat i antal nära bebodda trakter.
Björnar är ju smarta djur och lär sej ju snabbt var man äter lättsamt och att inte vara skraj för folk.Tyvärr.
Vi borde fortsätta leva parallellt med varandra och inte ständigt korsa våra färdvägar.
Än så länge känns det dock inte troligt att våra nallar blir så närgångna att de ger sej till att ta mat ur mitt tält.
Litar (som jag nog tidigare nämnt i andra forumtrådar) på den "gamle rovdjursexperten" som aldrig kännt någon tvekan eller oro över att tälta där han under dagen skådat björnar.
Jämför plötsliga möten och ett tält de själva kan bli varse om.Ingen risk för rädsla och överrumpling,de kollar nog försiktigt och går sen vidare.
 
Lite förlöjligande... eller kanske bara så jag läser det. Ingen har sagt något om pissa på sig, för övrigt ganska omoget uttryckt om man inte är runt 14-15 mentalt. Alla är olika och tänker och känner därefter.

Lite ot må det också vara. Värnförmån, fånig omskrivning egentligen, stridsnissarnas egna ord för det coolaste de genomgått i livet... Nesh Värnplikt må det heta.

Fast jag som är (eller var)en lite paranormalt intresserad skulle däremot bli skraj för ev, poltergeists och andar som är ute och far.... inte av djur och natur.
jo ironi var det, kul att du känner dig träffad och kommenterar det. ska jag hämta papper?

håll dig inne eller ute i grupp. spökvandring kan väl passa dig. finns säkert innomhus i ett slott nära dig.
 
men efter att ha blivit citerad på detta sätt får jag väl försäkra TS, att alla tipsen i mitt inlägg var seriöst menade och tillkomna i största respekt för det rimliga i frågeställningen.
I så fall förlåt mig. Jag kunde bara inte tro att du menade allvar när du skrev:

"Att stänga ute syn- och hörselintryck när man sover ute är åtminstone för mig en stor förlust - då kan jag ju lika gärna sova hemma." (min markering)
 
jo ironi var det, kul att du känner dig träffad och kommenterar det. ska jag hämta papper?

håll dig inne eller ute i grupp. spökvandring kan väl passa dig. finns säkert innomhus i ett slott nära dig.

Skärp dig! Finns ingen anledning att raljera sådär, du gör dig bara löjlig.
 
Sova ensam

Jag tycker att du ska söka dig en kompis att vandra med. Jag går ofta ensam i markerna, men jag vill helst ha någon med mig om jag ska övernatta. Enbart för mitt välbefinnande, att kunna njuta av vandringen. Jag såg hos STF att någon gjort en undersökning och att det fanns många därute som sökte sällskap och just därför inte gav sig ut. Kanske vi kan starta ett sorts upprop.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
cc22 Sova i sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
Mullemek Sova med (ytter-) kläderna på? Allmänt om friluftsliv 24
Jim23 Sova utomhus. Allmänt om friluftsliv 19
friluftaren Sova ute i vildsvinsland Allmänt om friluftsliv 53
Morgan Sova i kyla? Allmänt om friluftsliv 25
goldy_a Är det normalt att vara ensam? Allmänt om friluftsliv 180
turep Rör med lock i skogen Allmänt om friluftsliv 3
friluftsbruden Känna sig säker i skogen? Allmänt om friluftsliv 36
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
bombuspolaris Regler för att tälta i "skogen"? Allmänt om friluftsliv 234
Jimsson Toalett i skogen med barn Allmänt om friluftsliv 24
TROY GARNER Gamla bilvrak i skogen Allmänt om friluftsliv 51
Börner Filmporträtt om att flytta ut i skogen Allmänt om friluftsliv 61
Mirke komma ut i skogen Allmänt om friluftsliv 8
krokben Bo i skogen under sommaren Allmänt om friluftsliv 4
Still Alive Terrängkörning i skogen Allmänt om friluftsliv 177
onegear Frukost i skogen Allmänt om friluftsliv 17
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
tobbe_sunnewald_hotmail.com Den perfekta skogen efterlyses Allmänt om friluftsliv 2
pellepellepelle Allemansrätten i skogen Allmänt om friluftsliv 67
mikael108 Övervakningskameror i skogen Allmänt om friluftsliv 45
Skogstoker Hur torka ved i skogen bäst? Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...