Friluftsintresserade i Luleå

Hej!
Finns det några trevliga friluftsintresserade människor i Luleå? Kanske folk som har tips på roliga aktiviteter i närområdet? Vad finns det för trevliga utflyktsmål som man kan tänkas ha missat?

/Katti
 
hänger gärna på

låter intressant,

själv bor jag en bit från dig. men hänger gärna på ut i naturen i luleå.
 
Hej!
Finns det några trevliga friluftsintresserade människor i Luleå? Kanske folk som har tips på roliga aktiviteter i närområdet? Vad finns det för trevliga utflyktsmål som man kan tänkas ha missat?

/Katti

Hej!

Bor också i Luleå och bra friluftsaktiviteter finns det ganska gott om, mest fantasin som sätter gränser ;)
Själv gillar jag att nyttja skärgården med kajak/kanot paddling, långfärdsskridskor, skidåkning ut till olika öar och göra upp en eld, går även att göra längre turer såklart med tält. I våras besökte jag packisen med skidor, klart mäktig upplevelse.
Ren vandring kring Luleå har jag inte gjort, brukar ta löparskorna istället, Måttsundsberget är ett fint utflyktsmål för det. Mountainbike finns det bra möjligheter till om du äger en sådan.

Ptja...det mesta förutom fjällvandring går nog att göra med lite fantasi, som sagt :) Hör av dig om du vill ha mer konkreta förslag på utflyktsmål, beror på färdmedel förstås :p
 
Tack för bra tips. Skärgården borde jag verkligen bli bättre på att nyttja. Paddlade visserligen några gånger i somras, en gång från kanotcentralen och så rundade vi stensborg och den andra gången blev det ut till sandön för övernattning i kompisens stuga och sedan tillbaka. Vintertid är jag dock kass på att nyttja den. Isbanan som de plogar upp använder jag iofs en hel del till promenader och turer med mina hockeyrör men långfärdskridskor lär ge en helt annan upplevelse. Konstigt nog har jag aldrig provat men isen borde lägga sig relativt snart så då kanske man borde testa, ser ju väldigt härligt ut :)

Tyvärr äger jag ingen mountainbike, bara en tantcykel med cykelkorg men efter vägarna tar mig sig fram bra med en sådan också (har bl a tagit mig till Boden t.o.r. med den) men den är ju tyvärr inte allt för terränggående. Men nu börjar ju vintern närma sig så långfärdsskridskor eller nya skidor är nog en mer aktuell investering än en cykel just nu.

Kul med lite tips iaf. Jag har bott i Luleå många år men man blir lätt hemmablind och så beror det nog även på att mitt friluftsintresse inte delas fullt lika mycket av alla i min bekantskapskrets.
 
Tackar! Friluftsfrämjandet verkar riktigt bra. Jag gick en teliskurs för några år sedan som jag var helnöjd med. Så jag kanske borde kolla om de har nått annat spännande nu framöver.

Jag kan hålla med om att Bälingeberget är trevligt. Det har blivit några turer dit, senaste nån gång i somras.

/Katti
 
Det finns ett 40-tal paddelintresserade personer i Luleå med omnejd som håller kontakt via paddelnätverket Luleå kanotkamrater. När det inte går att paddla brukar vi träffas några gånger per vinter för att kolla på kartor och bilder, fika och prata paddling i största allmänhet. Många av medlemmarna håller på med andra typer av friluftsliv åxå, såklart. Och vissa har inte ens en kanot, men det går ju lika bra att vara med ändå!

Om man vill ha tips på utflyktsmål kan jag verkligen rekommendera boken Den stora naturguiden till pärlorna i Luleå kommun av Tomas Öberg.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...