Dricka vatten ur sjöar?

Hej

Jag ska vandra på sörmlandsleden i 4 dagar och undrar om jag kan dricka vatten ur sjöarna där (Björken, Gisesjön)
Det finns några vattenposter men det står att kvalitet och tillgång inte kan garanteras, räcker det med att koka vattnet?

Har inte lyckas få tag i vattenreningstabletter, trodde det skulle finnas på apoteket men det har utgått ur sortimentet
Hur mycket vatten ska jag kånka med mig? Det är jag och min hund som ska vandra.

Sträckan ser ut såhär
Nynäs Slott - Sandviks Badplats 7,5 km
Sandviks Badplats - Karlfors Kvarn 11 km
Karlfors Kvarn - Gisekvarn 7,5
Gisekvarn - Trosa 17 km
Sen avslutar jag med att gå från Trosa till Vagnhärad.

Mycket tacksam för svar!
 
Nu har jag inte vandrat i det område som du pratar om, men generellt så skulle jag inte bära så värst mycket vatten på mig i ditt fall. En liter skulle räcka gott för mig om jag visste att det fanns vatten inom en mils avstånd. Sjövatten dricker jag aldrig direkt. I fråga om rening så skulle jag nöja mig med att koka vattnet om jag var osäker. Att dessutom tillsätta reningstabletter känns som överkurs.

Mvh /Joel
 
Vattenreningstabletter går ofta att köpa i friluftsbutiker. Micropuur av den starka sorten
verkar inom en halvtimme och ger obetydligt klorsmak (man ska inte använda puritabs!!).
Om vattnet inte är så klart - ta Hönstorpasjön söder om Kartineholm - vill jag nog helst filtrera det.

På Östgötaleden för två år sen tog jag faktiskt vatten ur sjöar när filtret kleggade igen.
Jag blev inte sjuk.
 
Senast ändrad:
Jag åker imorgon så hinner inte köpa reningstabletter... Har inte planerat så värst bra inför den här turen, kom på väldigt hastigt att vi skulle vandra.

Men då kokar jag vattnet enbart då. Och tar med en liter, känns drygt att bära på mer än så.

Tack så mycket för era svar!
 
har druckit vatten ur flera sjör och bäckar över i stort sett hela landet utan att koka det och har aldrig blivit dålig! men vill man vara säker så är ju "big bubbles no trubles" sant!
Så koka tills det att du når stora bubblor så ska det vara lugnt!

Man kan ju också fråga hos lokalbefolkningen om man kan få en skvätt av dom, har aldrig varit ett problem heller, kyrkor brukar alltid ha en kran utomhus eller i trädgården runt om som funkar utan att fråga någon! själv bär jag kring 3 - 5 liter, kan aldrig ha för mycket vatten =)

Lycka till
 
har druckit vatten ur flera sjör och bäckar över i stort sett hela landet utan att koka det och har aldrig blivit dålig! men vill man vara säker så är ju "big bubbles no trubles" sant!
Så koka tills det att du når stora bubblor så ska det vara lugnt!

Man kan ju också fråga hos lokalbefolkningen om man kan få en skvätt av dom, har aldrig varit ett problem heller, kyrkor brukar alltid ha en kran utomhus eller i trädgården runt om som funkar utan att fråga någon! själv bär jag kring 3 - 5 liter, kan aldrig ha för mycket vatten =)

Lycka till

Okej, tack, det känns tryggt att veta att man inte blir sjuk av det! Tack tack!!
 
Tror risken för magsjuka är tämligen låg. Däremot så man man nog få i sig en del vatten som blivit förorenat av industrier. Till exempel träimpregnering (kreosot, arsenik), eller lakvatten från gruvdrift. För att inte tala på gödningsmedel från jordbruket.

Hörde ett föredrag av en som håller på med detta forskningsprojekt: http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____55333.aspx och då fick jag en liten tankeställare av vilket vatten man kan dricka eller inte.
 
Skillnad på sjövatten och sjövatten. Jag dricker ofta sjövatten utan att koka det och har heller aldrig blivit sjuk av det. Men jag undviker sjöar som är i anslutning till lantbruk, stora vägar och många hus/sommarstugor. Viktigast tror jag dock är vilken placering en sjö har i vattensystemet, dvs ligger den överst och bara fylls av grundvatten och regnvatten är det nog helt lugnt men en sjö som ingår i ett stort system och ligger lågt kan innehålla desto mer skit.
 
Tror risken för magsjuka är tämligen låg. Däremot så man man nog få i sig en del vatten som blivit förorenat av industrier. Till exempel träimpregnering (kreosot, arsenik), eller lakvatten från gruvdrift. För att inte tala på gödningsmedel från jordbruket.

Hörde ett föredrag av en som håller på med detta forskningsprojekt: http://www.oru.se/templates/oruExtNormal____55333.aspx och då fick jag en liten tankeställare av vilket vatten man kan dricka eller inte.


Ja, sådant vatten är ju inte nyttigt att dricka, och det kan säkert utgöra ett hot för husägare med egen brunn. Men när man dricker max några få liter ur en sjö, så har det ingen som helst betydelse om den är förorenad av industrier eller jordbruk eller något annat. Det är bara mikroorganismer som ev kan ställa till problem, eftersom de, till skillnad från andra föroreningar, kan föröka sig i kroppen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...