Polaris Optifuel vs Tactical

Hej. Optimus har två versioner av hybridköken.
https://www.optimusstoves.com/en/ch/products#/1/filter?categories=13&stoveType=hybrid

Nån som kan utveckla skillnaden mellan dessa två? Har googlat och googlat och hittar ingen som tar upp detta. Förutom någon tysk youtubare, men jag fattar inte tyska.

Prisskillnaden om man jämför på pricerunner är på 300 kr, där Tactical-köket är det billigare. Tactical går på 1700 kr. Nyligen såg att den vanliga varianten såldes på Tradera för 1700 kr (inkl flaska). Grejorna verkar prisstarka.

Jag passar på att också fråga: är det värt pengar med ett optimuskök för ca 1700-2000 kr när man kan köpa MSR Whisperlite International Stove på Amazon för 1200 kr inkl frakt? (inkl flaska)

Tacksam för svar :)
 
"Our Optimus stove in black:" skriver Optimus själva om Tactical-versionen, därefter är produktbeskrivningen identisk.

Man får väl ändå tolka detta som att det är en variant där de annars grönlackerade detaljerna är svartlackerade.
 
Om man jämför deras Fact Sheets för de två versionerna - så är det ingen som helst skillnad vad jag kan se.
Inte ens serienummerprefixet är ändrat. Den endaste synliga skillnaden är att de gröna delarna har blivit svarta.
Säkert fullt motiverat för någon/några kundkategorier, och fullständigt ovidkommande för de flesta av oss...
Köp den version som för tillfället har lägst prislapp - de är helt likvärdiga. Och missa inte att komplettera med
en tystbrännarhatt!

Min uppfattning är att prisnivån för Polaris är motiverad. Det finns lägre prissatta multifuelbrännare, både från
Optimus och från div. andra tillverkare. Kan man inte motivera några ytterligare hundralappar för sin gnyende
plånbok - så väljer man ett av de snålare alternativen. (Och får oftast fippla med munstycksbyten när/om man
byter bränsle.) Knepigare än så är det inte. Själv har jag två Polaris - och ångrar inget av köpen...
 
Super, tack för hjälpen. Känns bra att fått proffsen titta på det :)
Märkligt att lite färg kan skilja så mycket på pris.
 
Prisskillnader har sällan med kvalité att göra. Istället kan de tex bero på skillnader i valutakurser vid två olika inköpstillfällen. Eller någon helt annan orsak som inte har med tillverkningskostnad att göra.
/John
 
Köpte precis ett Polaris på Outnorth med sån där rabattkod för nya nyhetsbrev-prenumeranter. -20%

Versionen utan flaska, strax under 1600:- fraktfritt.
Bästa priset jag kunde hitta för dagen.
 
Det är iaf billigare än mitt första Polaris, köpt när köket var nytt på marknaden 2400:- inklusive flaska.
/John
 
Låter dyrt...
Jag skulle rekommendera att lägga en fast sökning på Tradera - som skickar dig ett mejl
när en Polaris kommer upp till försäljning. Gjorde en snabbkoll nu och det har sålts minst
åtta stycken de senaste månaderna, med slutpriser från 1260:- (bra pris) ända upp till
1730:- (alldeles för dyrt för att vara på Tradera).
/Odd
 
Hej. Optimus har två versioner av hybridköken.
https://www.optimusstoves.com/en/ch/products#/1/filter?categories=13&stoveType=hybrid

Nån som kan utveckla skillnaden mellan dessa två? Har googlat och googlat och hittar ingen som tar upp detta. Förutom någon tysk youtubare, men jag fattar inte tyska.

Prisskillnaden om man jämför på pricerunner är på 300 kr, där Tactical-köket är det billigare. Tactical går på 1700 kr. Nyligen såg att den vanliga varianten såldes på Tradera för 1700 kr (inkl flaska). Grejorna verkar prisstarka.

Jag passar på att också fråga: är det värt pengar med ett optimuskök för ca 1700-2000 kr när man kan köpa MSR Whisperlite International Stove på Amazon för 1200 kr inkl frakt? (inkl flaska)

Tacksam för svar :)

Det finns lite olika paket, vissa är komplett allt + bränsleflaska medan andra kommer med alla tillbehör utom flaska. Skulle gissa att prisskillnaden kan bero på med eller utan...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.