Friluftsköksartikeln i Turist, nr 4 2019

Läste artikeln igår och håller med om kritiken i trådstarten.

Samlade intrycket av artikeln tycker jag är bättre. De tar upp väsentliga för och nackdelar med respektive system men går inte på djupet. De nämner också rätt många alternativa modeller.

En tabell med viktuppgifter priser etc vore informativt.

DNTs tidning Fjell och Vidde har ofta bra tester av friluftsutrustning. Se t ex https://www.dnt.no/artikler/utstyrstester/242-test-av-gassbrennere-til-turbruk/

och https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/.../09a7851cc0d17e6bb3d6fa0d8b7234cee0dd249f.pdf

Översikten https://www.dnt.no/artikler/utstyrstester/

Thure
 
Håller med Polar 300 om att det är inte bara ytligt utan även okunnigt skrivet. Inverterad vätskematad användning måste förklaras nogrannare. Ser någon okunnig en bild på en uppochned vänd gasbehållare kanske man tror det är det är det vanliga sättet och blir smått överraskad över reaktionen om man provar med fel brännare.

När det gäller friluftskök är ju Polar 300 tillsammans med xxargas forumets mer kunniga och det är ju en hel del vi kunnat lära oss av dessa. Mig veterligen finns på europisk marknad fyra olika tekniska gas behållare för fritidsbutik exklusive gasolbehållare med propangas och motsvarande större med butan (vanlig i Sydeuropa) för husvagnar mm. Vår normala här som vi mest använder är med sk. Lindahl gänga sedan finns liknande utan gängning, punkterbara och slutligen den sk CP 250 modellen. Det är inte bara själva behållarna utan också andelen propan, butan och isobutan som skiljer. Vårt kyligare klimat behöver mer andel propangas än söderut för att det ska funka även när tempen går ned mot nollan.

Avslutningsvis, rätta mig om jag har fel men jag tror inte det, namnet Gasol är ett varumärke som är synonymt med 100% (eller nära på) Propangas som kräver rejäla behållare då trycket är avsevärt högre än butangas. Namnet är alltså ett varumärke.
 
Du har rätt det är ett svenskt handelsnamn och enligt wikipedia en blandning av propan och butan. I FInland kallas det flytgas och internationellt LPG = Liquefied Petroleum gas.

Thure
 
Avslutningsvis, rätta mig om jag har fel men jag tror inte det,
namnet Gasol är ett varumärke som är synonymt med 100% (eller nära på) Propangas
som kräver rejäla behållare då trycket är avsevärt högre än butangas. Namnet är alltså
ett varumärke.
Ja du har rätt, men precis som för plexiglas etc så har det blivit en defakto beteckning för en
företeelse. I Energiverkets dokument som jag refererade till i den andra tråden skriver
de om gasol som: "Gasol (propan och butan) - Propan och butan framställs av råolja eller
naturgas. Gaserna förekommer på marknaden var för sig eller i blandningar, ofta under
benämningen gasol." så jag tror att vi här på Utsidan lugnt kan använda det etablerade
gasol eller camping-gasol för alla de olika blandningarna spridda mellan 99% propan och
99% butan/iso-butan...
Om vi explicit avser 100% av någondera så ska naturligtvis ämnesnamnet användas.
/Odd
 
Skall man vara säker att få rätt sak i sin flaska så är det att läsa MSDS för produkten i fråga.

För de blå P20xx som funnits i en halv livstid så är det propan95 i dessa - likaså för 'nordisk' gasol i större P-flaskor (och lättare PC-flaskor) från AGA mfl. där 'P' indikerar för att flaskan har propan95 i sig.

Men åker man till fyllstationer som husvagnsfolket sniffar sig fram till i ingenstans så är det inte säkert att det är nordisk gasol i dessa utan 'kontinent-gasol' som är väldigt lik campinggasol i blandning - fungerar jättebra på sommaren men blir besvikelse om man försöker använda det en halvår senare här i Norden... Det finns orsak till varför dessa ställen kan sälja billigare gasol då denna är inte lika välraffinerat som de som säljas färdigfyllda i P-flaskor

Propan95-gasol är en rätt så nordisk företeelse och speglar i stort sett att våran klimat kräver det för att det skall fungera även på vintern och flaskan är kopplad utomhus..
 
Jag kör alltid med inverterad flaska till mitt toppmonterade kök. Det är lite svårt att laga mat och så, men det blir ju bättre fjutt i brännarn.
 
Jag har inte läst artikeln, men ett par snabba reflektioner:

1. Jag kan tycka att det är olämpligt att "tipsa" om att köra med inverterad glasflaska på ett sätt som kan tolkas som att det är ofarligt och fungerar med alla brännare. Jag har dock inte läst artikeln.

2. Om tredjepart har skrivit artikeln (efter intervju med en kunnig part) så är det lätt hänt att texten får en helt annan innebörd. Byten av ord, ändrad meningsuppbyggnad eller utelämnande av vissa detaljer för att få bättre flyt i texten kan ge en helt annan innebörd än vad som avsågs.
 
Jag tycker artikeln var ytlig och bristfällig men jag är inte målgruppen.

Håller med om att vissa formuleringar är dåliga ur ett naturvetenskapligt perspektiv men vad kan man förvänta sig av en tidning vänd till alla STF:s medlemmar som inte är skriven och några experter på friluftskök (vad jag känner till i alla fall).

Sedan tycker jag många läser artikeln som djävulen läser bibeln eller att ni inte läst artikeln alls gällande inverterad gasbehållare. De rekommenderar inte inverterad gasbehållare. De skriver att det är bra med kök som kan köras med inverterad behållare om köket skall användas på vintern.
 
Sedan är det skillnad på vad som upplevs farligt och vad som verkligen är farligt - räknat sökt vård på sjukhus så leder T-spritbrännaren och hanteringen av T-sprit i samband med kök överlägset allt annat i mer eller mindre allvarliga olycksfall med brännskador och folk tycker ändå inte att dessa brännare är så farliga...

- medans campinggasol skrämmer en smula men samtidigt också gör dem mer alerta och försiktiga och gör inte en massa dumheter (det finns undantag dock) och största problemet med denna tillämpning är toppbrännare och hemmagjorda vindskydd i jakten på att spara vikt och ej under användning observerar att flaskan blir varm pga. baksug och avgaserna går åt fel håll i köket.

Vill man hantera campingasol mer säkert så är spindelkök med slang och att gasflaskan kommer en bit bort från hettan att föredra i jämförelse med toppmonterat av just för risken med baksug av olämpliga vindskydd som värmer upp flaskan långt över tillåten temperatur.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...