Gaskök till längre ensamvandring

Den här borde fungera om man vill tillaga maten uder turen....men gasen väger nog e del om man inte väljer en väldigt mkt längre gasledning nergrävd fram till Sarek
 

Bilagor

  • p-89309-mas1206gmfed_net.jpg
    p-89309-mas1206gmfed_net.jpg
    32.3 KB · Visningar: 905
Använder själv ett kit med stor inspiration från joanna här på utsidan.

Trangias 1L HA gryta, pajlock, tamojjen från trangia mini - 109g
Fire maple 117T på 108g samt ett tunt vindskydd på 18g

Dock sneglat lite på MSR PocketRocket 2 Mini Stove Kit på senare. Men egentligen är det mest packbarheten som lockar, vilket jag skulle kunna lösa med en bättre förvaring för mitt nuvarande kit.

Annars nöjd på 235g och kan ändå laga enklare maträtter. Markstående är känns stabilt och är enklare när jag värmer på käk i tältet så kan jag rätt enkelt ställa det utanför absiden och ändå nå.
 
Jag använder också ett lätt spindelkök, mest för att det känns lite tryggare (rent subjektivt alltså). Det är alltid många rekommendationer om toppmonterade kök i den här typen av trådar och de är ju faktiskt lättare så de har ju den objektiva fördelen. Men spindelköken är inte jättemycket tyngre (det finns de som trillar in runt 100g så maxviktbesparingen är inte större än så) och har några praktiska fördelar, stabiliteten allra främst. Det här handlar alltså mest vad jag känner mig bekväm med, tankarna drar åt hållet ”det är ju ändå eld och skållhett vatten och grejer, bäst att ta det lite piano, man har ju inte sjukstugan runt hörnet”. Jag förstår att de som kör toppmonterat gör det under ordnade och kontrollerade former, jag tänkte bara lyfta fram mitt lite ängsligare argument.
 
Använder själv ett kit med stor inspiration från joanna här på utsidan.

Trangias 1L HA gryta, pajlock, tamojjen från trangia mini - 109g
Fire maple 117T på 108g samt ett tunt vindskydd på 18g

Jag använder nästan exakt samma när jag är ensam. Tvärtemot hur de flesta verkar göra provade jag först att köra toppmonterat och bytte sedan snabbt till en stabilare lösning. Min väldigt subjektiva upplevelse var att toppmonterat är riktigt opraktiskt så snart man vill använda kokkärl större än ca 0,7 liter. (Vilket jag alltid vill för mat+kaffe/te).

Tar med mig det lilla toppmonterade som backup när det känns relevant och på dagsturer och liknande.
 
Jetboil alt. Optimus Vega

Brukar köra Jetboil med 100 g tub alt. Optimus Vega då jag vandrar solo. Jetboilen är snabb men lite vingligare pga toppmontering, Vegat otroligt stabil och ändå lätt, ca 180 g med vindskydd. Kombinera med Trangiakastrull eller titankärl. Har även kört detta på vinterturer och med större kastrull för snösmältning fungerar det superbra.
 
Jag använder nästan exakt samma när jag är ensam. Tvärtemot hur de flesta verkar göra provade jag först att köra toppmonterat och bytte sedan snabbt till en stabilare lösning. Min väldigt subjektiva upplevelse var att toppmonterat är riktigt opraktiskt så snart man vill använda kokkärl större än ca 0,7 liter. (Vilket jag alltid vill för mat+kaffe/te).

Tar med mig det lilla toppmonterade som backup när det känns relevant och på dagsturer och liknande.

Ja samma här. Vid närmare eftertanke ska jag nog strunta i det där msi-kittet jag nämnde. En vettig förvaringspåse till mitt nuvarande system skulle göra mig mer nöjd. Sist använde jag bara en gummisnodd...

Jag har det här köket. Lätt och smidigt. Och tyst. Dock ej så snabbt men vem har bråttom på fjället? :) Och vill man så kan man ju köpa en gasbrännare att komplettera köket med. Exvis crux lite.

https://backpackinglight.se/friluft...ks-ultralight-titanium-solid-fuel-cook-system

Jag får rysningar modell naglar-på-griffeltavla när jag tänker på titaniumkärl. Hur är det egentligen att hantera?
 
Jag får rysningar modell naglar-på-griffeltavla när jag tänker på titaniumkärl. Hur är det egentligen att hantera?

Haha ja det där är ju en rysare för oss som var med på den gamla goda tiden. Eftersom jag bara kokar upp vatten på just det köket så slipper jag ju griffeljudet då jag inte rör om i kastrullen/potten. Annars är det väldigt smidigt att hantera, bästa köket jag haft, robust, lätt och användarvänligt.
 
Campingasol - hur man än räknar och väger med behållare och allt - fortfarande en av det bästa bränslen man kan ta med sig när det gäller hur mycket vatten man kan koka upp gentemot buren bränslevikt (inklusive behållare)

Alla andra lösningar med T-sprit, bensin/fotogen/dieselolja ger högre buren vikt per uppkokad liter vatten, mycket för att en del försvinner i förvärmning, kan inte tömma bränsleslangar efter med full nytjande av innehållet eller att man inte kan kontrollera lågstorlek efter behov och att koppbrännarna med hårdblåsande låga helt klart har lägre verkningsgrad än en mer mjukbrännande hattbrännare.

Koppbrännare med sin hårdare riktad låga är mindre känslig för vind och behöver inte skyddas lika omsorgsfull som en mjukbrinnande hattbrännare, men dess ökade bränsleförbrukning som en kostnad.

När jag provade för ett antal år sedan så var det näst intill omöjligt att komma under 10 gram per 0.5-literskok med flytbränsle (inklusive med gasolmatning som kunde hantera det) och utan att räkna in bränslet för förvärmning eller att bränna ut bränslet ur slangen efteråt i kopp-kök (var ganska lika oavsett modell/tillverkare) medans med GB74 i trangia 27 så låg man runt 6.5-7 gram gasol per halvliteruppkok från 10-gradig vatten - fick ut 7 liter från en 100grams gasflaska och då fans det mycket liten skvätt kvar, kanske inte för en hel uppkok, men ändå.

---

När man utvärderar kök så skall man inte titta på hur lång bränntid denna har på en viss storlek flaska - utan väga hur mycket bränsle som går åt per halv eller hel-liter vattenuppkok och då skall allt räknas in - förvärmningsvätska som förbrukas och urbränning av slang efteråt för att det inte skall slabba och göra bränsletanken trycklös - efter varje användning, precis som det görs i fält

Olika hårt pådrag har stor betydelse för bränsleförbrukningen per liter uppkokt vatten och det finns alltid en sweet-spot där brännaren är som effektivast - och det är inte vid fullgas utan kanske 3/4-del pådrag, ungefär där det börja låta ansträngt sas. - för 'kalibrering' på Trangia 27 med GB74-brännare utan överdelen monterat men med grytan vilande på förvärmningsröret i höjd så skall lågan vara utbrunnen (dvs. ej blått) ca 1 cm från gytans kant för bäst effektivitet. - försök komma ihåg hur mycket det brusar och eventuellt ta tid för en halvliteruppkok då om det går mycket fortare än den tiden så slänger man bort värme och gas i onödan och gör packningen tyngre för att man måste bära med sig mer bränsle. - att köra med mindre gaspådrag än ovan gör också att det går åt mer gas...

Detta är ett litet problem då de flesta köken i marknadsföringen tävlar i att koka upp 1 liter vatten så fort det går med typ reamotor (läs Primus Omnifuel...) på högsta blås och läget skulle förmodligen vara lite annorlunda om kravet också var att ange hur mycket bränsle per liter uppkokt vatten i den mest optimala läget och vilken tid åt enligt en standardförfarande, och också en metodik hur man hittar den här 'optimala läget' hyfsat snabbt genom att titta på lågstorlek, förväntad uppkokningstid etc.

---

Kylflänsad gryta eller inte - ja det beror på hur länge man är ute då extravikten en kylflänsad gryta har tar ganska lång tid att tjäna in i form av minskad bränsleförbrukning.

Om man jämför med en trangia 27 med GB74-brännare (som har mycket bra verkningsgrad bland brännare och kökslösningar utan flänsad gryta) så kanske man tjänar 1, kanske 1.5 gram gas per 0.5 liters uppkok vilket gör att om kylflänsade grytan kostar 50 gram extra i vikt gentemot trangias tunna gryta så tar det rätt många dagar att tjäna in vikten i form av bränslebesparing.

Med kylflänsad gryta så utesluter det också användning inom tältduk pga. stora koloxid-emissionen medans med plan gryta så är det betydligt mindre CO-emission och med försiktighet och försäkra sig att det är välventilerat samt minimerad brännartid kan användas inom tältduk när vädret utanför inte medger något alternativ....
 
Äger själv ett gammalt Primus Easyfuel som är inköpt någon gång strax efter millennieskiftet. Det är stadigt och robust men inte så lätt.
...
Ett alternativ är att låna ett toppmonterat litet kök av en kompis. Vet inte vilken modell han har, men rimligen sparar jag då några hundra gram i vikt.
...
Ett annat alternativ är så klart att köpa något mer modernt, JetBoil eller liknande. Är dock inte så tilltalad av att byta ut fullt fungerande grejer ...

Har ni några råd och synpunkter?
/Calle

Bra tråd! Håller med om det mesta. Men borde det inte va så att om man säkert vet att diffen på ett par hundra gram mellan köken kommer att kvadda turen så bör man byta till det lättare. Annars finns nog flera alternativ. Det billigaste kan va att behålla sitt gamla fungerande kök men skippa den sista chokladkakan i packningen. En sån brukar väga runt tvåhundra gram. Bara en synpunkt. Kan va fel.

mvh/ricke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...