Tatrabergen och Gerlachovský štít

Jag ska göra en rundtur i Slovakien i slutet av juni och tillbringa några dagar med vandring i Tatrabergen. Där tänkte jag göra en tur till toppen av deras högsta berg, Gerlachovský štít. Jag startar från hotell Sliezsky dom och är ensam. Är det någon som har gjort turen och har några råd att ge?
 
Claes Grundsten har några sidor i sin bok "Vandra i Europa" om området. Bara några få toppar i Tatra är tillåtna att bestiga i egen regi dvs utan guide. Vad som gäller Gerlachovský štít borde vara googlebart toppen kallas av Grundsten "Gerlach".

Thure

PS jag blev nyfiken och hittade https://www.sliezskydom.sk/en/activities/summer/hike-to-gerlach/

"WHO WILL TAKE YOU TO GERLACH?

Gerlachovský štít is closed for unguided hikers. There is no marked trail going to the top; for safety reasons you are only allowed to climb it with an UIAGM certified mountain guide."
[/I]
 
Jag hade mer insikt än vad jag antyder i tråden, informationen genom hemsidan du hänvisar till har jag sett. Jag vet kanske inte vad mer jag hoppades på att få fram i tråden, det kanske inte finns något därutöver att tillägga. Tack ändå Thure för ditt bidrag.
 
Jag har varit i området men inte bestigit Gerlach. Vi kom på att vi ville bestiga den på plats, men förstod att att guide behövdes och det var för sent att boka innan vi skulle vidare. Vi gjorde inga djupare förfrågningar om det skulle gå att lösa på något kreativt sätt.

I efterhand hade det varit kul att få komma upp lite! I annars rekommenderar jag området.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...