6 - dagars vandring med Lchf

Hej

Har sökt och läst endel och verkar finnas många kunniga här.

Ska som sagt vandra i maj och kör en Keto/Lchf baserad kost idag och därför vore det trevligt att inte behöva köra torrpåsar på kommande vandring.

Har uppfattat många bra tips såsom:
-Kokta ägg
-Salami / Ölkorv
- Majonäs
- Olivolja

Har förstått att det inte är så komplicerat att torka egen köttfärssås och att det med varmluftsugn går att köra flera plåtar på samma gång.

Egentligen är jag inte så kinkig när det kommer till att käka samma sak fler dagar i rad så för mig skulle en eller två rätter funka.

Men det verkar ju finnas väldigt många tips och tricks och det är lite svårt att sortera.

Så alla LCHF:are kom med era bästa tips och typ en dags/veckomeny :)

Jag tänker lite såhär:
Frukost
Ägg med salami och majonäs

Lunch
Gärna nåt varmt som inte blir så mycket disk haha

Middag
Den rejäla måltiden då jag inte kan sova hungrig. Här tänker jag att tex egentorkad köttfärsås kan funka.

Jag kommer ju inte ha med mig stekpanna utan det ska vara rätter som funkar med ett kokkärl.

Mellanmål/Snacks
Nötmix / Ölkorv typ

Som sagt alla tips är välkomna
 
Du kan ju torka allt magert kött. Grönsaker, en del ska förvällas (googla). Läste här nyligen nån som torkade frysta grönsaker som ju redan är förvällda.

Varmluftsugn funkar säkert mycket bättre än vanlig ugn. Men blir det inte bra får du en billig torkapparat för under 500 spänn. Ingen stor kostnad i det stora hela och du har den ju kvar sen. Har bara traditionell ugn, men jag skulle riskera att baka prylarna mer än torka. Gör väl inget med den stekta köttfärsen, men med råa grejer.

Har också läst här om att folk torkar ägg (smet) och mal till pulver. Är lite tveksam dock med tanke på det höga fettinnehållet.
 
Jag tänkte ge mig på att torka köttfärssås först och främst.

Och grönsaker - har läst tips på zuccini, paprika, lök så det tänkte jag testa.

Jag får testa helt enkelt.

En fråga dock. Vilken vikt torkad räknar man med motsvarar otorkad, dvs hur stora portioner brukar ni packa?

Hur är det med förvaringen - läst att vissa har i papperspåsar, vissa i plastpåsar, vissa vacumförpackar vissa har i kylen vissa har i frysen.
 
Väg grejerna före och efter torkning så kan du räkna ut portionsstorlek. Eller laga så många portioner som du behöver, torka det och dela med antal portioner.

När det gäller frukt som äpplen och päron går ungefär 80% av vikten bort. Men jag torkar sånt ganska knaprigt.
 
Jag har använt heläggspulver och gräddpulver som jag köpt på www.friluftsmat.nu som har funkat bra. Gräddpulvret har jag haft i nästan allting jag äter, havregrynsgröt (jag kör ju inte LCHF dårå), linssoppor, köttfärssås etc etc. Förra året gjorde jag en curry på köttfärs, grönsaker och pulverkokosgrädde som jag torkade. Den blev ju ganska fet, så jag förvarade den i frysen tills det blev dags att åka. Min erfarenhet är att grönsaker, broccoli och vitkål är bäst IMHO, tappar ca 90%, medan fetare kött tappar max 50%, ibland bara 30%. Jag har även tagit med lax. Jag lagar inte specifikt för vandring utan ser till att det blir ordentligt med rester nån gång och trycker sen ut lax på en plåt med bakplåtspapper och ställer tillbaks i ugnen, 75-100 grader med lite öppen lucka.

Heläggspulvret blir väldigt bra äggröra. Man kan gärna ha i lite gräddpulver där med :)
 
Nikkaluoktasoppa, köttfärs, vitkål, purjo. Sen buljong (här är åsikten delad hos lchfare) och smör som smälter i.
Torkade 2400gr grönsaker o det blev 105 gr kvar.
På kostdoktorns sida finns recept på bars, jag gillar dem inte men de går nog att modifiera för smak. Ketobollar går ju också att köra som mellanmål.
Jag förvarar i plastpåsar i skafferi eller frys.

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
 
Det kan man ju fråga sig. Kanske kvalitén/ursprunget på äggen. Inget av företagen deklarerar ursprung eller tillverkningsland vad jag kan se.
 
Nikkaluoktasoppa, köttfärs, vitkål, purjo. Sen buljong (här är åsikten delad hos lchfare) och smör som smälter i.
Torkade 2400gr grönsaker o det blev 105 gr kvar.
På kostdoktorns sida finns recept på bars, jag gillar dem inte men de går nog att modifiera för smak. Ketobollar går ju också att köra som mellanmål.
Jag förvarar i plastpåsar i skafferi eller frys.

Skulle det funka att steka köttfärs, vitkål, purjolök och vitlök samt tomatpuré och sen torka det tillsammans eller blir det bättre om man torkar köttfärsåsen och grönsakerna för sig?

Soppan lät god.

Torka - svälla i vatten - koka snabbt i vatten med smör / gräddpulver i. Borde funka fint till middag / lunch.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schweingaard Vegitarisk mat för 6 dagars tur Friluftsmat 13
WilliamGurebo Kaloriförbrukning vandring Friluftsmat 14
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
grodanbolle Vad kör ni för bars vid vandring/uteliv? Friluftsmat 11
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
Mediana Förlorar aptiten vid vandring Friluftsmat 23
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
sofiah Dricksvatten vid vandring i södra Sverige Friluftsmat 15
Magnusmagnusson Kryddor pÅ Vandringen? Friluftsmat 0
grodanbolle Bästa snacks vid vandring? Friluftsmat 61
EHJ Hemmagjord rök för vandring Friluftsmat 9
granbom "Födelsedagstårta" på vandring Friluftsmat 14
vandrar Mat under Vandring i USA Friluftsmat 7
arjaeli Billig och god frystorkad mat för längre vandring Friluftsmat 3
grodanbolle Min matlista för en veckas vandring. Friluftsmat 11
emmafuruvik Vandring runt helags, sylarna? Friluftsmat 5
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Specialkost på vandring? Friluftsmat 2
Elin75 Paddlingsmat som är LCHF utan kött?! Friluftsmat 4
tlundberg LCHF-recept för hemmatorkning Friluftsmat 15
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
avslut111101 LCHF som friluftsmat Friluftsmat 56

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...