Abonnemang Spot SPT?

Men yrkesmässigt.... I skogen hemma.... Nja

Det fältarbete jag ägnar mig åt är inventering i samband med bildning av naturreservat, och tanken är självfallet att jag, den dag jag bryter benet i ett stenskravel i norra Värmland, ska kunna trycka på knappen och få hjälp i stället för att ligga där och vänta på att nån ska sakna mig när kvällningen kommer. Men det ska jag alltså inte hoppas på fungerar?
 
Men på fjället uppe i norra delen av Norrbotten fungerar den riktigt bra. Vad jag vet. De kan åtminstone följa oss hemmavid men en SOS har jag ingen aning om och det är väl därför man har med sig en såm grunka

Spot fungerar ändå sämre ju mer kuperad terrängen blir och ju längre norrut du kommer.
Jag samtalade med en tjej från Baltikum som vandrade Kungsleden ensam över middagen på Saltoloukta för några år sedan. Hon hade en spot och lovat sina anhöriga att skicka ett ok varje dag. En dag i närheten av Aktse kom inte meddelandet fram (något hon inte var medveten om) och de anhöriga blev direkt oroliga, kontaktade polisen som började ringa runt till stugvärdarna för att söka efter henne. Så att förlita sig på Spot kan vara osäkert, och har du otur och hamnar i nöd är det inte alls givet att du kan påkalla hjälp från den plats där du befinner dig. Dessutom är det en central i Houston som enligt avtalet fattar beslut om du faktiskt är i nöd och om de skall påkalla hjälp, helt olikt ex en PLB som är kopplad direkt till räddningscentralen hos myndigheten.
Att Spot dessutom sänder med 0.5W effekt jämfört med en PLBs 5W påverkar givetvis också möjligheten att en nödsignal att nå fram.
 
Iridium

Tyvärr är det nog så att geostationära satelliter (Globalsat) har en mycket dålig täckning i skog och i de norra delarna av vårt land. Iridium som har ett system med satelliter som rör sig i förhållande till jorden fungerar mycket bra men kan däremot förorsaka en fördröjning på 10 - 20 minuter om satelliterna skulle befinna sig i "fel" läge, Spot har jag provat i skog - det blev omedelbart en retur till leverantören. InReach fungerar däremot klockrent men så använder dom Iridium också.
 
Krävs det inte licens för PLB om den sänder med 5W?

Jag hade gärna gått utan men i just detta äventyr så måste jag ha en och jag har en Spot efter min far som jag tänkt använda. Får väl klura vidare på det där. Abonnemanget verkar ju nästan lika dyrt som att hyra en InReach iaf.
 
Krävs det inte licens för PLB om den sänder med 5W?

Jag hade gärna gått utan men i just detta äventyr så måste jag ha en och jag har en Spot efter min far som jag tänkt använda. Får väl klura vidare på det där. Abonnemanget verkar ju nästan lika dyrt som att hyra en InReach iaf.

Nej, krävs ingen licens för PLB, inte heller några kostbara abonnemang. Registreringen hos Flyg- och Sjöräddningscentralen är gratis. Kostnaden för en PLB är inköpet samt batteribyte (i mitt fall var 6:e år då jag har en ACR ResQlink+ PLB)
 

avslutad210712

Gäst
...

Hon hade en spot och lovat sina anhöriga att skicka ett ok varje dag.
.....

Kanske just därför man inte ska lova att man hör av sig varje dag. Oavsett teknik kan det falera med oroliga hemmavid som kanske larmar fjällräddningen i onödan.
 
En annan sak, jag pysslar en del med radios och vi har ett säkerhetsavstånd på 0,5m när vi sänder på 5W om jag minns rätt, från antenn alltså. Hur blir det med PLB?

InReach har ju så man kan betala 30dagar i stöten men jag vill helst slippa köpa en pryl till om det inte behövs. Enligt Spots egna täckningskartor från 2017-06 så ska det inte vara ett problem även om de erkänner att berg kan komma ivägen.

Någon som vet om InReach Explorer gps-karta fungerar utan abonnemang ungefär som vanliga gps:er?
 
En annan sak, jag pysslar en del med radios och vi har ett säkerhetsavstånd på 0,5m när vi sänder på 5W om jag minns rätt, från antenn alltså. Hur blir det med PLB?

En PLB är väl passiv tills man aktiverar larmet så den korta stunden behöver man nog inte oroa sig för exponeringen.

Den har ju ingen annan kommunikation än att larma om skarpt läge, logga spår etc. går inte.
 
Den karta som följde med inReach när jag köpte den för ungefär 5 år sedan var helt värdelös. Finns det någon med en ny inReach som har annan information så rätta mig är ni snäll.

Det låter ju rätt värdelöst. Tycker det är rätt mycket pengar för ett rätt begränsat användningsområde. Om det gick att använda kartan även utan att abonnemang så skulle ju nyttan vara lite större.
 
Du har fullständigt rätt! Vi kan förmodligen förvänta oss en kombination av inReach och en vanlig GPS från Garmin. Troligtvis var det väl därför dom köpte bolaget in Reach. Synd bara att det skall ta sådan tid att få fram en ny produkt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...