Bästa skridskoryggsäcken

Funderar på att köpa en ryggsäck bara för långfärdsskridskoåkning. Har i dagsläget inte någon riktigt lämplig säck i lagom storlek 35-40 l. Utan sätter grenrem mm på en som är för stor eller en som är för liten (35 l men trång att packa på vettigt sätt).
Vilken är bäst av de säckar som finns på marknaden idag? Jag hittar två från Lundhags - Exa 40 och Gero 35, en från Fjällräven - Långfärd och en från Zandstra (som är jämförelsevis billig men ser "billig" ut också). Exa 40 verkar vara näst billigast på knappt 1300:- (xxl).

Finns det någon mer säck som jag borde överväga?
Vilken är bäst och varför? Mest skridskosäck för pengarna?

/Anna
 
Jag kan inte uttala mig om de dyrare säckarna, men vill bara tala om att det finns ett billigare alternativ på Stadium. Se
http://www.stadium.se/klader/accessoarer/220443101/everest.adv-hiking-45l.navy

Jag köpte själv motsvarande skridskosäck på Stadium för två år sen, den modell som fanns då, men väldigt lik denna. Har iofs inte hunnit åka så många skridskoturer med den än, men använt den till annat, och jämfört med många andra ryggsäckar jag har haft så känns kvaliten helt okey.
 
Vilken modell på Ospreysäck är det som gäller? Är den färdig för skridskoåkning eller behöver man fixa grenrem mm själv?
(Gillar min Osprey exos på 60l. som jag har i fjällen)
 
Det kanske går att komprimera din 60-litare med remmar. Om den blir lagom stor att packa ett komplett ombyte gärna i två vattentäta påsar (över o underkropp var för sig) och lite matsäck, och nån rasttröja är den lagom. Kolla med detta och se om du blir nöjd. Jämför sen lite med andras säckar när du är ute och åker, så hittar du nog ditt ideal.
Kör själv med en från Stadium, fast ser lite annorlunda ut än bilden. Funkar bra.
 
Osprey Talon 33 kör jag och många andra med, både män och kvinnor verkar gilla den likväl som snabba långskrinnare och dom som åker lite mer sansat. Väldränerad och suger väldigt lite vatten också.

Enda nackdelen är det extremt klena spännet till midjebältet, jag har använt en karbin för att koppla ihop kastlinans förlängning med grenremmen så att midjebältet frikopplas.

Kostar under tusenlappen på nätet.

Problemet med en för stor ryggsäck är att en inte fyller den, så det finns plats för en massa vatten att ta sig in om en plurrar. Det blir tungt att ta sig upp med 15 extra kg i ryggsäcken....
 
Jag använder en Lundhags Gero WP 35 eller en Osprey Exos 46.

Mest blir det Geron, den känns betydligt rymligare än 35 liter, samt är vattentät och har fästpunkter för grenband och kastband samt sidofack lämpliga för räddningslina.

Har inte provat plurra med den än dock så jag kan inte uttala mig om flytkraften blir "för bra".
 
Tack för input alla!

Nu har jag lite olika modeller att spana efter och testa både de färdiga skridskosäckarna och sådana man kan fixa i ordning själv.

/Anna
 
Jag kan inte uttala mig om de dyrare säckarna, men vill bara tala om att det finns ett billigare alternativ på Stadium. Se
http://www.stadium.se/klader/accessoarer/220443101/everest.adv-hiking-45l.navy

Jag köpte själv motsvarande skridskosäck på Stadium för två år sen, den modell som fanns då, men väldigt lik denna. Har iofs inte hunnit åka så många skridskoturer med den än, men använt den till annat, och jämfört med många andra ryggsäckar jag har haft så känns kvaliten helt okey.

Frun har en tidigare variant av stadiums skridskosäck och en nackdel med den är att den faktiskt väger en hel del för sin storlek. Tror dessutom att stoppningen/vaderingen skulle suga åt sig en hel del vatten om man plurrar med den - men annars bra pris för en säck.

/Patrik
 
Hustrun och jag har sedan ett par år varsin Lundhags Gero 35. Den är helt vattentät (ingen extra säck invändigt alltså). Den lilla fickan för lätt åtkomliga småprylar är också vattentät. Säcken har följaktligen mycket stor flytkraft. Man gör klokt i att inte ha grenbandet alltför spänt så att säcken kan flyta upp en bit innan den lyfter kroppen. Höftbandet kan vändas på så att det hamnar i en låg alt. högre position. Div. spännband ger möjlighet till god passform över ryggen. Inte en massa onödig dekor utanpå. Vi hade våra gamla säckar i 25 år innan vi hittade denna. Vi är nöjda.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...