Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning

När jag gjorde lumpen och vi sköt skarpt eller sprängde i skogen så hade vi vakter utplacerade vid tillfartsvägarna. Man får intrycket att sådana saknades här.
 
Infartsvakter kan finnas utplacerade, eller inte, det beror på de lokala instruktionerna för skjutfältet som varierar beroende på var i landet man rör sig. Behovet av vakter kan bedömas vara mindre vid ett skjutfält i Norrlands inland jämfört med ett som ligger stadsnära och nyttjas som rekreationsområde av lokalbefolkningen när övning inte bedrivs.

...Om jag minns min SäkI G rätt, såhär i efterhand.

Men alla stigar kan aldrig övervakas helt, det ligger ju i MTB-cyklisters, svampplockares och övrigt friluftsfolks natur att de inte per automatik håller sig till vägarna. Därför krävs det att man läser på anslagen som är uppsatta vid infartsvägar skjutfältet är avlyst eller inte, där framgår det tydligt vad verksamheten för dagen är. Ofta finns även info på ansvarigt regementets hemsida.
 
När jag gjorde lumpen och vi sköt skarpt eller sprängde i skogen så hade vi vakter utplacerade vid tillfartsvägarna. Man får intrycket att sådana saknades här.

Tillfartsvägarna är igenbommade och skyltar är uppsatta med kartor över området och information om vilka tider skjutningen pågår. Dessutom så informera man i lokala medier om skjutningarna. Så informationen finns och är tillräcklig, i alla fall vid tillfartsvägarna. Nu är det ju inte säkert att en moutainbikecyklist använder sig av dessa tillfartsvägar, utan hittar egna stigar som dom tar sig fram på. Då spelar det ju ingen roll om vakter är utposterade längs tillfartsvägarna eller inte.

Ska man ge sig in på ett militärt övningsområde så tycker jag att man bör ta reda på om och när det skjuts där. Det gör man enklast genom att läsa dagstidningen, ringa närmaste militära myndighet, närmaste polismyndighet eller Länsstyrelsen.
 
De erfarenheter jag har av sprängtjänst, så brukar man göra sådant en bra bit från eventuella genomfartsvägar eller ringvägar på övningsfältet, med tanke på att riskavståndet brukar vara ett par hundra meter.

Ansvaret ligger dock på den som cyklar in på övningsområdet. Det råder som oftast tillträdesförbud när övning pågår. Ska kungöras på de stora vägarna in. Brukar själv knata runt på närliggande övningsområden och njuta av avskildheten. Antalet besökare är inte många. Skulle dock aldrig ge mig in på ett sådant utan att titta på anslagstavlorna efter eventuell verksamhet. De flesta avlysningarna finns även anslagna på Försvarsmaktens hemsida. http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/viktiga-meddelanden/skjutfalt-och-avlysningar/
 
Nära skjuter ingen hare

Ränneslätt!

Gjorde lumpen i Eksjö 92-93 (Brigadspaning) och vistades mycket i omgivningarna kring Ränneslätt och Vittingen.

Förstår precis hur lätt det är att missa avspärrningar då hela området är nerlusat med stigar, endurospår och
småvägar.

Då jag låg inne var det även tillåtet att framföra motorfordon(civiltrafik) på området så det hände ofta att befäl
skällde ut (eller blev utskällda) förvirrade bilister cyklister fotgängare som ibland struntat fullständigt i skyltar bommar etc.

Även vi värnpliktiga missade ibland eller hade felaktig information om pågående övningar sprängningar, dock
var det ju två regementen på den tiden och övningar kolliderade ibland.

Är faktiskt inte ett dugg förvånad då en växande egoism växer fram i vår värld, jag ska cykla här, jag ska fram,
jag har bråttom, jag ska bara, etc etc

Var uppmärksam så lever du längre.....
 
Ränneslätt!

Gjorde lumpen i Eksjö 92-93 (Brigadspaning) och vistades mycket i omgivningarna kring Ränneslätt och Vittingen.

Förstår precis hur lätt det är att missa avspärrningar då hela området är nerlusat med stigar, endurospår och
småvägar.

Då jag låg inne var det även tillåtet att framföra motorfordon(civiltrafik) på området så det hände ofta att befäl
skällde ut (eller blev utskällda) förvirrade bilister cyklister fotgängare som ibland struntat fullständigt i skyltar bommar etc.

Även vi värnpliktiga missade ibland eller hade felaktig information om pågående övningar sprängningar, dock
var det ju två regementen på den tiden och övningar kolliderade ibland.

Är faktiskt inte ett dugg förvånad då en växande egoism växer fram i vår värld, jag ska cykla här, jag ska fram,
jag har bråttom, jag ska bara, etc etc

Var uppmärksam så lever du längre.....
Nu kanske jag missförstår, men jag läser verkligen ditt inlägg som "det var förvirrat och det kom folk vimsandes över fältet under övningarna förr i tiden också", snabbt följt av det standardiserade klagomålet om hur vårt samhälle försämras på något godtycklig sätt och hur det därför plötsligt blivit problem. Wtf?
 
"EKSJÖ Två mountainbikecyklister var sekunder från att dödas på Ränneslätt vid lunchtid under söndagen. De trotsade avspärrningarna under en pågående övning."

http://www.smt.se/article/tva-cyklister-nara-doden/

Jag lärde mig nu att 135mm sprängraketer var något vi hängde på Drakar, Viggar och skolflygplan:
http://www.smhs.eu/gallery_243.html

Jag är också uppväxt nära militärt (när-)övningsområde men lekte inte där utan att vara säker på att det inte övades just då. Det lärde jag mig redan som liten.

/Patrik
 
Ni är duktig ni.

Berätta mer om varför det behövdes vakter förr i tiden?

Om det nu är det nutida samhällets ökande egoisms fel och att förr i tiden så fick vi minsann lära oss.

;)
 
Ni är duktig ni.

Berätta mer om varför det behövdes vakter förr i tiden?

Om det nu är det nutida samhällets ökande egoisms fel och att förr i tiden så fick vi minsann lära oss.

;)

Att det fanns vakter förr tror jag mer det beror på att det fanns värnpliktiga att kommendera till att vakta utan större marginalkostnad. Med dagens anställda och arbetstidreglerade soldater skulle troligen någon med kollektiavtalad lön behöva stå och vakta och det är dyrt nog att öva själva soldaten idag och då är en stålbom billigare i löpande kostnad än varmblodig vaktpersonal.

Vilket som ger bäst utestängade effekt av obehöriga värderar jag inte.

Tror inte det har med egoism eller inte att göra, möjligen oförtänksamhet kombinerat med lite lättja att inte kolla upp avlysningsinformation före cykelturen, för de flesta bara några mobilklick bort.

/Patrik, som minns en pansarbataljonsskjutning på Ravlunda som plötsligt fick eld upphör pga en fritidsfiskare i snabbgående styrpulpetbåt, tror fritidsfiskaren bötfäldes (obehörigt tillträde till aktiverat skyddsobjekt) och han kom undan oskadd med blotta förskräckelsen då han insåg vad som kunde hänt då han körde bland flytande skjutmål för centurioner
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrhandley Enkät för mtb cyklister Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
hassex Filmtajm Hallsta mtb spår Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...