Lös häl > fast häl > suger pung. Tips?

fast häl är inget bra

Fast hälsskridskor är inget bra alls faktiskt, det motverkar människans naturliga balanssinne. titta på en fasthälsskridsko, bindingarna sitter jättelångt bak på skridskon vilket medverkar att mitten på skridskon inte är mitten på skon/foten. du står helt enkelt för långt bak, löshäls är mycket bättre då du hamnar rätt om man monterar löshälsbindningarna korrekt.
;-)
 
Tycker att häl och tå skall sitta på samma ställe i förhållande till skenan på fasthäls och löshälsskridskor.

Thure
 
Jag började åka med fasthälsbindingar och det gick inte alls bra. När jag bytte till tåbindingar åkte jag genast mycket bättre.
Dock har jag gjort som du och gått till fast häl igen. Inte permanent men bara för att testa på det lite mera med mera erfarenhet i bagaget. Och nu åker jag precis lika bra med fast häl som med lös. Absolut ingen skillnad.
Det går lite långsammare för mig med fast häl men det beror nog på att mina gillbergsskridskor (de med fast häl) har bredare skena.
 
Gammal skidåkare som började med skridskor som alternativ till längdskidorna under snöfattiga (men kalla) vintrar.

Gick direkt på skridskor med skidbindningar så jag kunde använda mina skatepjäxor, dvs löshäl.

Åkt så i ca tio år med mycket nöje och stor behållning. Framförallt möjlighet till rejäla träningsliknande pass med både hög puls och hög fart.

Köpte nu ett par skridskor med fast häl och gjorde om dom så att jag skulle kunna använda mina vandringskängor, med baktanken att vandra till fots en bit, ta fram skridskorna och åka en bit osv.

Helt totalt värdelöst. Kändes helt bakvänt och framförallt omöjligt att få någon fart på grejerna.

Saknade att kunna lägga mer vikt framåt och det kändes obehagligt att hitta det här nya balansläget.

Misstänker att dom flesta gjort motsatt resa, börjat med fast häl och sedan gått till lös, men någon kanske kan leva sig in i vad jag kan tänkas behöva ändra på.

Eller går det överhuvudtaget inte att få någon fart alls på skridskor med fast häl?

Efter många års skridskoåkande kan jag intyga att det går alldeles utmärkt att få rejäl fart med fast häl.
 
Min erfarenhet efter att ha åkt båda typerna är att det går lätt att byta från fast till lös häl, tvärtom känns ofta lite underligt, kräver viss tillvänjning. De flesta jag pratat med tycker att nybörjare lär sig lättare med lös häl. har också lagt märke till på tur att många erfarna fasthälsåkare inte åker med rena skär utan ofta med "tåfjutt utåt". Går att åka renare med fast också men är lite mer krävande att lära sig IMHO.

Vad avser tåfjutt så blir den väl till om man har kvar tekniken från hockeyrinken. Med rätt teknik och fast häl blir det absolut ingen tåfjutt
 
Nästan lite OT, men vill man av någon orsak få bort tåfjuttandet så kan man börja åka skate. Längdskidor i fri stil alltså. Tåfjuttar man där fastnar skidan i snön. Nöter man på och skejtar mycket så finns det stor chans att man sedan lyfter skridskorna väldigt "rakt", "platt" eller vad man nu ska kalla det. Själv har jag gjort tvärtom. Börjat trycka ifrån med lätt tåfjutt i slutet av skäret och fått upp farten lite bättre på det viset. Men första gången jag tog till tåfjuttande var det -20 grader ute och det började bli kallt om fossingarna. Tänkte att jag måste röra mer på själva foten. Då försökte jag tåfjutta och tamejsjutton så gav det resultat! Är det förresten inte lättare att fjutta när man åker löshäl?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
torpet Lite om fast häl, lös häl och 'glapp' Långfärdskridsko 1
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
sulfolobious Skena fast häl vs lös häl Långfärdskridsko 2
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Hinka Lös häl Långfärdskridsko 6
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
Jörgen Larsson Är skridskor med lös häl att rekommendera? Långfärdskridsko 19
JRud Nordic Norm 75mm lös häl? Långfärdskridsko 6
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Anders.Appelqvist Lös häl med klack? Långfärdskridsko 2
BKC Hur lös är lös häl? Långfärdskridsko 15
Jonas.O Almgrens snabb + lös häl? Långfärdskridsko 3
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
angelikaj Skridskor med Lös häl Långfärdskridsko 3
Bertil Lös häl med sidoförflyttning Långfärdskridsko 0
lennug Lös häl. Långfärdskridsko 0
Göte2 Lös häl Långfärdskridsko 0
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
pekvirk lös häl med vandringskor Långfärdskridsko 8
bennys Lös häl igen? Långfärdskridsko 14
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
vilmas Häl löst, bästa paket? Långfärdskridsko 0
sigvard Klokt att börja med fast häl? Långfärdskridsko 9
Nuskani Hur sätter man fast? Långfärdskridsko 8
Rajjan Salomon XA Adventure fryser fast Långfärdskridsko 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...