Allemannsrättens framtid

I diskussionstråden "Dags för en lång nationell led" berördes frågan om allemannsrätten. En intressant fråga och värt att diskutera mer.
Hur vill vi ha det med allemannsrätten? Kan och ska den överleva? Behöver den anpassas? Har den blivit otidsenlig?

Jag vill starta diskussion så här:
Allemannsrätten är visserligen mycket värdefullt. Men inget är evigt och tiderna förändras. Det som var bra och rätt förut, behöver inte vara bra och rätt framöver.

Allemannsrätten förutsätter egentligen att det är få människor som rör sig på stora ytor. När antalet människor på vissa ställen i naturen blir allt fler då måste kanske tillgänglighet balanseras mot naturskydd och dylika interessen.

Jag har paddlat vid Immeln och vid varje liten ö fanns det gott om spår efter människor och deras efterlämningar och har jag vandrat på Kungsleden och i Jämtland och sett hur mycket folk som rör sig där och hur det sliter på naturen.

Allemannsrätten kanske inte är anpassat till en tid där tusentals vandrare från hela världen vill vandra samma led och där organisationer som STF organiserar gruppresor i paketform i fjällen eller kommersiella aktörer som Fjällräven skickar tusentals människor på en gemensam vandring eller bärföretagens inhyrda plockare drar genom skogen i skaror.
(För att undvika missförstånd: Jag bor ibland på STF stugor, jag använder Fjällrävenprodukter och jag köper blåbärssylt på burk i affären.)

Vi kanske behöva förändra Allemannsrätten för att säkra att alla människor även i framtiden har tillgång till vacker och skaplig "orörd" natur? Eller är fjällvandringens uppsving bara en övergående fenomen, begränsad på Kungsleden och Jämtlandstriangeln?
 
Intressanta och relevanta frågeställningar tycker jag.
I normalfallet är reflexsvaret alltid att värna vår allemansrätt men precis som du säger kanske man måste utvärdera utformningen efter ändrade förutsättningar.

Har aldrig tänkt tanken tidigare men relevant tycker jag.

Det svåra blir naturligtvis hur man ska utforma en ändring om det behövs. Kanske allemansrätten bara ska gälla privatpersoner och inte kommersiell verksamhet ?
 
Det finns även stora frågetecken tex runt skidspår eller MTB-leder. På många ställen så vill dom nu ha betalt i form av spårpass och liknande, även om det är en bra bit bort från Hotellet, eller uppe på kalfjället.
Enligt Allemansrätten får man åka som man vill. Vad gäller ??
 
De som lämnar spår efter sig nyttjar inte allemansrätten skulle jag vilja påstå.

Vill vi ha det som i USA, där enda sättet att komma ut i naturen i princip är via statligt ägda nationalparker, allt annat är tillträde förbjudet? Hur skulle t.ex. båtlivet se ut i Stockholms skärgård om man behövde markägarens tillåtelse att lägga till nånstans? Kajakindustrin skulle antagligen dö ut helt om man inte kunde tälta på nån kobbe nånstans.

När tusentals människor färdas till samma plats så är det ju nåt där som lockar. Är det bara naturen i sig som lockar dit dem, eller finns det ekonomiska intressen bakom? Folk blir ju knappast medvetna om en plats om inte nån berättar om den, så vem eller vilka är det som sprider berättelser som gör att folk vill ta sig till vissa platser?
 
Stora grupper var aldrig meningen...

Allemansrätten var - som påpekats- inte avsedd för kommersiell verksamhet.

Vid kommersiell ridning så krävs samråd med markägaren trots att allemansrätten gäller även ridning. Det borde också vara det samma för andra sätt att ta sig fram i stora grupper, finns risk för att skador uppstår så skall samråd med markägare ske.

Kanske måste man också göra som på en del andra ställen, reglera hur många som får befinna sig inom ett visst område, för att inte slita ned delar av t.ex. fjällkedjan orimligt mycket. Det vore mycket tragiskt att behöva införa en sådan typ av begränsningar men det vore än värre om Jämtlandstriangeln förvandlades till ett stort krondike där ingen kan gå när det regnar. Bitvis börjar ju det bli ett faktum redan.

En lösning skulle kunna vara att göra ett kvalificerat underhåll av sträckor som är hårt belastade så att dom tål slitaget, frågan är väl då vem som skall betala. Egentligen är det också en självklarhet, det är dom som går där som skall betala.

Jag vill ha kvar allemansrätten som den är men....

Det är inte lätt det här!!
 
Att vandra tillhör våra basala friheter liksom att cykla eller paddla. Där har jag svårt att acceptera andra regleringar än typ fågelskydd. I Norge har man t ex tillträdesförbud i vissa områden när vildrenen kalvar.

Man skulle kunna begränsa antalet tält vid en stugplats och liknande.

Allemansrätten skulle kunna förtydligas lite mer. Hur stora grupper som kan hävda allemansrätt är en sån sak.

Thure
 
Det som känns fel för mej är att man får plocka bär och svamp kommersiellt i annans skog. Att man tar några bär och stoppar i munne medan man är ute och går kan jag tycka är OK men att storskaligt plocka bär i annans skog för att tjäna pengar känsn fel tycker jag.

Visst kan man invända att många bär skulle bli oplockade annars men otur för den markägare som själv vill plocka sina bär.

/Patrik
 
Absolut. Skulle just säga att man till att börja med kan förbjuda kommersiell bärplockning i organiserad form av den typ som pågår nu. Annan sak om jag, eller tango, som privatpersoner gillar att plocka bär och tycker det är kul att sälja lite på torget sen.

Som tidigare sagts är det ju stort antal människor på samma plats som är problemet. Ett relaterat problem är att intressen som brukar betraktas som goda krockar ibland. Det ser inte så kul ut där en stor orienteringstävling dragit fram. Men att kritisera sportevenemang är inte så gångbart.

Allemansrätten i betydelsen att vi som individer ska få röra oss fritt i skog och mark, lägga till vid stränder o.s.v. är jag beredd att försvara till nästan vilket pris som helst. Organiserade och/eller kommersiella evenemang kan möligtvis diskuteras.
 
Senast ändrad:
Förresten tror jag det redan finns en politisk diskussion om det där med bärplockningen. Har för mig att jag läste nåt för något år sedan.
 
Bär/svamp

Det där med bär och svampplockningen har stört mig länge. Jag är av den uppfattningen att man endast skulle få plocka för "eget bruk".

Måste utländska plockare ha tillstånd från markägare för att få plocka? Eller får dom härja fritt?
 
Jag tycker allemansrätten är bra som den är, men skulle helst se att den begränsas till att endast gälla för svenska medborgare. Turister får gärna komma hit, men de ska inte ha samma frihet och rättigheter som vi. Ev skulle man kunna sälja olika tillstånd där de planerar att turista. Som fiskekort typ.
 
Jag tänker lite så här att Allemansrätten inte handlar om leder, organiserad bärplockning och evenemang, utan om rätten att vistas i naturen utanför organiserade leder, att plocka bär till sig själv utan att be om lov och att springa genom skogen utan att det är en organiserad tävling.

Det är längs vandringslederna man ser slitage i fjällen. Samtidigt är det just vandringslederna som (troligen) skulle finnas kvar om allemansrätten inte gällde.

Så det är inte allemansrätten som borde diskuteras, utan evenemang och anläggningar.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...