|
Transportera Allt från ryggsäckar till flygplan |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
Slitstark Rejäl Ryggsäck
Hej!
Söker en rejäl, slitstark och kvalitetsryggsäck för -vandring i fjällen/ Alaska etc, 3-4 veckor och - sedvanlig backpacking. 75-85 liter. Det viktigaste är att den är av bra kvalitet, rejäl, slitstark. Vilken modell skulle ni rekommendera, utifrån er egen erfarenhet? Exped? Osprey? eller Gregory Baltoro https://www.rei.com/product/12 ... 75-pack-mens Tacksam för tips utifrån era egna erfarenheter!=)=) Senast redigerad av clindh den 2019-08-11 klockan 15:21 |
|
|||
|
|||
Haglöfs Alaska - med Mantorsele
|
|
|||
|
|||
Tja, Mr. H
Ser att du redan 9/5 deltog i en tråd om ryggsäckar där det gavs en hel del mycket bra tips på kvalitets-ryggor från välkända tillverkare. Dock, det verkar som du av någon anledning `snöat´ in dig på något med namn Gregory Baltoro?? Berätta gärna lite mer om de ryggsäckar du provat i sportbutiken och vad som varit bra - dåligt. Jag testade många säckar innan jag skaffade min Exped Expedition 80 men vi är alla olika i konstitutionen så köp aldrig på enbart rekommendationer / reklam. |
|
|||
|
|||
Citat:
Kvaliteten i material och konstruktion är överlägsen i kajkan, men den är tyngre. För mig gör inte 1-2 kg någon skillnad. Lycka till! |
|
|||
|
|||
Citat:
Naturligtvis är osprey aether inte lika överdimensionerad som alaskan (alaskan är ju närmast av militärstandard), men jag tycker ospreyen är ordentligt byggd. |
|
|||
|
|||
![]() Har använt denna säck på några fjällvandringar nu och är hittills mycket nöjd:
-slitstark -bekvämt bärsystem -vattentät -lätt=2,5 kg Har bla haft Kajka och Norröna tidigare och tycker att Exped är likvärdig om inte bättre, framför allt mht egenvikt och vattentäthet. Absolut värt att prova denna modell om du inte gjort det redan ! Enda nackdelen är väl priset, men jämförbara konkurrenter ligger nästan i samma härad... |
|
|||
|
|||
Jag tycker Crux AK70 är svårslagen när det gäller kvalitet och vikt. 77 L och 1,5 kg. Jag har använt min i 10 år nu och har även en AK47. Grymt bra säckar om man gillar lite mer avskalade, slitstarka modeller.
https://www.crux.uk.com/product/3g-ak70-rt |
|
|||
|
|||
Citat:
Hej SOTO och andra som delat med er av era kunskaper i denna fråga! Ja, fråga i frågas i en spalt här om samma fråga. Nu börjar det bränna i knutarna, så tänkte jag gör en egen fråga. Ja, den här Gregory Baltoro har jag läst om några gånger och fastnat för...snöat in=)=). Dock inte testat den på riktigt, så att säga. Det jag läst om den så verkar den vara rejäl. ( men mina kunskaper är inte så superstora av kvalitetsryggsäckar). men har fastnat för den på något sätt=). Har även i butik fått rekommendationer för Exped. Har även varit på Naturkompaniet och tittat, frågat o testat. Där fanns ju bland annat Fjällräven Kaika. Den kändes ju bra. Men det är ju endast ett litet test i butiken. Tack igen för era erfarenheter. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lycka till. |
|
|||
|
|||
Lk70?
Slitvarg |
|
|||
|
|||
Arcteryx Naos 70 har jag burit massor och den sitter bra upp mot 30kg. 70 antyder 70l men min lastar nog närmare 85. Bra bärsystem och vattentät med rullstängning gör den optimal i packraft, kanot etc. vilket jag ofta använder.
Vet inte om de har någon motsvarande modell nu, de begagnade ser ut att gå för dyra priser, fyndade min. /G |
|
|||
|
|||
Lk 70 3,8 kg tom.
bevare oss go tur |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|