Mackjärn över öppen eld

Jag särskilt varna trådstartaren om att användandet av knäckebröd i järnet inte kommer att ge särskilt aptitliga mackor.Särskilt om det används senap.

Mitt mer seriösa förslag är att använda salami istället för skinka när du gör mackor i järnet. Ger en smaskig, salt och flottig smak. Om man nu inte är veg förstås.
 
Jag särskilt varna trådstartaren om att användandet av knäckebröd i järnet inte kommer att ge särskilt aptitliga mackor.Särskilt om det används senap.

Morsan brukar ibland köra knäckebröd i brödrosten, tillför tydligen något. Såg i ett matlagningsprogram en kock grädda av en plåt knäckebrödsskivor innan han gjorde mackor av dom.

Senapsläget avgörs av pålägget och humöret.

/John

Ps Prova en macka med bara smör o senap som pålägg!
Ds
 
Självklart kan man ha senap på en smörgås, men jag förstår inte varför ingen ännu nämnt det godaste pålägget av dem alla i kombination med just senap, nämligen falukorven. Och då helst Melkers Original! Knäckebröd, vitt fluffbröd eller torra rågrutor spelar då mindre roll.

Och att ha falukorv i smörgåsen när den körs i mackjärn är jädra mig inte dumt alls! :)
 
Det är inte Melkers jag driver med. Det är oskicket att ha med original i produktnamnet.
Det är ju en uppenbar lögn, receptet, maskinparken och tillverkningssättet har ju ändrats otaliga gånger, hos samtliga tillverkare.

Mormors köttbullar efter gammalt recept, innehöll säkert från början ingredienser som senare blivit förbjudna. Definitivt innehåller dom massor av ingredienser jag inte förknippar med hemmagjorda köttbullar.

Detta gäller nästan all industriframställd mat.

/John
 
Vilket är orginal?
Det nya köttet av bättre kvalitet, eller det sämre man använde förr?

https://www.dt.se/artikel/melkers-flyttar-hem-tillverkningen-av-falukorv-fran-smaland-till-falun

/John

Hur den var före 2015 har jag ingen aning om men den jag åt förra veckan var god som vanligt. För mig är Original bara en del av produktnamnet och signalerar inget mervärde eller extra om att den "alltid har varit just så här". Antar att jag sällan hakar upp mig på saker.

Just det, Färilakorv funkar också fint på mackan.
 
Aldrig provat att rosta hårt bröd, men jag tror på idén. Det blir nämligen jättegott att göra varma mackor i ugnen på knäckebröd. Prova!
 
Hur den var före 2015 har jag ingen aning om men den jag åt förra veckan var god som vanligt. För mig är Original bara en del av produktnamnet och signalerar inget mervärde eller extra om att den "alltid har varit just så här". Antar att jag sällan hakar upp mig på saker.



Just det, Färilakorv funkar också fint på mackan.

Färila korven passar till det mesta. Gott att strimla på hemmagjord pizza.
 
Aldrig provat att rosta hårt bröd, men jag tror på idén. Det blir nämligen jättegott att göra varma mackor i ugnen på knäckebröd. Prova!
Knäckebrödspizza har jag prövat och är riktigt gått. Kanske går att göra i mackjärn. Annars är makrill och ost en bra ingrediens om man ska grilla macka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.