Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-09-18, 10:29
Slitvargen Slitvargen är inte uppkopplad

Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen

Teoretiskt är det möjligt att starta vandringen vid Adolfström längs Kungsleden, därefter efter ca 10 km ta västerut och vandra längs Svajppa. Sedan vandra norr längs den stig som är utmarkerad mellan Skaule och Laisstugan. Därefter tar man leden öster om Gåbrek som slutligen leder en ut till Silvervägen.

Turen skulle onekligen vara intressant, särskilt vid klar väderlek. Nu till följdfrågorna om denna tur.

Är det möjligt att ta sig genom den täta vegetationen som är markerad längs Svajppa? Är det möjligt ta sig genom om man tar lite höjd och går på skrå?

Kanske t o m någon har vandrat sträckan?

//Slitvargen
Svara med citat
Gammal 2019-09-18, 12:56
Swift Swift är inte uppkopplad

Den här sträckan beskriver Grundsten i boken Vandra Kungsleden 3 som Färdväg E Svaipa. Han verkar inte se några större problem men det kan ju vara bra att läsa på om hans tips längs vägen.

Jag har själv inte gått här, men jag har kollat kartan flera gånger. Jag har då sett ett problem i att komma över Klibbuojuhka. Grundsten går bara över bron, men boken är tryckt 1995. På kartan finns idag ingen bro, men den syns i flygbilden. Dess status är således oklar. Kanske någon vet vilket skick den är i?

Om bron inte är överkomlig måste man gå västerut till sjön 927, vilket verkar vara en omväg om ca 1 mil. Några andra problem av betydelse har inte heller jag kunnat förutse.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:24.

Logga in