Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-29, 20:09
omaisgrande omaisgrande är inte uppkopplad

Grövelsjön 3 nätter

Hej,

Tänkte utgå från grövelsjön och gå leden ut mot hävlingen,storŕödtjärnen runda sjön rogen och gå in i norge och följa leden ner mot gröthogna.
Klarar man det på 3 nätter 4 dagar?
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 20:24
Swift Swift är inte uppkopplad

Allt är möjligt, men jag skulle inte fixa det. Det borde vara ca 10 mil och det blir jobbigt i den bitvis steniga terrängen. Försök att få en dag extra!
Svara med citat
Gammal 2019-08-29, 20:33
oldtimer oldtimer är inte uppkopplad

Tveksamt

Jag har inte gått rundan men kollat in den som en tänkbar vandring vid tillfälle. Mätning på karta visar på ca. 11 mils vandring, och Rogenområdet är (ö)känt för sin blockiga/steniga terräng.
Så för egen del skulle jag definitivt räkna med att ta fler dagar på mig; troligen 6 + 1 reservdag.

Det finns en del på nätet som i ord och bild beskriver hela eller delar av rundan. Denna beskrivning kan nog vara till viss hjälp när det gäller att få grepp om hur det ser ut..

Lycka till! Och avrapportera gärna!
Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 11:04

ja det kanske är för tufft, om det är så långt i stening terräng.

vi får väl prova gå mot rogenstugan och se hur jobbigt det blir.
annars får vi väl ta nån slinga i rogen området.

// återkommer
Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 14:20
smux smux är inte uppkopplad

Jag gick turen Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen-Skedbro-Rövollen-Svukuriset-Grövelsjön på 6 dagar under fina väderförutsättningarna och det känns ner lagom. Som Swift skriver är Rogenmoränen välkänd geologiskt och lever upp till sitt rykte. Sista etappen är ganska lång 27 km och passerar över två toppar, Sträckan mellan Skedbro och Rövollen på norska sidan om du planerar att gå där är rejält stenig och går stundtals bara över blockterräng som kan vara halt i fuktig väderlek.
Svara med citat
Gammal 2019-08-30, 15:10
thureb thureb är inte uppkopplad

Hela rundan blir för dryg. Men det finns många varianter på kortare rundor.

En fin är att gå via Sylen vid Grövelsjöns NV vik till Rönsjöen så runt Gröthågna och bestiga "Treriksröset" RR144 Våndsjögusten mellan Norge, Norrland och Svealand och så tillbaka runt Stor-Våndsjön mot Hävlingen, kanske en kortare avstickare till Töfsingdalens NP och/eller Svealands högsta punkt Storvätteshågna innan återvandringen till Grövelsjön.

Thure
Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 22:05

Hej

Vi tog turen grövelsjön till svukuriset vidare mot kvoulsätra,haugen,grötdalsätra , sylen tillbaka till sjöstuganstugan vid grövelsjön 3 dagar 2 nätter. Stenigt mellan haugen och sylen...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:30.

Logga in

Tips!