Miljö Ta hand om naturen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-03-03, 15:41
Ayrin Ayrin är inte uppkopplad

4 ton för min del, husbilen är väl största boven :D

Vad gäller vattentillgången är det väl snarare nederbörden i fjällen som är intressant, glaciärerna är ju bara "sparad nederbörd" och med minskande sådana torde vi få mer vatten i älvarna i några år, och sedan återgå till samma mängd som innan de började smälta bort, förutsatt nu att årsmedelnederbörden är den samma under perioden...

Att glaciärerna smälter är väl snarare ett symptom än sjukdomen...
Svara med citat
Gammal 2017-03-03, 16:49
utesälen utesälen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ludvig_svensk Visa inlägg
Vad kommer hända med vårt land när glaciärerna har smält? Hur ska då vårat land hydreras och grödor växa? Vad kommer hända med fjällvärlden? Kommer den dö och bli ett månlandskap eller finna alternativa vägar för överlevnad? Kommer det att finnas något naturligt rent vatten kvar på låglandet, eller kommer allt att vara kontaminerat eller försurat?

Finns det någon här som vet svaret?
Ingen fara, glaciärerna bidrar inte med särskilt mycket avrinning annat än när de just smälter. Vid steady state så är summan noll över året. Avrinningen till älvarna beror till 99 % på nederbörd. Du kan skippa glaciärerna från den hydrologiska cykeln. Variationerna i nederbörd är helt avgörande för hur den framtida vattenföringen ser ut.
Svara med citat
Gammal 2017-03-03, 16:55
utesälen utesälen är inte uppkopplad

Intressant beräkningsverktyg. Mitt privata avtryck blev 2,7 ton om jag slänger med en flygresa per år. Lite lågt, tycker jag. Men visst: låg köttkonsumtion, cykel till och från jobbet, gasbil och vedeldning i kombination med värmepump slår nog igenom.

Men jag fegade kraftigt och tog inte med de jobbresor jag gör med flyg. Paradoxalt nog som miljökonsult... Tyvärr får man som konsult inte ekonomi i längre tågresor, även om jag försöker få till det så ofta som möjligt. Få, om ens några, kunder vill betala för den extra restiden det tar att transportera sig från södra Sverige till exempelvis Umeå med tåg.
Svara med citat
Svara

Taggar
co2 , klimat , klimatavtryck , klimatpåverkan

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.

Logga in

Tips!