Älg och vildsvin!

Hej, förra helgen var jag i Risvedens naturreservat och övernattade i ett vindskydd. När jag dagen efter skulle vandra tillbaks till närmaste vägen tappade jag lite bort mig i skogen men kom utan problem på stigen igen. När jag stod där på stigen och begrundade hur jag kunde tappa bort mig, hörde jag ett dånande ljud från skogen. Överraskat och lite paralyserat såg jag 10 - 20meter från där jag stod, hur ett 15-tal vildsvin korsade stigen i en rasande fart. Tills jag fattade vad det var som händer och tog fram mobilen, hann det sista vildsvinet passera. Det var första gången jag såg i naturen vildsvin och jag visste inte att de fanns i detta område.
Mvh Veni
 

Bilagor

  • IMG_0285.jpg
    IMG_0285.jpg
    125 KB · Visningar: 420
Förlåt. Det var inte dig att jag skrattade åt. Det var gundjs i inlägg innan, om björnbajset. Såg inte att det var ett inlägg till.

Är det där svarta i mitten på bilden en vildsvinsrumpa? Tycker mig skönja två öron.

Måste ha varit en upplevelse! Själv har jag bara blivit skrämd av älgar. Det läskigaste var när min stora, mycket snälla hund tyckte det var en bra ide att bjuda in en älgko som brakat ut på stigen alldeles framför oss till lek. Tack och lov bestämde sig kon för att dra medan jag stod där och velade om jag skulle försöka rädda hunden eller kata upp i ett träd. Det var vår och jag var rädd att hon hade kalvar i buskarna.
 
Att älgar blir berusade av jästa äpplen är en skröna. Det behövs bara lite enkel huvudräkning för att förstå att det är orimligt: Äpplen på marken som möjligen skulle kunna komma upp i ett par procents alkoholhalt och älgen med en kroppsvikt på minst 300 kilo. Om de reagerar på alkohol som en ovan människa skulle de behöva äta hundratals kilo äpplen för att bli berusade. Med tanke på att de är idisslare känns det som om de skulle få betydligt värre problem än fylla långt tidigare.

Men för att återgå till din fråga: Risken att bli angripen av älg eller vildsvin är nästan lika med noll om du inte har en hund med dig. Om du har en hund som springer lös och ger sig på djuren så ökar risken, men är fortfarande väldigt liten. En liten riskökning finns också att bli angripen av en älgtjur under brunsten (sept-okt). Men risken är extremt liten. Jag skulle oroa mig mer för att bli angripen av en människa.

Klart att älgar kan bli fulla på äpplen, eftersom att de inte har samma tolerans mot alkohol som människor har. Klåpare till forskare som hävdar annorlunda. En hund kan bli berusad av att äta av bulldeg som jäser (egen empirisk erfarenhet). Länk till fulla stora däggdjur:

https://www.youtube.com/watch?v=MSxvWmJKMtA
 
Skröna och skröna?
Vet i alla fall att i min barndom på Ekerö (50-talet) bodde vi bredvid en handelsträdgård. Vi hade äppelträd på tomten och nästan varje senhöst när äpplena var övermogna hade vi påhälsning av älgar som blev mycket aggresiva. Slutade alltid med att trädgårdsmästaren kom med bössan och skrämsköt.
 
Klart att älgar kan bli fulla på äpplen, eftersom att de inte har samma tolerans mot alkohol som människor har. Klåpare till forskare som hävdar annorlunda. En hund kan bli berusad av att äta av bulldeg som jäser (egen empirisk erfarenhet). Länk till fulla stora däggdjur:

https://www.youtube.com/watch?v=MSxvWmJKMtA


Du hävdar att älgar inte har samma tolerans mot alkohol som människor har, var snäll att ange referens?

Jämförelsen med deg och hundar är ju helt irrelevant, eftersom det är högre alkoholhalt och dessutom proportionellt sett mycket mera alkohol till en mindre kroppsvolym! Hade hunden blivit berusad av att äta hallon, så hade det varit relevant
 
Klart att älgar kan bli fulla på äpplen, eftersom att de inte har samma tolerans mot alkohol som människor har.

Ingen vet om idisslare (som har en helt annan konstruktion på sin matsmältning och metabolism) ens blir berusade av alkohol på samma sätt som vi. Sedan är det heller inte sannolikt att de skulle bli aggressiva av berusningen om de nu blir berusade. Att människor ofta blir aggressiva handlar ju mer om att vi är sociala varelser som normalt håller vår aggression under kontroll i relation till rangordning och hierarki och för att "flocken" ska fungera ihop. Alkoholen gör att vi tappar den kontrollen. Det finns därför ett ganska tydligt mönster där människor med dålig självkänsla och som känner sig nedtryckta och kränkta blir aggressiva när de dricker.
Frågan är varför älgar skulle gå och hålla inne sina aggressioner mot människor när de är nyktra och vilken kontroll de skulle tappa när de blir berusade? Det finns ingen logik i det ur ett evolutionsperspektiv.
Däremot ligger det väl i linje med "åsa-nisse-vetenskap" att överföra mänskligt beteende rakt av på djur som inte liknar oss.
 
Skröna och skröna?
Vet i alla fall att i min barndom på Ekerö (50-talet) bodde vi bredvid en handelsträdgård. Vi hade äppelträd på tomten och nästan varje senhöst när äpplena var övermogna hade vi påhälsning av älgar som blev mycket aggresiva. Slutade alltid med att trädgårdsmästaren kom med bössan och skrämsköt.

Det är klart att älgar lockas in i trädgårdar av äpplen och blir aggressiva. Skrönan menar jag är att aggressiviteten beror på alkohol och berusning. Älgar blir ofta aggressiva när de känner sig trängda och det gör de säkert oftare i villaträdgårdar än i storskogen, där de kan välja att undvika människor i större utsträckning.
 
Det finns ju många andra däggdjur som äter mycket mera äpplen i trädgårdar än vad älgar gör. Det finns många fler rådjur, rävar och grävlingar i trädgårdar och de äter mycket mera äpplen än vad älgar gör, men ingen talar om berusade rådjur.
 
Förhoppningsvis kan man lita på Illustrerad Vetenskap och National Geografic, även om bägge artiklarna är skrivna i en lite väl "klickvänlig" stil.

Jag vågar inte envisas med någon teori om orsaken, men har i varje fall med egna ögon sett en, låt oss säga, "beteendestörd" älg i en kompis sommarstugeträdgård, just då full av fallfrukt. Den älgen var dock allt annat än aggressiv. Snarast motsatsen, där den stod lutad mot en grindstolpe, svajande på mycket ostadiga ben. Vi väsnades och hojtade en bra stund för att skrämma iväg den. Den betraktade oss med upphöjd likgiltighet och rörde sig inte ur fläcken. Till slut hämtade kompisens mamma sina två största grytlock, ställde sig på stugtröskeln och använde dem som parcymbaler. Älgen lyfte på huvudet och klippte med öronen, men stod kvar. Vi tredje eller fjärde gong-gongen fick den nog, snodde med synbar möda runt grindstolpen och snubblade iväg in i skogen, på ett sätt som vore omisskännligt hos en människa ;).
 
Till slut hämtade kompisens mamma sina två största grytlock, ställde sig på stugtröskeln och använde dem som parcymbaler. Älgen lyfte på huvudet och klippte med öronen, men stod kvar. Vi tredje eller fjärde gong-gongen fick den nog, snodde med synbar möda runt grindstolpen och snubblade iväg in i skogen, på ett sätt som vore omisskännligt hos en människa ;).

Fy fan....tänk att vara lite skönt bakis efter en redig utekväll och så kommer nån illasinnad morsa och spelar kastrullock. Ett under att han inte blev en av mördar-älgarna :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.