Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-09-09, 16:44
JMel JMel är inte uppkopplad

Övre Rapadalen 18 augusti 2016

Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 22:12
Lasse Åbom Lasse Åbom är inte uppkopplad

Första och senaste

Håller på och digitaliserar mina gamla diabilder och fann då en bild från min allra första fjällvandring.Vi gick bl a genom Lunndörren.
I somras gjorde jag och min dotter en fin vandring, också genom Lunndörren och sedan via Storådörren tillbaka mot Vålådalen. Tyckte att jag kände igen den gamla bilden fast i en nyare tappning. Det är 49 år mellan bilderna!

Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 22:45
Lars H Lars H är inte uppkopplad

Helags igen

Från tältplatsen öster om Lungris mot Helags i morgonsol den 13 september.

Svara med citat
Gammal 2016-09-22, 23:51
Miss Yster Miss Yster är inte uppkopplad

Helags igår morse:

Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 00:59
joanna joanna är inte uppkopplad

Surtningssue, 2368 m ö h, 5 september i år. Lyckan att ha prickat ena dagen av det två dagar smala väderfönstret (det enda på två veckor) för just denna topptur. Kamerans zoom orkade inte i kylan så bilden är lite vidvinkelplatt, men berget bjöd på ett mäktigt 360 graders panorama i klar sikt.
Turen gjordes med lätt packning - mitt lilla tält väntar på mig på 1473 meters höjd, vid stranden av den tysta trollsjön Hesttjönne .

Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 02:38
saraabeiramar saraabeiramar är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Åbom Visa inlägg
Håller på och digitaliserar mina gamla diabilder och fann då en bild från min allra första fjällvandring.Vi gick bl a genom Lunndörren.
I somras gjorde jag och min dotter en fin vandring, också genom Lunndörren och sedan via Storådörren tillbaka mot Vålådalen. Tyckte att jag kände igen den gamla bilden fast i en nyare tappning. Det är 49 år mellan bilderna!
Häftigt att du tog samma bild med 49 år imellan!
Är det en elledning på höger sidan på det gamla fotot?
Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 06:29
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av saraabeiramar Visa inlägg
Häftigt att du tog samma bild med 49 år imellan!
Är det en elledning på höger sidan på det gamla fotot?
Det borde ju du veta som vandrade där första gången som ungdom vid den tidpunkten?
Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 08:48
Bomaye (Jonas Westbom) Bomaye är inte uppkopplad

Det är så fantastiskt att komma ner till trädgränsen (nåja, småpinn-gränsen) så man slipper gasolkök utan kan få en brasa!

Svara med citat
Gammal 2016-09-23, 08:56
Lasse Åbom Lasse Åbom är inte uppkopplad

Den äldre bilden är från 1967, gick då Blå Hajken med scouterna. Det märkliga är att jag tog i stort sett samma bild i somras utan att vara medveten om det. Upptäckte det härom dan. Den nya bilden är beskuren till ungefär samma utsnitt.
Ledningarna är telefonledningar som på den tiden gick mellan STF-stugor och vindskydd i området. Just den här gick till vindskyddet i Lunndörren, kanske fortsatte den ner till Tossåsen. Om jag minns rätt så var telefonerna vanliga telefoner så man fick slå numret till polisen.
I slutet av 70- och början på 80-talet gjorde jag under några år en del höstvandringar i området. Träffade då vid ett tillfälle, i gamla Gåsenstugan, ett gäng "gubbar" från Televerket som var ute för att demontera telefonledningarna. Stolparna användes till ved i stugorna, vilket inte var så lyckat. "Det luktade kreosot över hela fjället" hörde jag någon säga!
1981 gick jag en färdledarutbildning i Lapplandsfjällen och då var det radiotelefoner i stugor och vindskydd utefter och runtomkring Kungsleden som stod direktförbindelse med polisen.
Detta blev lite OT, men intressant. Om inte annat så märker jag att jag är äldre än vad jag känner mig!
Svara med citat
Gammal 2016-09-24, 08:15
Still Alive Still Alive är inte uppkopplad

Sör-Stubba eller Oarjemus Stubbá i Muddus nationalpark.

Svara med citat
Gammal 2016-09-24, 22:01
Ditho Ditho är inte uppkopplad

En bild från årets sommartur: näst sista nattens tältplats vid utgången av Kuravagge ovanför Tarradalen i slutet av augusti.
Vandringen blev en runda från och till Kvikkjokk via delar av Prästleden, Padjelantaleden och Nordkalottleden.

Svara med citat
Gammal 2016-09-25, 10:24
diHib diHib är inte uppkopplad

En bild vid Tjäktja från årets vandring mellan Vakkotavare och Abisko sista veckan på säsongen. Valde mellan tält eller kamerautrustning, vart stugorna

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:53.

Logga in