Var kan man köpa biologiskt nedbrytbart toapapper?

Gör du sen en livscykelanalys av de resor, prylar och förbrukningsvaror du använder för att idka ditt friluftsliv, så är jag helt övertygad om att ditt val av toapappersmärke (inom ovanstående ramar) inte gör någon ens spårbar skillnad för vare sig ditt CO2-avtryck eller andra emissioner du belastar miljön med.

Blev lite förvirrad kanske av att läsa om "biologiskt nedbrytbart toapapper" eftersom jag inte hade någon koll på "vanligt" toapapper eller om det var någon skillnad osv.

Då kanske det räcker med miljövänligt, svanenmärkt eller liknande och att hålla koll på rullen så den inte rullar iväg någonstans i fjällen.
:)
Tack för utförligt svar!
 
Tack själv, jag tycker det är viktigt att vi inte tappar miljö- och klimataspekterna (inte samma sak...) ur siktet som frilufsare.
Det hela är mer komplext, och de val man kan göra som individ mindre självklara, än de som slentrianmässigt anses "bra" (för vad/vem, på hur lång sikt, etc...?), men det betyder inte att man inte kan göra val som (förmodligen, oftast...) är lite bättre (mindre dåliga...) än andra.
 
Hastigheten

Fast visst vore det skönt med papper dom löstes upp snabbare i skog och mark. Dock inte på bekostnad av andra egenskaper (utom priset) såklart.
 
"Då kanske det räcker med miljövänligt, svanenmärkt eller liknande och att hålla koll på rullen så den inte rullar iväg någonstans i fjällen."

Nu blir det komplicerat vill du ha klorfritt? oblekt? återvunnet? eller från certifierat skogsbruk?
Platta ihop rullen så ligger den stilla.
 
Jag kan tänka mig att majoriteten av jordens befolkning inte använder toalettpapper över huvudtaget...
Den konsten borde vi lära oss om vi vill vara miljövänliga ;)
 
Ni som inte vill bära ut nr 1 och 2 ur naturen, gör det i en 3 l fryspåse, förslut den.
Eldar man upp pappret vid nr 2 i den grunda gropen och därefter sätter åter tuvan man grävt upp. Byts sotresterna ner med nr 2.
Flera här förefaller behöva läsa How to shit in the Woods.

go tur
 
Haha va fan kolla mossan till vänster när jag låg vid ett lyxvindskydd för några veckor sedan.

Biologiskt nedbrytbart - typ fluffig grönmossa.

Glömde pappret i vid skyddet o fick stapla ut o riva bakom utedasset
..

Se o lär
 

Bilagor

  • 20160707_113313-1.jpg
    20160707_113313-1.jpg
    64 KB · Visningar: 708
Ser inte kul ut att gå förbi ett ställe när någon gjort nr 1 & 2 utan att bry sig om att gömma/ta hand om pappret. På ett ställe såg jag spår av pappret nästan 3 år som låg hyfsat öppet. I detta fall var det i en skog nära en stad där många rör sig, det är lika illa som att stöta på det på fjället.

När jag vandrar vill jag lämna så lite spår för andra efter mig som det går, detta för att alla ska få uppleva natur och inte soptipp!

Finns spadar iPood ( https://www.amazon.com/Sea-Summit-P...22877-2802921?ie=UTF8&*Version*=1&*entries*=0 )
Eller gå iväg från stigen, göm pappret under en sten eller rotvälta.

Har en arbetskamrat som har hundar och lantgård, hundarna gillar att rulla sig i det mesta som stinker, hon var inte glad efter en orienteringstävling. "Skitigare" & "Stinkande" hundar var svårt att hitta!

Så att göra nr 1 & 2 är inte en skitsak...
 
Ni som inte vill bära ut nr 1 och 2 ur naturen, gör det i en 3 l fryspåse, förslut den.

Det där blev lite kryptiskt.
"bära ut nr 1 och 2 ur naturen" ??

Vad menas?

Om du menar oss som inte har lust att gräva gropar och skita i dom (nr 2 enligt din skala) så stämmer rådet någotsånär.

Gällande oss som paddlar i skärgården så kan jag uttala följande:
Jepp, skit i en påse förslut, ta med och lägg i någon form av sophantering.
Nackdelar: Finns ingen "fryspåse" eller plastpåse överhuvudtaget, som kan hindra de små molekyler som doft består av att tränga ut.
Dvs om man inte har möjlighet att bli av med påsen hyfsat snabbt så sitter man med Svarte Petter.
Fördelar: Det blir inga spår i naturen. Allt tas med därifrån.

När det gäller nr 1 så gäller (vad jag har förstått) att inte pinka i havet/vattnet. Man pinkar på land och gärna där man kan förmoda att urinen måste passera så mycket jordlager som möjligt innan det tränger ner i grundvatten. Någon "fryspåse" tillämpar inte jag i alla fall.

Jag har sett en del väl frekventerade övernattningsplatser där det tydligt framgått att detta med att "gräva en grop" uppenbart görs i ett ganska sent skede av behov att nyttja "gropen". Dvs det blir en jävligt grund grop. För man hinner inte mer.
Papper är biologiskt nedbrytbart, ja. Men det bör ju ligga under mark för att kunna brytas ned.

Jag gillar inte att komma till sådana "väl frekventerade övernattningsställen". De har som regel minst 3 till 6 eldplatser också. Och toapapper i dagen.

Mitt råd: ta med skiten - lämna INGET.

mvh thomas
 
Haha... ja möjligtvis men helst skall man gräva med skiten iaf.

Var en hundägare en gång vid en vildcampingplats som klagade på att hunden lukta skit.Den hade väl rullat sig o det.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...