Långcykling På två hjul genom världen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-04-20, 10:55
JorgenB JorgenB är inte uppkopplad

Kåpa till vanlig cykel

Hej,
Efter att ha läst ett antal reportage om långfärdsresor på motorcykel där det i samtliga fall nämndes hur bra det var med en kåpa då främst mot fartvind. Efter en del googlande efter kåpa till vanlig cykel hittade jag ingenting förutom länkar till liggcyklar. Har svårt att tro att jag är den första som funderat på att ha någon form av kåpa eller ruta till en "vanlig" cykel. Givetvis är jag fullt medveten om att det är skillnad i fart mellan en mc och en cykel så effekten av en kåpa borde inte bli densamma.

Är det någon som testat? Finns det någon anledning förutom att det skulle se en smula lustigt ut att det inte sitter en kåpa på en cykel?

Tacksam för svar!
/J
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 11:45
Jackiie Jackiie är inte uppkopplad

Det blir antagligen ganska jobbigt vindfång, och vid sidvind kan det mycket väl bli instabilt.
Det finns de som spänner upp ett skydd över styret dock, för att skydda händer mot regn/vind, och sedan brukar sportslasögon lösa resten.
Självklart går det, men risken är att du förlorar en hel del hastighet/ork. Bästa du skulle kunna göra är ju att testa, såklart.
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 12:10
thureb thureb är inte uppkopplad

Cykelmarknaden är ganska konservativ. Dessutom är standardcyklar rätt ändamålsenliga. Finns många kåpkonstruktioner och cykelbilar från mitten av 1900-talet men det var bara krusningar på cykelhavet.

Thure
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 12:42
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Jag har sett kåpa användas av de som har en barnstol fram på cykeln. Men den kåpan är väl då ca 40 cm hög
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 12:47
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Det största motståndet när du cyklar en välpumpad cykel är vindmotståndet, vill du öka det och vikten du skall ha över backarna så varsågod.
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 12:47

Tänker mig en variant som främst styr undan vind från överkroppen vilket borde innebära att storleken på kåpan skulle vara måttlig och därmed även påverkan av sidvind.

Har helt för mig att en del gamla mopeder av typen max 30 Km/h hade en stor ruta och hastigheten var i paraitet med vad man kommer upp i med en cykel. Får jag fatt i ett lämpligt ämne så ska jag testa och se om det gör någon skillnad.
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 12:50

Citat:
Ursprungligen postat av KLAGER Visa inlägg
Jag har sett kåpa användas av de som har en barnstol fram på cykeln. Men den kåpan är väl då ca 40 cm hög
Tack! Ska se om det kan vara något.
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 13:03
pysen78 pysen78 är inte uppkopplad

Grundläggande aerodynamik ger att luftmotståndet mest påverkas av tvärsnittsarean på föremålet som trycks genim luften. En kåpa som inte är större än överkroppen bör då inte försämra läget. Tvärtom kommet de finare poängerna med formen förbättra läget. Sidovindar kanske blir ett problem vem vet. Snart kanske en riktig ingenjör uttalar sig så du får svar.
Svara med citat
Gammal 2015-04-20, 14:01
KLAGER KLAGER är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av JorgenB Visa inlägg
Tack! Ska se om det kan vara något.

http://www.wiggle.se/yepp-mini ... rncykelstol/
http://www.gamlastanscykel.se/index.php?p=270
http://www.barnistan.se/11439
Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 05:59
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Vet att det är en gammal tråd, men ifall du fortfarande letar, JorgenB...

Åtminstone en tillverkare av vindsköldar (eng. "fairing") för liggcyklar har även modeller för DF.
https://www.zzipper.com/Products/prod_upright.php
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.

Logga in