Tipps på handikappsvänliga aktiviteter.

Jag jobbar som boendehandledare på ett LSS-boende. Jag är dessutom är sk. fritidsombud på min arbetsplats. Har haft ett möte nyligen med andra fritids ombud i Östersunds kommun tillsammans med en projektledare från Jämtland-Härjedalens handikappidrotsförbund. Målet för vårt möte var att skapa fler möjligheter för våra boenden inom omsorgen att komma ut och röra på sig. Det finns en hel del aktiviteter som anordnas men motivationen för de människor vi arbetar för, tryter i bland. Mycket beror på att det är samma aktiviter som anordnas år efter år och tillslut så blir det utjatat. Jag/vi efterlyser tipps på handikappsvänliga aktiviteter i vårt närområde. Om det är utomhus- eller inomhusaktiviteter spelar ingen roll. Är någon av er delaktiga i föreningslivet så är det ett stort plus! Om det dessutom är föreningar med aktiviteter för, eller planerar ha aktiviteter för just funktionshindrade är det ett ännu större plus.
 
Stort tack för engagemanget och för tippsen. Hoppas på fler. Funktionshindren som personer inom LSS har är varierande men de personer som jag jobbar för har kogintiva funktionshinder vilket gör det lite svårare att hitta anpassade aktiviteter.
 
Totalskidskolan i Åre kanske vore något?
Det är ju förhoppningsvis en aktivitet som går att upprepa massor utav gånger utan att det blir "samma gamla vanliga tråk" så att säga eftersom det går att växa på berget.
 
Om det är kognitiva funktionshinder kan jag verkligen rekommendera ridning!

Men egentligen ser jag inte problemet - funktionshindrade (gillar egentligen inte ordet då det implicerar att något skulle vara omöjligt...) kan göra allt som vi andra kan, men på ett lite annorlunda sätt. Välj vilken aktivitet som helst och anpassa den efter deltagarnas förutsättningar vetja! Fallskärmshoppning ute vid Optand kanske?
 
ber om ursäkt i förväg (för att vara en besserwisser), men vad jag förstår det som så ska man säga funktionsnedsättning nuförtiden. Varken handikappad eller funktionshindrad. Hoppas det hjälper din känsla lite Patrik, eftersom ordet implicerar just att det inte är en omöjlighet :)
 
Nu ska även jag besservissra mig lite (i övrigt så gör jag det mycket och ofta) En funktionsnedsättning behöver inte var något som påverkar den enskillde i vardagen men om funktionsnedsättningen skapar problemsituationer för den enskillde, i mötet med omgivningen, så talar man om ett funktionshinder.
http://www.socialstyrelsen.se/terminolog.

Är det enbart ett psykiskt eller fysiskt funktionshinder så får man hjälp enligt Sol (Socialtjänstlagen)
Är det dessutom ett kognitivt funktionshinder med i bilden så får man hjälp enligt LSS (Lagen om särskilld stöd till vissa funtionshindrade) Detta kan skillja sig från kommun till kommun beroende på hur lagarna tolkas.

Det är just de med LSS-beslut jag jobbar med!
 
Socialstyrelsen skriver: "Den förändrade terminologin innebär att det inte är logiskt att prata om personer med funktionshinder. Den främsta anledningen är att uttrycket indikerar att funktionshindret är en individuell egenskap eller ett tillstånd. En person har inte ett funktionshinder utan hindret uppstår i förhållande till omgivningen. Frasen ”personer med funktionsnedsättning” bör användas vid avgränsning och benämning av personer eller grupper."

Mao bör man säga "person med funktionsnedsättning" eller då "funktionsnedsatt" om man så vill. Funktionshinder är just vad det beskriver: ett tillfälligt hinder.

LSS är ingen egen lag längre, den faller under SoL, vilket betyder att det är en ramlag.

Det heter funktionsnedsättning, inte funktionshinder eller handikapp.
 
Tysjöarna

För personer med rörelsehinder som vill ta sig en bit in i naturen bort från vägen, kan jag varmt rekommendera Tysjöarna. Om ni har tillgång till bil vill säga. Strax innan järnvägen i Kännåsen kan man svänga in på en liten grusväg som leder till en p-plats och därifrån sträcker sig en nästan 1300 meter lång träramp genom skogen ut till Tysjöarna. Rampen är 130 cm bred. En fantastisk möjlighet för den som är bunden till rullstor att njuta av naturen! Det finns även dass och eldstad i anslutning till rampen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad130206 Hitta på i jämtland på sommaren? Jämtland 15
CarolineEriksson Tur på platten Jämtland 3
Öhrnell Skridskobanan på Storsjön? Jämtland 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...