Tipps på handikappsvänliga aktiviteter.

Jag jobbar som boendehandledare på ett LSS-boende. Jag är dessutom är sk. fritidsombud på min arbetsplats. Har haft ett möte nyligen med andra fritids ombud i Östersunds kommun tillsammans med en projektledare från Jämtland-Härjedalens handikappidrotsförbund. Målet för vårt möte var att skapa fler möjligheter för våra boenden inom omsorgen att komma ut och röra på sig. Det finns en hel del aktiviteter som anordnas men motivationen för de människor vi arbetar för, tryter i bland. Mycket beror på att det är samma aktiviter som anordnas år efter år och tillslut så blir det utjatat. Jag/vi efterlyser tipps på handikappsvänliga aktiviteter i vårt närområde. Om det är utomhus- eller inomhusaktiviteter spelar ingen roll. Är någon av er delaktiga i föreningslivet så är det ett stort plus! Om det dessutom är föreningar med aktiviteter för, eller planerar ha aktiviteter för just funktionshindrade är det ett ännu större plus.
 
Stort tack för engagemanget och för tippsen. Hoppas på fler. Funktionshindren som personer inom LSS har är varierande men de personer som jag jobbar för har kogintiva funktionshinder vilket gör det lite svårare att hitta anpassade aktiviteter.
 
Totalskidskolan i Åre kanske vore något?
Det är ju förhoppningsvis en aktivitet som går att upprepa massor utav gånger utan att det blir "samma gamla vanliga tråk" så att säga eftersom det går att växa på berget.
 
Om det är kognitiva funktionshinder kan jag verkligen rekommendera ridning!

Men egentligen ser jag inte problemet - funktionshindrade (gillar egentligen inte ordet då det implicerar att något skulle vara omöjligt...) kan göra allt som vi andra kan, men på ett lite annorlunda sätt. Välj vilken aktivitet som helst och anpassa den efter deltagarnas förutsättningar vetja! Fallskärmshoppning ute vid Optand kanske?