Fråga till jägare

Det enda jag försökte var att beskriva varför vapen troligtvis väcker starkare känslor än bilar.

Jag känner ett obehag när jag ser en beväpnad person vid vägkanten, även om jag helt logiskt vet att den personen troligtvis inte kommer att använda sitt vapen mot mig, utan mot något djur.

Känslor som väcks i olika sammanhang går inte argumentera mot med siffror hit och dit. Så även med detta.

Ologiskt? Troligtvis!
Mänskligt? På alla sätt!
 
Jag skulle gissa att det handlar om eftersök.
-Jag har själv exponerat mig på liknande sätt.

Och jag har även skjutit mitt i bebyggelse, säkert blev det en del som hoppade högt.
Men polisen är förvarnad och dom har själva beställt jobbet.

Dock har det hänt att dom har glömt av eftersöket och skickat ut nationella insatsstyrkan.
 
Andra tider

Man får inte ta med sig en vass tandpetare på ett flygplan.
Ser någon att man har en yxa i trunken på bilen åker man väl in i kurran.
Bära kniv utan att var 4 mil ut i skogen är troligen straffbart. (knivlagen)
Kanske lite överdrivet men med tanke på hur samhället blivit så kanske man kan förstå reaktionen när någon står med ett vapen vid sidan av vägen, en bil blir man inte så rädd av att se (oftast).
Annars var nog i sammanhanget ridturen det som var farligast.
 
Jakt

Som jägare ska man alltid visa respekt för andra människor. I synnerhet när man står med vapen efter vägar. Man ska tydligt visa att man bryter vapnet eller riktar det åt annat håll. Det är en oskriven regel!
 
Om man möter en bil på en väg så förutsätter man att föraren har sett dig, kan hantera sitt fordon och inte avsiktligt tänker köra på dig.

Inte jag... Jag mer eller mindre förutsätter att föraren troligen är blind eller påtänd, eller i alla fall sitter och snackar i telefon eller pillar med sin GPS.
 
Får man rida utan att sätta upp anslag/snitslar där man påvisar att ridning pågår? Det finns ju en del människor som känner obehag när de möter en ryttare på en stor häst. För att inte tala om risken med skenande hästar... ;)

Skämt åsido, det är intressant att läsa om vad som gäller vid jakt. :)
 
Som jägare ska man alltid visa respekt för andra människor. I synnerhet när man står med vapen efter vägar. Man ska tydligt visa att man bryter vapnet eller riktar det åt annat håll. Det är en oskriven regel!

Ja det är ju en bra jaktetisk regel.
Men om det handlar om eftersök så blir det inte så självklart. Jag förutsätter att han inte siktar på dig utan han håller mynningen rakt upp.
Vid eftersök så används ofta vägpass och han kanske behöver skjuta så fort du passerar med bilen. I bästa fall så har han en gul eftersöksväst på sig, eller åtminståne jaktkläder, så slipper du tro att han är en terrorist.
 
hejsan

Som jägare ska man alltid visa respekt för andra människor. I synnerhet när man står med vapen efter vägar. Man ska tydligt visa att man bryter vapnet eller riktar det åt annat håll. Det är en oskriven regel!

oskriven vet jag inte, snarare skriven...;)

men att jägarkåren skulle vinna mycket om alla jägare kunde sköta sig exemplarisk är väl ingen tvekan. tyvärr kommer det antagligen dessvärre inte vara tillräckligt för alla belackare men förhoppningsvis för gemene man.

vänligen nils
 
för att förstärka vad nils säger så finns det en viktig teoretisk och praktisk del av jägarskolan som behandlar säker vapenhantering, det teoretiska beskriver hur du hanterar dit vapen säkert i alla tänkbara situationer och det praktiska består i en bana där man utsätts för prövningar där hanteringen sätts på prov. att rikta ett vapen, laddat eller icke mot en annan människa är uteslutet.
 
Under dessa transporter dödas 300-450 människor och 4000 människor skadas svårt per år i Sverige.
Under en jaktsäsong avlossas 1 miljon skott.Av dessa skott är 1,6 vådaskott med dödlig utgång per år.Störst risk att träffas har ju jägarna runt omkring skytten,så att allmänheten träffas är mycket liten.

...fast farligast är ju vargen. Den dödar och skadar noll människor per år. Med dom argumenten borde det drivas skyddsjakt på dåliga jägare.
 
Den olust som en del upplever när dom ser en person med ett vapen, vad grundar sig den på?
Om man möter en bil på en väg så förutsätter man att föraren har sett dig, kan hantera sitt fordon och inte avsiktligt tänker köra på dig. Varför skulle en jägare beté sig annorlunda?

Och ändå så vådaskjuter de varandra varje år. Det är väldigt sällan de skjuter vanliga civila.
(senast en oskyldig vanlig människa dog pga jakt var 2010 i december.)

1.6 vådaskott per jakt säsong med dödlig utgång. Det dog 33 personer i trafiken 2010 men det är 6 000 000 registrerade fordon på vår vägar dagligen (det stods så har själv svårt att förstå att det är så mycket) all utländska bil är med där.

Så rent procentuellt sätt så är jakten en helt jävla galen företeelse och och helt ok att känna sig otrygg för.

Många verkar ju vilja ta bort alla rovdjur för att de kan döda människor, lite galet att under jakt så skjuter de varandra istället.

De finns de som säger att filmen Jägarna är en dokumentär.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
Påveen fråga om arrende och jakträtt Jakt 7
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48
sven1019 Hjälp med val av precisions .223 till träning och målskytt Jakt 4
storfamiljen Vapen till Svalbard? Jakt 10
backpacker74 Bygga om amerikansk garmin dc 20 till svensk? Jakt 0
rogge88 Fungerar en gammal bok till jägarskolan? Jakt 5
aktiv-jägare Tillbaka till 1700-talet Jakt 12
SLUGGA Nej till vargjakt 2011! Jakt 578
Urwaldjaeger Jaktmarker sökes till toppfågeljakten 10/11 Jakt 0
aktiv-jägare Frågor till politiker Jakt 64
jarmland Långbåge till Bra pris. Jakt 6
KLAGER Jägarbevis till salu Jakt 12
DennisH reservdel till kikarsikte Jakt 0
honkydory "Skadskjuten björn till angrepp!" Jakt 72
EBK Stål- el alternativhagel till kal 20? Jakt 1
Johan es Hylsfångare till hagelautomat Jakt 2
JohanT Önskar tips till älgbanan Jakt 6
valsviken Vildsvinsammunition till 6,5x55? Jakt 3
fjiodor hagel/hagel till valmet 412 s Jakt 7
niklaz Kikarsikte till .22WM (ripjakt) Jakt 7
mattio Pipa till Sauer200/CG4000 ??? Jakt 0
pesj Till Andreas Johansson(alla jägare...) Jakt 0
dirty harry Utbyteskolvar i plast till studsare Jakt 6
lsjonsson Jägare får betalt för att skjuta vildsvin i Norge! Jakt 12
luktafotogen Jägare vägrar skjuta trafikskadade djur. Jakt 42
aktiv-jägare Jägare räddar tiger Jakt 73
KLAGER Åter en jägare med lösspringade hund i björnmöte Jakt 68
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
arntur Grattis jägare! Jakt 268
KLAGER Jägare vill ha vargen inhägnad Jakt 26
Setter2 Jägare främjar mångfalden Jakt 5
innik Ny rolig sida för jägare... Jakt 6
KLAGER Varför har jägare så kassa ryggsäckar? Jakt 32
Avsl12 Norrmän bättre jägare? Jakt 48
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14
grodanbolle Björn vs Jägare Jakt 48
KLAGER Ytterligare en incident med jägare och björn Jakt 0
Jägare-en naturlig del i skogen. Jakt 6
tjäder halå jägare! Jakt 4
dusko alla jägare är... Jakt 110
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...