2st sthlmare ska vandra i jämtland

Hej har en liten fråga ang att vandra i jämtland,
Är 2st som tänkte vandra från Storulvån - Sylarna (är det 16km?) - Blåhammaren - Storulvån för 3sköna dagar i fjällen.
Nu plockar jag detta ur huvudet då jag gick där för några år sedan (oledat den gången) men mina frågor är:

Finns det lämpliga platser att tälta på dessa etappmål?
Är det någon som gått just denna väg och kan berätta om det är en rimlig väg att gå?
Är det ledat hela vägen eller måste man plocka fram sina kartkunskaper rejält?

Ni får gärna ge andra ideér på hur vi kan vandra för att få 2/3 nätter utomhus men dock vill vi utgå från Storulvån och komma i "mål" där också :)

Tack för svar / Häls David och Frida
 
Senast ändrad:
Storulvån

Hej!

Jämtlandstriangeln (Storulvån-Sylarna-Blåhammarn-Storulvån) brukar jag nästan klassa som E4, dvs väldigt välbesökt. Det är ledat och spångat, så det är ganska lättgått. Det finns massor av trådar om du söker här på utsidan. Annars kanske lite info hos stf, storulvan.se.

Vill man ha mindre folk är det fint att gå Storulvån-Gåsen-Sylarna-Storulvån. Då kan man göra en topptur på Gåsen (fin utsikt och lätt "bestigen"). Tråkig väg första biten längs grusvägen, men sen fint.

I närheten av fjällstationerna finns det bra tältplatser. (Kommer man för nära måste man betala, men det är skönare att ligga där det är mindre folk tycker jag...)

Men som sagt, det finns massor av trådar att söka på här i forumet!

Go tur!

Sofie
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...