Notiser

Skåne Regionala diskussioner för alla som bor i Skåne med omnejd.

Svara

Ämnesverktyg Betyg: Betyg för ämne: 4.85 i medelbetyg (13 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-08-21, 22:04
PetNor PetNor är inte uppkopplad

Brösarps backar?

//Peter
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 22:31
Putzfrau Putzfrau är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av PetNor Visa inlägg
Brösarps backar?

//Peter
Nej. Rätt likt ser jag nu själv, men ändock långt ifrån....
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 22:33
Trikåmannen Trikåmannen är inte uppkopplad

Glumslövs backar? I det som faktiskt heter Hilleshögs dalars naturreservat?

Intressant är att träffprocenten är väldigt i den här bildfrågeträden jmft med andra ute på internet. Det måste vara så att vi friluftsskåningar är ute mkt....
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 22:39

Rätt!! Bilden tagen nerifrån kusten.
Vanligaste vyn är väl annars den uppe från Helsingborgsvägen.
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 23:30

Hmm det kan bero på att en del av min praktik på Landskrona Miljöförvaltning var att undersöka möjligheter för en skåneled genom kommunen. Glumslövs backar var ett måste...fint där.

http://www.m.lst.se/NR/rdonlyr ... le_0_390.jpg

En lite otydlig bild men för lätt ska det inte bli! Enligt mitt tycke den vackraste ravinen i Skåne!

Lite pluspoäng för den som listar ut vad som fanns vid foten av ravinen fram till slutet av 70-talet?

Ännu en plus fråga , här blir det guldstjärna i kanten om man klarar den:
Om man följer bäcken som flödar i ravinen uppströms från ravinen kommer man till slut ett gult hus. Vad har huset varit förr i tiden?
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 23:39

Skäralid? Det ser onekligen ut som så, fotoriktning ca NO. Då borde det kunna vara hjortsprånget man ser i förgrunden.

Guldstjärnorna grejar jag nog inte.
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 23:42

Tyvärr, inte Skäralid.

En annan ravin, inte lika mycket klippor, mer bokskog och lite mindre känt.
Fotot pekar mot nordväst
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 08:54
Karpaterna.se Karpaterna.se är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Trikåmannen Visa inlägg
Hmm det kan bero på att en del av min praktik på Landskrona Miljöförvaltning var att undersöka möjligheter för en skåneled genom kommunen. Glumslövs backar var ett måste...fint där.

http://www.m.lst.se/NR/rdonlyr ... le_0_390.jpg

En lite otydlig bild men för lätt ska det inte bli! Enligt mitt tycke den vackraste ravinen i Skåne!

Lite pluspoäng för den som listar ut vad som fanns vid foten av ravinen fram till slutet av 70-talet?

Ännu en plus fråga , här blir det guldstjärna i kanten om man klarar den:
Om man följer bäcken som flödar i ravinen uppströms från ravinen kommer man till slut ett gult hus. Vad har huset varit förr i tiden?
-Klöva Hallar.
-Där fanns en dansbana. Den är faktiskt igång igen, söndagseftermiddagar under sommaren
-Det gula huset var en kvarn. Jag snackade med han som bor där (hans familj har haft kvarnen i flera generationer) och tydligen ska Region Skåne finanseiera en renovering för att få igång kvarnen igen.

PS till Puzfrau: Anderslöv räknas nog som by, men den byn ligger öster om Jällabjär. Bilden togs västerifrån i utkanten av Röstånga.

Senast redigerad av Karpaterna.se den 2008-08-22 klockan 09:01
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 09:20
KebneKajsa KebneKajsa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av NL Visa inlägg
Jäkligt kul tråd för oss Skåningar
Vill bara tala om att här sitter en norrbottning och njuter för fullt av tråden! Med ett besök i Skåne per år de senaste fyra åren har jag hunnit besöka några av platserna ni visat, och fått flera tips på var jag vill åka nästa gång!
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 11:24

Mats (karpaterna) har som vanligt rätt...kan bero på att han har varit med på många av vandringarna

Klövaravinen är för övrigt lite bortglömt, trots att det är minst lika fint som Skäralid. En vandring i ravinen kan göras lätt, medelsvår eller exotisk...

Den lätta är längs skåneleden på norrsidan. Fotot är för övrigt taget på en utkikspunkt längs leden precis där ravinen från att ha gått rakt västerut börjer sig nästan 90 grader mot norr.
På denna sidan av ravinen norr om utkikspunkten ligger en grotta nere i branten. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter, Mats gör du? Det fanns förr en skylt på leden som visade vägen tills en person begick självmord genom att hänga sig på platsen. Förövrigt kunde inte polisen hitta grottan utan en i lokalbefolkningen som mina föräldrar känner fick guida dem.

Den medelsvåra är sydsidan. Inga stigar men fin bokskog. Ett vindskydd ska finnas också.

Exotiska nere i ravinen längs bäcken. Bokskog, bäck och halvblött. Strömstarar häckar här.

Förövrigt gör sig ravinen som bäst snöfria vintrar när allt är täckt av rimfrost!
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 13:30
Karpaterna.se Karpaterna.se är inte uppkopplad

Lite svårare...

Eftersom det har varit för lätt innan får jag väl lägga in en svårare...

1. Vad heter ravinen?
2. På vilken ås ligger den?

Ledtråd: Det är inte söderåsen...
Svara med citat
Gammal 2008-08-22, 18:03
oddball oddball är inte uppkopplad

Skulle kunna vara Forsakar och då är det Linderödsåsen

Skulle kunna vara Forsakar och då är det Linderödsåsen
Svara med citat
Svara

Taggar
skåne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:57.

Logga in

Tips!