Sundsvall

Tack för alla inspirerande svar :)
Det var visst ett tag sen jag var inloggad (läs: aktiv) här.
Jag hade mer än gärna upplevt Sundsvall genom kajaken, men oturligt/klantigt nog missade jag den enda kursen som skulle hållas för nybörjare häromkring :( känns nog så vågat att ge sig ut själv och paddla när man är helt oerfaren. Dessutom tror jag att friluftsfrämjandet slutade med sin uthyrning rätt nyligen om jag inte minns fel..?? Lite trist, men det kommer fler chanser, och fler somrar. Man ska väl ha något att längta till!
Dock blir det flytt tillbaka till Östersund för mig till hösten. Närheten till fjällen är ganska oslagbar :)
 
hej alla glada

jag har bott i SUndsvall i snart 10år men kan bara lite om södra berget och norra

men bor i bredsand och har en MTB som ajg mest använder efter landsväg men av den erfarenheten kan ajg säga att sundsvalls området och lite runt i kring är väldigt kuperat jobbiga backar överallt i alla riktningar.

Så om jag ville ta ut cykeln i sitt riktiga element men inte i extrema områden utan lättare skogs/elljus spår, vart rekommenderar ni att jag ska dra?

mvh
 
Grottor i Matfors mm.

Har hittat tillbaka till utsidan, efter många år i glömska:) Om man vill ut så kan jag rekommendera Kanangrottorna i Västmarken (ca 5 km utanför Matfors) Mysigt ställe och lämpar sig för de mindre också. Dessutom finns en cache där " The Impossible Cave" för de som leker med GPS:en så finns det ett gäng cachar i Matfors efter denna sommar då det exploderat i "byn":) Ut och cacha är en ny favorit, både för mig och barnen!

vet att det är några som "cykelcachat" runt i Matfors, två flugor... så att säga!
 
Här en till Sundsvallsbo, dock hitflyttad för ett år sedan. Tyvärr är löprundor det enda jag ägnar mig åt, har liksom inga vänner här som är intresserade av friluftsliv i någon form och jag tycker det är lite tråkigt att göra saker ensam.
 
Utbudet runt Sundsvall är faktiskt väldigt stort. Jag är inflyttad sedan 2001 och upptäcker nya coola platser nästan varje helg och har såklart en del favoriter som jag ständigt återvänder till. Jag beger mig helst några mil inåt landet på höglandet där man får mer vyer.

Kom gärna med tips! Jag tipsar gärna också :)
 
Här en till Sundsvallsbo, dock hitflyttad för ett år sedan. Tyvärr är löprundor det enda jag ägnar mig åt, har liksom inga vänner här som är intresserade av friluftsliv i någon form och jag tycker det är lite tråkigt att göra saker ensam.

Om man vill hitta likasinnade som gillar skog och mark kan jag föreslå Friluftsfrämjandet som en bra inkörsport. FInns lite överallt runt stan (Matfors, njurunda, timrå och stan såklart)
 
Flunkan: Vad är naturguiden?

Mvh Ida

Naturguiden är en fantastisk skapelse som jag och min sambo nu betar av så sakta: http://www.sundsvall.se/badidrottochfritid/friluftslivochfiske/skidochfriluftsstugor.4.6999ba0910e8304520480002725.html
Den tipsar om små och stora ställen som annars skulle gå obemärkt förbi.

Mitt bästa tips för friluftsliv i Sundsvall är självklart våra fina skidstugor!

Det finns inget bättre än att skida upp till fågelberget, svanängsstugan, klissberget eller någon av de andra stugorna som drivs på frivillig basis och ta en våffla eller en hemgjord brie/salami-macka:
http://www.sundsvall.se/badidrottochfritid/friluftslivochfiske/skidochfriluftsstugor.4.6999ba0910e8304520480002725.html

Det kan dock vara värt att kolla upp öppettider innan ni ger er av då några av stugorna haft svårt att hitta stugvärdar och kommunen inte alltid sköter spårdragningen enligt den karta de tillhandahåller.

Jag återkommer om fler friluftstips vad det lider.
 
Ingen som tipsat om skule ser jag... fast det kanske är för långt från sundsvall igentligen? Men som helgutflykt så kan skule rekomenderas, både skogen samt berget som bla bjuder på klättring.
 
Lugn paddling i ljustorpsån är också fint när inte vattnet är för lågt.
Finns också många trevliga ställen att vara ute och fiska/båta/paddla på runtom stan.
Som många tipsat om så är Midskogsberget ett shysst ställe, man kan ta sig upp på det utan någon värre klättring om man bara vill upp och njuta av utsikten också.
Själv gillar jag att ta mig inåt landet längs med indalsälven för att få lite fina vyer medans man vandrar/cyklar/fiskar.

Finns många smultronställen i och runtom Sundsvall det gäller bara att man letar efter dom! :)

Tillägg:
Finns även många fornminnen runtom om man är intresserad av sånt; gravhögar, kyrkoruiner, runstenar ...
 
Nära Sörfors

Finns det särskilda tips nära Sörfors som ligger 8 km söder om Matfors? Sörfors ligger ca 2 mil från stan. Är särbo och kör upp dit en hel del från Stockholm. Undviker gärna att köra långt när jag väl är där.

Gillar att fiska, cykla och att vara ute med vår hund. Fina fikaställen med utsikt och lite vandring till står högt i kurs.
 
Ta cykeln några kilometer österut till Tunbyn. Det finns mysiga ställen längs norra stranden av Ljungans meandrar, med vindskydd och fikaplatser för den som så önskar.
 
Ang Sörfors:
Du vet det säkert redan men du har ju trevligt fiske i Sörfors, Marmen och Långsjön.
Fikaplats? ... Jag tycker det är fint nere vid Tuna kyrka från gamla klockstapeln, inte så äventyrligt men väldigt fin vy över sjön!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...