Aktuellt: Friluftsgodis till jul
|
Fototeknik Teknikfrågor |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
Fantastisk bild
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tips
Citat:
Tack! |
|
|||
|
|||
Bättre än man behöver
Citat:
För min egen del kommer jag att se till att jag lär mig grunderna i digital fotografering. Som jag sagt tidigare har jag ögat för en "bra" (vilket är subjektivt) bild. Nu ska jag lära mig att fånga motivet med min nya kamera. |
|
|||
|
|||
Teknisk kvalitet eller behovsstyrd kvalitet?
Citat:
Bildens tekniska kvalitet bör rimligtvis anpassas till målgruppens förväntningar och önskemål. Skall bilden återges i t.ex. en bok så måste råmaterialet till tryckaren vara av sådan kvalitet att tryckaren kan producera ett slutresultat som svarar mot läsarens förväntningar. Läsarna kommer inte att sitta med en lupp och granska upplösningen eller skärpan i kanterna. Det viktigaste är nog att kunna fotografera - bildkomposition, ljus, färg! Givetvis är det ok att ha ett specialintresse för t.ex. typografi eller professionell fotografi men jag tro att de flesta av oss inte är villig att lägga ner de summor som krävs för ett få ta del av ett tekniskt perfekt resultat som vi inte kan se utan specialgranskning. |
|
|||
|
|||
Att beskära / komponera bilden är nummer 1. Det görs både strax före fotograferingsögonblicket när bilden tas och innan man presenterar bilden för andra än en själv.
Exponeringen samma sak. Både när man tar bilden och i datorn. Bättre kontrast färger och skärpa kan tas fram om man tagit raw från början. JPEG räcker absolut i många fall. Men har man köpt en fin kamera och bra objektiv är det kul att testa gränserna lite mer än bara med JPEG. Moderna sensorer och ljusstarka objektiv är en fin kombination för att kunna få bättre exponeringar och kortare skärpedjup. Thure |
|
|||
|
|||
Citat:
Samma sak med urfrätta högdagrar. Men det är klart att med större bitdjup på pixlarna så kanske det finns lite mer information att hämta. Men det är ju klart bättre att exponera rätt från början. |
|
|||
|
|||
Citat:
Att skärpa t ex en avfotograferad bild av en karta förbättrar bilden en hel del. Att skärpa upp t ex en pixlig delförstoring av en fågel på långt håll hjälper inte. Så motivet spelar roll för effekten av ökning av skärpan. För mkt skärpning av bilden tycker jag blir fult. Är nog helt enkelt tycke och smak. Liksom varmare färger. Jag har uppfattat att skärpning egentligen är kantförstärkning dvs ökad kontrast i gränsen mellan ytor med olika täthet eller färg. När jag tittar på svartvita röntgenbilder av lungor i mitt jobb så har jag ibland stor nytta av skärpning/kantförstärkning. Thure |
|
|||
|
|||
Får jag fråga vilket objektiv du fick med din GX9, är det 12-32 eller 12-60?
Även om jag själv använder Olympus kamerahus har jag en blandning av objektiv från Olympus, Panasonic och Panasonic-Leica (en klar fördel med det breda utbudet av objektiv till m43). |
|
|||
|
|||
Citat:
Har du använt Auto Alternator (exempelvis modell 208) eller kanske Pendo Diagnost? Jobbade som inköpsansvarig på 90-talet på företaget som byggde de systemen till Philips Medical. Särskilt Pendo Diagnost var populär på Thorax-avdelningarna ![]() |
|
|||
|
|||
Som lungläkare tittar jag på lungrtgbilder och CT-undersökningar via dator men bilderna tas på rtg-avdelningen. Därför vet jag inte så mkt om olika modeller. I slutet av 90-talet gick man över till digital rtg dvs övergav filmer utan det är sensorer som känner av rtgstrålningen. Minns inte hur tekniken funkar.
Fuji-film verkar vara den mest använda på rtg-avdelningen för lungbilder. På min enhet har vi en C-båge Ziehm Solo. Thure |
|
|||
|
|||
Auto Alternator var just ett ljusskåp för granskning av analoga röntgenbilder.
Nåja, det var bara ett roligt sidospär ![]() |
|
|||
|
|||
Jo såna bildväxlare/ rtgskåp har jag använt när jag randutbildades på rtgavdelningen hösten 1999. Nästan industriell miljö på rtgavdelningarna på den tiden.
Rtgläkare var oroliga för att gå upp i vikt sedan de växlade till digitala arbetsstationer. Alltid kul med lite lagom off topic så här när de seriösa inläggen i tråden minskat lite. Thure |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|