Optimus Vega

Nu har även mitt näst intill antika (mitten på 70-talet?) Trangia 27-vindskydd
fått ett par jack i brännarplattans kant så att Vegan får plats.

Koktiden för halvlitern blev ungefär lika snabb som den var i T25:an. Helt inom felmarginalen...
 

Bilagor

  • _IMG1868_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1868_DxO+Odd_.jpg
    65.9 KB · Visningar: 489
  • _IMG1869_DxO+Odd_.jpg
    _IMG1869_DxO+Odd_.jpg
    51.2 KB · Visningar: 517
Jag lyfter denna gamla tråd igen. Har någon provat att använda brännarhållaren som sitter på gasbrännaren GB74 för att montera in ett Optimus Vega i Trangia? Den hållaren är ju "grundare" än den som brukar kallas Optimus Nova MF-adaptern. Bränaren borde komma ca 15 mm högre upp, vilket minskar behovet av det distansrör så som Odd har beskrivit tidigare i tråden.

Jag vet inte om hållaren för GB74 kan passa rakt av. Den har ett ganska stort hål i botten, men det skulle man väl kunna minska med en bricka om det behövs.

Problemet är kanske att få tag i en lös brännarhållare? Kan Trangia tänkas sälja sådana lösa?
 
Det ser ut som "a lawsuit waiting to happen" om du frågar mig.
Köket är en kinabrännare (ser ut som Bulin T4) som de verkar ha förbättrat genom att byta den kassa pumpen mot en dito primus.
Det var iofs ett bra drag, men att de sedan vågar skicka med den där propanadaptern tyder på extremt låg riskmedvetenhet.
Den största risken att man kopplar ur flaskan i fel ordning nämner han, men det är ju en för stor risk för att man ska stanna där.
De där kinesiska bränsleslangarna är det ofta dåligt pressade kopplingar på, och de är troligtvis inte ens i utgångsläget designade för så högt tryck som i propanflaskan.

Vidare säger han en del konstiga saker som att den själv suger bränsle utan pumpande, kallar förvärmningsslingan för "pickup tube" m.m.

Skulle inte köpa kök av den tjommen.

Bulin T4 kan man hitta recensioner på. Vissa är väl nöjda, men som sagt slang och framförallt pump är svaga punkter.
 
Det ser ut som "a lawsuit waiting to happen" om du frågar mig.
Köket är en kinabrännare (ser ut som Bulin T4) som de verkar ha förbättrat genom att byta den kassa pumpen mot en dito primus.
Det var iofs ett bra drag, men att de sedan vågar skicka med den där propanadaptern tyder på extremt låg riskmedvetenhet.
Den största risken att man kopplar ur flaskan i fel ordning nämner han, men det är ju en för stor risk för att man ska stanna där.
De där kinesiska bränsleslangarna är det ofta dåligt pressade kopplingar på, och de är troligtvis inte ens i utgångsläget designade för så högt tryck som i propanflaskan.

Vidare säger han en del konstiga saker som att den själv suger bränsle utan pumpande, kallar förvärmningsslingan för "pickup tube" m.m.

Skulle inte köpa kök av den tjommen.

Bulin T4 kan man hitta recensioner på. Vissa är väl nöjda, men som sagt slang och framförallt pump är svaga punkter.

Men brännaren är väl optimus utifrån de böjda benen?
 
Nu har jag skaffat mig ett Vega, och idag tänkte jag testa det innan jag börjar bygga om det. Tyvärr blev det problem direkt. Vissa av mina gasflaskor (Coleman) fungerade inte alls, det kom ingen gas till brännaren. Jag testade även Primus och Biltema, och där läckte det vid anslutningen till gasflaskan. När jag hade kört med upp- och nervänd flaska ett tag började det brinna vid gasflaskan!

Min teori är att problemet beror på att man inte kan skruva ner gasventilen tillräckligt långt. Det är ju godset i ventilen som tar emot till sist när man skruvat så långt man kan. Alla gaskök har ju någon typ av stopp som går emot metallkanten på gasflaskan. Om dessa tar i för tidigt borde det uppstå den typ av problem som jag har. För att testa filade jag också ner metallkanten på en av Coleman-flaskorna lite, och då fungerade köket med den flaskan också.

Det tar ju emot att börja fila till godset i ventilen för att den ska gå att skruva ner längre. Ska man reklamera?
 
Märkligt, jag har samma brännare och har kört med alla typer av gas, även Coleman utan problem.
Inget som sned-gängats? Fungerar den med Primus?
 
Nu har jag skaffat mig ett Vega, och idag tänkte jag testa det innan jag börjar bygga om det. Tyvärr blev det problem direkt. Vissa av mina gasflaskor (Coleman) fungerade inte alls, det kom ingen gas till brännaren. Jag testade även Primus och Biltema, och där läckte det vid anslutningen till gasflaskan. När jag hade kört med upp- och nervänd flaska ett tag började det brinna vid gasflaskan!

Min teori är att problemet beror på att man inte kan skruva ner gasventilen tillräckligt långt. Det är ju godset i ventilen som tar emot till sist när man skruvat så långt man kan. Alla gaskök har ju någon typ av stopp som går emot metallkanten på gasflaskan. Om dessa tar i för tidigt borde det uppstå den typ av problem som jag har. För att testa filade jag också ner metallkanten på en av Coleman-flaskorna lite, och då fungerade köket med den flaskan också.

Det tar ju emot att börja fila till godset i ventilen för att den ska gå att skruva ner längre. Ska man reklamera?

Så i ena fallet kommer det inget gas? Det brukar vara feltolerans på ventilpinnen i gasflaskan och/eller i brännaranslutningen.

I andra fallet läcker det gas? Det skulle kunna vara att ventilpinnen är så lång att det bottnar innan packningen tätar, men det känns orimligt med tanke på ovanstående. Det kan ju också vara så att det är felproduktion på hela brännaranslutningen.

Har du kollat så att du har en packning/o-ring?
Har du det så är det nog bara att reklamera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
TheCoachMike Optimus Vega, Pro's & Cons! Kök och brännare 26
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...