Skäckerfjällen Anjan>Mansjön>Strydalen?

Någon som gått den sträckan och har en "recension" om vägvalet och eventuella tältplatser jag markerat med röda ringar? (se bild)
Tänkte gå sträckan med-urs med start Anjan. Barn 11 och 12 år följer med, så helst inga våldsamma vad.
 

Bilagor

  • skäcker.jpg
    skäcker.jpg
    112.9 KB · Visningar: 507
Blött område

Jag har vandrat i Skäckerfjällen, men inte riktigt samma rutt. Det är ett blött område. Vad jag minns genomfördes aldrig några våldsamma vad. Dock fick jag uppleva hur det är att ligga på fjället med vindhastigheter upp mot 20 m/s.

Har ni fint väder kommer det bli en toppentur, men räkna med att det kommer vara blött. Hela området präglas av myrmarker. För egen del var det bättre att vandra med löpskor och sealskins. Kängor hade varit genomblöta efter 20 minuter.

//Slitvargen
 
Förra året tältade jag öster om Mansjön, en liten bit upp i backen. Där fanns flera ok tältplatser och liten bäck för dricksvatten. Du kan dock behöva vada (eller hoppa på stenar) för att komma över vattendraget vid sjön. I kanten av Mansjön, där du ringat in, är jag mer tveksam till tältmöjligheter. Har för mig att det inte var mycket till slät yta utan lutning och småbjörkar hela vägen ner mot sjön, men jag kan missminna mig. :)

Vid vindskyddet, intill din andra röda ring, bör det gå bra att tälta. Vi tog lunchpaus där efter snöpulsande (överraskande(?) tidig snö, sista helgen i september) från tältplatsen vid Mansjön.

Mycket vackert område som jag gärna återvänder till! Tror inte det är några problem för 11-12-åringar.

Hoppas ni får en trevlig tur!
 
Hej! Vi vandrade där förra året -torrsommaren! Skrev en vandringsberättelse här på utsidan, sök exempelvis på tagetes artiklar! God tur!
Hälsningar Lotta
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...