Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-06-19, 21:46
Karolina P Karolina P är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av jffoto Visa inlägg
Här är en bild på tjärnen med grön ring på din karta
Tack så mycket! Se onekligen ut som en tjärn som skulle finnas även om det var torrt. Ser ut som lite ris just vid strandkanten men i övrigt borde man väl kunna slå upp ett tält där. Kommer du ihåg om du tänkte på det när du tog kortet? Om det var "bedrägligt platt" med en massa stenar?
Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 00:11
dan.jardal dan.jardal är inte uppkopplad

Blev det någon tur?

Är nyfiken, blev det någon tur? Vi har tänkt vanda med barnen (5 och 7), sova någon natt i tält och evtl. en topptur. Vill därför gärna veta om turen blev av och om du kan rekommendera någon tältplats. Vi kommer bo i stuga på Idre fjäll och sedan bl.a göra några vandringar.
Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 21:32

Hej.

Tyvärr blev det ingen vandring här förra sommaren pga det varma vädret, eldningsförbud mm. Planen finns dock fortfarande kvar och just nu siktar jag på att komma iväg i början av juli! Kan återkomma efter det om det fortfarande är intressant.

//Karolina
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 09:47
Grönställ Grönställ är inte uppkopplad

Nipfjället nästa

Vad roligt att tråden lever ännu!
Jag hade tänkt åka till Nipfjället med min son förra sommaren, men stoppades som så många andra av eldningsförbudet. Tricket är väl att åka så tidigt som möjligt kan jag tänka.

Nätterna verkar frostfria och enligt YR har det regnat mycket. Min enda farhåga är vattnet. Med barn i femårsåldern kan man inte ta sig så långt för att hämta ju. Det finns en del svar i tråden, men fyll gärna på med mer ni som vet något om vattentillgången.
Är det som i Jämtland - att det alltid rinner i de bäckar som är blå på kartan?
Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 14:25

Någon gång i tiden fick jag lära mig att "heldragna vattendrag alltid finns", dvs det som är en hel linje/ifylld blå area = vatten under normala omständigheter. Kan tänka mig att förra sommaren inte kan klassas som "under normala omständigheter"... Men tittar vi på vädret hittills så borde det finnas vatten.

Planen är nu att vi åker upp v 27, först till Njupeskär och sen till Nipfjället/Städjan! Kan återkomma med vattenrapport efter det om det är intressant.

//Karolina, som räknar med att vatten finns...
Svara med citat
Gammal 2019-08-10, 23:59
backeby backeby är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Karolina P Visa inlägg
Planen är nu att vi åker upp v 27, först till Njupeskär och sen till Nipfjället/Städjan! Kan återkomma med vattenrapport efter det om det är intressant.

//Karolina, som räknar med att vatten finns...
Hittade ni vatten där uppe på berget? Jag är lite sugen på en liten dagstur dit, nu i augusti.
Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 01:40
elektronmusikern elektronmusikern är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av backeby Visa inlägg
Hittade ni vatten där uppe på berget? Jag är lite sugen på en liten dagstur dit, nu i augusti.
Vid Städjan passerar man en bäck precis nere vid Städjanbyn/parkeringen men inte mycket efter det på väg upp.
Svara med citat
Gammal 2019-08-11, 09:41

Citat:
Ursprungligen postat av backeby Visa inlägg
Hej. Nysshemkommen och har inte hunnit lägga in bilder eller skrivit berättelse men det kommer! Vad gäller vatten så fanns det i de sjöar som finns markerade på kartan. Tittar man på växtligheten runt sjöarna/pölarna så verkar det vara mer eller mindre som tidigare år. Hittade dock inget rinnande vatten förutom från den sjö som jag tidigare markerat som "röd". Fel eller ej men vi drack vattnet från sjöarna (dvs stillastående) och ingen blev dålig. Det simmade runt små mm-stora kräftdjur i vattnet, blev illröda när man kokade vattnet för matlagning...
Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 16:59

Hej

Nu har jag skrivit en reseberättelse; https://www.utsidan.se/blogs/v ... sta-berg.htm

Har du några frågor eller önskar tips om området får du gärna skicka ett meddelande!

//Karolina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.

Logga in

Tips!