SMB vedkök?

Funderar på SMB vedkök som beskrivs här:
https://www.youtube.com/watch?v=QjHTGn2dvoQ

Någon som provat det?
Är det så bra och lätttänt som sägs, att det skulle funka med lute fuktiga pinnar?

Jag har aldrig provat vedkök tidigare så jag vet inte vad man ska förvänta sig.

Tips på andra vedkök och gärna tips om någon som jämfört flera olika?

/Patrik
 
Har ett som ser likadant ut men kommer från Kina. jag tycker att det funkar bra och det är kul med vedkök som omväxling. Kärlen blir ju sotiga som fanken, men har man inget emot det, så är det bara att köra på.

Det jobbiga med den varianten av vedkök är att du inte kan fylla på med mer pinnar utan att lyfta bort kokkärlet först. Finns ingen sidoöppning på det jag har iaf.
 
Ser ut som en kopia av Wild Woodgas Stove.

Jag har en annan kopia på det.

Om man har rätt bränsle och gör rätt så brinner det väldigt länge och fint.
"Rätt" sätt är att fylla med korta pinnar (tänk träpellets eller långa träpellets) och tända ovanpå.
Med fuktigt bränsle så brinner det, men det brinner med dålig förbränning och ryker oerhört mycket. Då måste man tända från botten, och då brinner det klart alldeles för fort.

Bäst funkar det alltså om man fyller det med rätt sorts bränsle, tänder och lagar mat, och sedan låter det brinna ut.
Om man vill fylla på bränsle så funkar det sämre.
Dels måste man fylla ovanpå (och ta bort kastrullen), och man kan inte fylla för mycket utan att det slocknar.


Även om förbränningen ser ut att vara ren så blir det en tjäraktig beläggning på alla kastruller. Väldigt lite sot, men desto mer tjära.


Min erfarenhet är alltså att det brinner väldigt bra om man har rätt bränsle, gör rätt och bara vill laga sin mat.
Vill man sitta och leka med det som en lägereld så funkar det inte så bra.

Vill tillägga att det funkar otroligt bra med vanliga träpellets.
Man tappar ju en del av poängen om man ska bära med sig pellets, men om man nu bara ska ut en sväng i skogen så funkar det ju bra.

https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=733934&postcount=234
 
Jag har SMB-versionen - 2 stycken faktiskt, eftersom jag råkade missa
att det kom ett kök automatiskt vid något tillfälle. Så ett eldat och ett ouppackat...

Det använda kör jag med pellets eftersom det är klart enklast när det gäller.
Blir riktigt bra värme, och brinner länge på ett par nävar pellets... Pellets-
påsen är det ett marginellt bekymmer att bära med sig och den behöver ju inte
tas med hem igen när den är tömd - som gaskanistrarna... Blir bara vattenånga
och CO2 i sista lägerelden - eller så får den följa med hem om det inte blev
någon sista lägereld.

När lågorna gått ner, och det är mestadels het ren avgas som når kaffepannan,
så är också sotningen liten. Mycket bättre än kok över öppen lägereld!
 
Jag förstod inte att jag behövde ett sånt där vedkök men nu har jag köpt ett. Blir intressant att testa. Annars är det gas o bensinkök som gäller. Närmast vedkök jag har är snart klassiska Ikeas diskställ.
 
Torr ved i rätt dimension är en förutsättning för lyckade kok. Sotigt och stundtals rökigt då du inte har rätt ved.
Gas är vida enklare att administera.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Yogi_sthlm Wild Woodgas Camp Stove (vedkök) Kök och brännare 299
honkydory Vilket vedkök? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...